Subscriu-te

36è Festival Torroella de Montgrí

Acadèmia 1750. © Toni León-Festival de Torroella
Acadèmia 1750. © Toni León-Festival de Torroella

Set segles de música omplen l’oferta d’un dels festivals d’estiu més veterans.

El Festival de Torroella de Montgrí se celebrarà un cop més a la localitat empordanesa; del 30 de juliol al 19 d’agost. Novament amb l’auspici de Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí, que dóna suport a aquesta iniciativa estival des dels seus orígens, la cita enguany abasta set segles de música amb el lema “Effectus musicae”, amb què es vol explorar de quina manera la música ha mogut i commogut la humanitat al llarg d’aquest temps. L’expressió efectus musicae prové del compositor flamenc i teòric musical Johannes Tinctoris, que en va definir fins a vint en la seva obra Complexus effectum musices (Efectes de la música en l’esperit); entre aquests: delectar Déu, allunyar la tristesa, amorosir els cors durs, provocar èxtasi, promoure l’alegria, mitigar el dolor, incitar a l’amor i fer felices les ànimes.

Des del Llibre vermell de Montserrat (del segle XIV) a la música d’Arvo Pärt i Toru Takemitsu, el Festival acull tretze concerts, més un de familiar, que tindran lloc principalment a l’Espai Ter, tret del concert amb els cants del Llibre vermell, que serà a l’església de Sant Genís per adequació acústica.

Gabrieli Consort
Gabrieli Consort

Fidel al seu segell de festival de música clàssica, aquest any acull diverses propostes amb un tret comú, el corrent d’interpretació amb criteris històrics. En aquest sentit, a Torroella podrem escoltar grups com l’Ensemble Micrologus –responsable del ja esmentat Llibre vermell de Montserrat–; l’Acadèmia 1750, sota la direcció de Massimo Spadano i amb la col·laboració del violinista Giuliano Carmignola –en un programa vienès amb obres de Haydn, Mozart i Schubert–; la Capella Napolitana Antonio Florio –fins fa pocs mesos coneguda com la Capella della Pietà dei Turchini, amb un programa dedicat a la Salve Regina en versió de Pergolesi o de Vivaldi, entre d’altres–; els Gabrieli Consort, sota la direcció de Paul McCreesh, amb obres dedicades a la Mare de Déu d’autors barrocs anglesos; Il Giardino Armonico i Giovanni Antonini, que tornen a Torroella amb un programa titulat “La morte della ragione”, amb obres dels segles XVI i XVII; Jordi Savall i Andrew Lawrence-King a l’arpa i salteri amb el seu programa “La viola cèltica”, amb danses tradicionals irlandeses i escoceses i obres d’autors afins a la cultura celta, i per últim la soprano Raquel Andueza i el seu grup, La Galanía, que interpretaran danses i cançons d’amor del segle XVII, música profana i festiva d’origen espanyol darrere el títol “Yo soy la locura”, amb què la soprano ha realitzat un enregistrament.

J’Nai Bridges. © Devon Cass
J’Nai Bridges. © Devon Cass

Al marge d’aquests concerts, el Festival s’inaugurarà amb un doble recital a càrrec de dos joves talents vocals, premiats recentment en importants concursos internacionals. El tenor samoà Pene Pati i la mezzosoprano nord-americana J’Nai Bridges oferiran àries i duos d’òpera francesa i italiana acompanyats al piano per Sharolyn Kimmorley. La mezzosoprano és la flamant guanyadora de la recent edició del Concurs de Cant Francesc Viñas, mentre que el tenor samoà va resultar guanyador en el Concurs de Cant Montserrat Caballé 2014 i segon premi en el Concurs Operalia 2015, presidit per Plácido Domingo. Una oportunitat única per conèixer les veus del present i el futur operístic.

Viktoria Mullova i Katia Labèque
Viktoria Mullova i Katia Labèque

Els altres concerts que completen la programació del Festival de Torroella de Montgrí són el recital de violí i piano de Viktoria Mullova i Katia Labèque, dues músiques de categoria que no és gaire habitual poder veure actuar conjuntament, cosa que fa encara més excepcional la seva col·laboració. Ambdues solistes interpretaran sonates de Mozart, Schumann i Ravel, així com l’obra Distance de fée de Toru Takemitsu i Fratres d’Arvo Pärt. Dos recitals de pianos ens portaran músics excepcionals, com són el pianista rus Nikolai Lugansky –que interpretarà obres de Franck, Schubert, Txaikovski i Rachmàninov– i el pianista bilbaí Joaquín Achúcarro, que un any més no faltarà a la seva cita amb el públic de Torroella, ja que no hi falta des del 1993.

Lukas Geniusas. © Dominik Skurzak
Lukas Geniusas. © Dominik Skurzak

La programació es completa amb un concert de l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la direcció de Rubén Gimeno, i l’actuació del pianista Lukas Geniusas, guanyador del segon premi del Concurs Chopin de Varsòvia 2010 i el segon premi del Concurs Txaikovski 2015. Ell serà l’encarregat d’interpretar el Cinquè Concert per a piano i orquestra, “Emperador” de Ludwig van Beethoven i el Concert per a piano i orquestra núm. 20 de Mozart, actuació que es completarà amb l’obertura de Les noces de Fígaro de Mozart.

Jaime Martín. © Alexander Lindström
Jaime Martín. © Alexander Lindström

El Festival de Torroella de Montgrí es compromet amb la celebració del centenari d’Enric Granados amb la programació de l’òpera Follet, que es va poder sentir a Lleida fa uns mesos i que va suposar una gran redescoberta per la bellesa i inspiració de la partitura. Follet s’interpretarà amb l’actuació de l’Orquestra de Cadaqués i el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados, de Lleida, dirigits per Jaime Martín, en versió concert.

El Festival inclou un concert familiar, amb l’espectacle L’ocell prodigiós, creació i dramatúrgia de Joaquín Casanova i Elisa Ramos sobre l’obra original L’ocell de foc d’Igor Stravinsky. Enguany el Fringe pren volada gràcies al patrocini de la Fundació Banc Sabadell (es presentarà més endavant). El Festival de Jazz de l’Estartit, que també s’ha consolidat entre l’oferta musical del municipi, es presentarà així mateix en dates pròximes.

El pressupost d’aquesta edició del Festival de Torroella de Montgrí és de 444.000 euros, 50.000 menys que l’any passat. L’edició 2015 es va cloure amb un 88% d’ocupació i uns ingressos de taquilla de 108.000 euros.

Descarregar PDF
Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter