Subscriu-te

BCNClàssics, la nova aposta musical a Barcelona

Daniel Barenboim
Daniel Barenboim

Lluny de creure que Barcelona està saturada d’oferta musical, el veterà promotor de concerts Alfonso Aijón, que porta 47 anys liderant el cicle Ibermúsica de concerts simfònics, i el gestor cultural Llorenç Caballero, director de l’editorial Tritó i gerent de l’Orquestra de Cadaqués, han unit esforços per crear un nou cicle de concerts a Barcelona, concretament al Palau de la Música Catalana.

BCNClàssics –que recupera el nom d’un cicle d’escassa durada en el temps, del 1997 al 1999 a la Sala Oval del Palau de Montjuïc– aterra a Barcelona per omplir un buit, o així és com els creadors justifiquen l’existència d’aquest nou cicle de concerts, que en aquesta primera edició tindrà set programes, cinc dels quals amb orquestra simfònica, tres amb l’Orquestra de Cadaqués.

D’aquesta manera es canalitza la confluència de diversos desitjos. D’una banda, la voluntat de Llorenç Caballero de donar una temporada estable de concerts a l’Orquestra de Cadaqués a Barcelona, que no sempre pot presentar els seus projectes davant d’aquest públic, i la unió de forces dels dos gestors per fer front a l’actual situació de dificultats econòmiques en què es troba l’empresa d’Aijón, que com ell mateix comenta d’una manera força novel·lesca, és la tercera vegada que entra en bancarrota.

El cicle BCNClàssics planteja una oferta que recorda en molts aspectes les d’altres cicles que es poden trobar a Barcelona, que tenen lloc també al Palau de la Música Catalana, on conflueixen artistes, directors i formacions de nivell, si bé és cert que la voluntat inicial de BCNClàssics és crear un nou públic –i potser atreure el ja existent– cap a les seves propostes, que, cal dir-ho, en alguns casos són força llamineres. En aquest sentit, l’empresa tindrà la col·laboració de The Project com a empresa gestora de la venda d’entrades i abonaments.

Gianandrea Noseda
Gianandrea Noseda

El programa de concerts de BCNClàssics inclou com a plats forts noms de renom, com Daniel Barenboim, Daniel Hope, Daniel Harding o Gianandrea Noseda, alguns dels quals repetiran actuació la propera temporada en altres cicles, però no així Daniel Barenboim, que tot i visitar amb freqüència Barcelona, ara fa temps que no ho fa en la faceta de pianista. El polifacètic músic argentí oferirà un recital de piano en solitari al Palau de la Música Catalana, el dijous 24 de novembre de 2016, amb obres de Schubert i Debussy.

Formalment, el tret de sortida del cicle es donarà el dimecres 19 d’octubre, amb un concert de l’Orquestra de Cadaqués, sota la direcció de Sir Neville Marriner, tota una llegenda viva, fundador de l’Academy of St. Martin in the Fields i vinculat a l’Orquestra de Cadaqués –única orquestra de l’Estat espanyol que funciona segons el model anglès– des del seu origen. Orquestra i director interpretaran l’obertura del ballet Hercule et Omphale de Ferran Sor i la Simfonia núm. 2 de Beethoven. El ganxo del concert és la interpretació del famós Concert per a violí de Mendelssohn, per al qual compten amb Augustin Hadelich com a solista.

Daniel Hope. © Margaret Malandruccolo/DG
Daniel Hope. © Margaret Malandruccolo/DG

Després del recital pianístic de Barenboim, el cicle continuarà el divendres 10 de febrer amb un altre concert de l’Orquestra de Cadaqués, aquest cop sota la direcció del seu titular, Jaime Martín, i l’actuació del violinista Daniel Hope, que interpretarà el famós Concert per a violí de Bruch. Un concert que, com en l’anterior, inclourà una simfonia de Beethoven –aquest cop la Setena– i una obertura d’un ballet de Ferran Sor, Cendrillon. L’Orquestra de Cadaqués culminarà la seva presència en aquesta primera edició del cicle amb una col·laboració amb l’Orquesta de Castilla y León, sota la direcció de l’italià Gianandrea Noseda, un dels guanyadors del Concurs de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués l’any 1994 i actualment director principal convidat de la London Symphony Orchestra. Totes dues orquestres sumaran esforços per interpretar dues famoses Cinquenes, la de Beethoven i la de Mahler. Serà el 18 de maig de 2017, concert amb què es clourà el cicle.

Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu

La presència de la Gustav Mahler Jugendorchester, amb el director britànic Daniel Harding, és un dels plats forts de la temporada. La formació interpretarà les Cinc peces per a orquestra d’Arnold Schönberg, que no acostumen a ser gaire escoltades en concert, i la Simfonia núm. 2 de Schumann, una de les més optimistes del breu catàleg simfònic del compositor alemany. El concert inclourà Les nuits d’été d’Héctor Berlioz, amb la veu del baríton alemany Christian Gerhaher. El cinquè concert simfònic serà el dia 27 d’abril de 2017, amb el Cor i l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció del seu titular, Josep Pons, i un programa popular: Carmina Burana de Carl Orff. Cal afegir-hi, a més, que tots els concerts del cicle entre setmana s’iniciaran a les 20 h. Els concerts en diumenge començaran a les 18 h.

El programa inclou també un concert extraordinari i fora de l’abonament, el diumenge 2 d’octubre, previ al cicle. Un concert protagonitzat pels Nens Cantaires de Viena, formació coral històrica que fa molts anys que no es presenta en concert a Barcelona i que atreu sempre un públic molt variat. Amb preus molt assequibles, entre els 111 i els 340 euros els abonaments a sis concerts, i entrades que oscil·len entre els 18 i els 85 euros, la intenció és fer d’aquest un cicle complementari i no necessàriament en competència amb els altres existents, tot intentant abastar un ventall de propostes musicals paral·leles a les que normalment es poden trobar en els cicles habituals. El repte primer, però, és omplir els concerts, i per això volen crear un públic nou que se senti atret, tant pel repertori –obres populars del registre clàssic– com pels músics convidats.