Subscriu-te

Albert Guinovart triomfa amb la Banda Municipal

TEMPORADA BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA. Albert Guinovart, piano. Dir.: José R. Pascual-Vilaplana. Obres de Salvador Brotons, André Waignein, Alfred Reed i P. I. Txaikovski. L’AUDITORI. 21 D’OCTUBRE DE 2018.

La temporada de la Banda Municipal de Barcelona va obrir una nova etapa amb la presència com a director titular de José R. Pascual-Vilaplana, que ha pres el relleu de Salvador Brotons, el compositor i director barceloní que ha estat titular de la formació durant els deu darrers anys. Un concert inaugural que contenia un seguit d’al·licients per despertar l’interès d’un públic que omplia platea i tot l’amfiteatre de la Sala Pau Casals. La presència del nou director, d’un dels nostres solistes més aclamats, com és el pianista Albert Guinovart, i d’un programa perfectament dissenyat i culminat amb una obra tan emblemàtica com l’Obertura fantasia “Romeu i Julieta” de Txaikovski, va ser correspost amb un altíssim nivell interpretatiu.

Com no podia ser d’una altra manera, el concert es va obrir amb una obra del mestre Brotons, el moviment simfònic Cerimonial que el compositor va escriure per commemorar el tercer centenari de la Biblioteca Nacional de España. Pàgina adaptada per a banda pel propi Brotons, la seva riquesa de contrastos entre moments lírics i grans colors sonors configuren un quadre simfònic ideal per al lluïment de la Banda. Inici festiu i preàmbul, després d’unes paraules del director José R. Pascual-Vilaplana d’agraïment dirigides al mestre Brotons, als Tres moviments per a piano i banda d’André Waignein, prolífic compositor belga mort l’any 2015. Una obra eclèctica escrita segons els cànons de la més estricta tonalitat i que conté, a més, una clara disposició a nivell formal. Pàgina rica en estructures d’acords, grans arpegis, exigències virtuosístiques, passatges lírics de gran bellesa i inclús, al darrer moviment, una rítmica molt a l’estil Bartók. Una obra que posseeix una varietat de llenguatge que a moments pot recordar, pel seu melodisme i la potència d’acords, la música de Rachmàninov, i, d’altres, pel seu cuidat gust harmònic, recordar la música francesa d’inicis del segle XX.

Composició idònia per al pianisme exuberant d’Albert Guinovart, per la seva afinitat de llenguatge amb aquesta obra d’esperit neoromàntic i per la manera de copsar tant l’energia i fortalesa necessàries dels passatges virtuosístics com per expressar amb màxima delicadesa els moments més lírics del moviment central. Una interpretació plenament compenetrada amb la Banda en la qual Guinovart va donar novament mostres del talent que en tantes ocasions li hem reconegut. La Banda va oferir un treball esplèndid i més encara quan va dedicar la segona part a dues obres que tenien com a nexe comú l’obra dramàtica de William Shakespeare. D’una banda, Music for Hamlet d’Alfred Reed, i com a cloenda l’Obertura fantasia “Romeu i Julieta” de P. I. Txaikovski en la instrumentació de Roger Niese. Esplèndida resposta de la Banda en ambdues obres, curosament dirigida pel seu nou titular, que sempre cerca un equilibri adequat entre les seccions, claredat i brillantor sonora mai estrident però sí majestuosa, i un joc en els colors que esplèndidament definia els episodis, tant de la suite escrita l’any 1971 pel compositor de Nova York, com l’emblemàtic lirisme i apassionament que envolta la cèlebre partitura de Txaikovski. Grans aplaudiments van obligar a repetir l’ultima secció del Txaikovski, com a punt final d’un concert inaugural perfectament ideat i que va deixar molt bones sensacions, tant pel que fa a la Banda com al seu nou director.

Imatge destacada: © May Zircus

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter