Subscriu-te

Arrenca La Quinzena: la dansa es mou per l’àrea metropolitana

Inaudible. © Gregory Batardon

Per Clàudia Brufau

Compte, que el ritme i l’alegria dels Brodas Bros envairà el metro: viatjar per la línia 9, la 2 i la 5 del metro es convertirà en una aventura “dansística i musical”; o passejar per la places de Barcelona, l’Hospitalet i Esplugues de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet i Badalona serà una experiència poètica gràcies al duet format per una ballarina i una estructura gegant d’origami de la companyia Furinkaï. La dansa plantarà cara al futbol, i per diferents districtes i racons ens trobarem espectacles que a través del moviment ens faran volar la imaginació.

http://www.dansametropolitana.cat/ca/que-es-la-quinzena-metropolitana-de-dansa

Moure’s per l’àrea metropolitana de l’1 al 18 de març serà, doncs, molt més que circular. Arrenca per primera vegada La Quinzena. Festival Metropolità de Dansa, que més que una proposta artística és una col·laboració entre diferents regidors i regidores de Cultura de ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona. Un dels objectius principals ha estat intensificar la programació de diferents teatres i espais municipals amb dansa, una disciplina artística que sovint queda minsa en la programació regular. Sigui com sigui, La Quinzena desplega un grapat generós de propostes de les quals val molt la pena gaudir.

Fem una petita selecció per itineraris pensats per als lectors de la «Revista Musical Catalana»:

Dansa melòmana

Amb, en contra o en diàleg. Més enllà de si una coreografia és musical o no, sovint el més interessant és la relació o la lectura que el coreògraf fa a partir d’una obra musical existent. Com la transforma sobre l’escena? Què es proposa descobrir un coreògraf entre les notes a través del cos, el moviment i l’espai? A Inaudible de Thomas Hauert i la companyia ZOO els ballarins s’enfronten al Concert en Fa de George Gerschwin i a la peça Ludus de Morte Regis del compositor contemporani Mauro Lanza. Entre la ironia, el rigor i el joc, Hauert obre camins fascinants per experimentar la música. A partir d’una vivència més balsàmica i íntima, el coreògraf Antonio Ruz ens endinsa a Double Bach, un duet entre el contrabaixista Pablo Martín Camineiro i la ballarina Melania Olcina –meravellosa intèrpret, per cert.

Inaudible
Barcelona. Mercat de les Flors. Sala MAC. Del 8 a l’11 de març.
http://mercatflors.cat/espectacle/inaudible/

Double Bach
Badalona. Teatre Principal. 9 de març, a les 21 h.
Cornellà. Sala de Teatre Ramon Romagosa. 10 de març, a les 21 h.

Rituals d’ahir i d’avui: ballar per transcendir

Per projectar obres avantguardistes, sovint els creadors observen pel retrovisor les arrels populars. És el cas del coreògraf Marcos Morau (La Veronal), que amb Kukai Dantza ens delecta amb una peça, Oskara, amarada de símbols i iconografia que bateguen amb la força ancestral de la dansa basca a través de cinc ballarins. Si Oskara es centra en una cultura, Sacra de la coreògrafa Asun Noales abraça cants i ritus sagrats de diferents cultures. A partir del pensament de la filòsofa María Zambrano, Noales junt amb la seva companyia Otradanza ens proposa, en un acte de transcendència, vèncer l’oblit o la mort. La companyia valenciana celebra desè aniversari i és una bona ocasió per descobrir un treball que aborda amb intensitat i fluïdesa el moviment. I la tercera proposta d’aquest itinerari ve de París, però es submergeix en les festes populars mediterrànies per desgranar-ne la gestualitat, el ritme o la respiració. Le jour de la bête és una proposta d’Aina Alegre, ballarina i coreògrafa catalana establerta a França, en la qual a través dels espais comuns que són els rituals festius fa un retrat de grup amb els ballarins que l’acompanyen damunt l’escenari.

Oskara
L’Hospitalet de Llobregat. Teatre Joventut. 11 (a les 19 h) i 10 de març (a les 20 h).

Le jour de la bête
Barcelona. Sala Hiroshima. Del 16 al 18 de març.
http://www.hiroshima.cat/le-jour-de-la-bete/?lang=ca

Sacra
Barcelona. Sant Andreu Teatre. 8 de març, a les 20.30 h.

Le jour de la bête

Dansa morada

El món de la dansa ha estat i és, de manera més passiva o més activa, un camp de batalla feminista. Des de molts punts de vista, subtileses i maneres d’entendre o abordar les reivindicacions, el feminisme sempre ha resultat captivador des del llenguatge de la dansa. Perquè al cap i a la fi, ¿no és pas el cos un –o millor dit– el gran objecte/subjecte personal, social i polític de la història de les desigualtats de gènere? A Three times rebel (Tres voltes rebel), Marina Mascarell, que ha escollit aquest petit fragment del poema de Maria-Mercè Marçal per titular l’espectacle, explora el sistema d’abusos i la violència simbòlica en una estructura social i política que sosté la desigualtat de gènere. Cinc intèrprets imponents, la música en viu de Yamila Ríos i una austera però efectiva estructura metàl·lica posen en escena una recerca feminista exhaustiva. Vero Cendoya també s’embarca en la dansa morada, però sobre un camp de futbol on confronta cinc futbolistes i cinc ballarines. La partida és un espectacle tendre i festiu, en el qual reflexions, reivindicacions i entreteniment s’agafen de la mà en senyal de complicitat.

Three times rebel
Barcelona. Mercat de les Flors. Sala MAC. Del 15 al 18 de març.
http://mercatflors.cat/espectacle/three-times-rebel/

La partida
Esplugues de Llobregat. Parc Pou d’en Fèlix. 4 de març, a les 18 h.
L’Hospitalet de Llobregat. Poliesportiu del Centre. 17 de març, a les 19.30 h.

Three times rebel

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *