Subscriu-te

Amposta, capital de la cambra

DELTACHAMBER MUSIC FESTIVAL. Laura Ruiz, clarinet. Pol Rodríguez, clarinet. Diversos músics. AMPOSTA, MUSEU DE LES TERRES DE L’EBRE. 4 D’AGOST DE 2018.

Tant el termòmetre de mercuri com el de les emocions va fregar valors rècord els primers dies d’agost a la ciutat d’Amposta gràcies al DeltaChamber Music Festival, un esdeveniment que enguany ha arribat a la tercera edició i que cada cop congrega un públic més nombrós, amant de la bona música i de les coses ben fetes.

La fórmula, en el fons, no és nova: tant Laura Ruiz com Pau Rodríguez han tingut l’encert de convidar, a la seva ciutat, alguns dels millors talents que han conegut durant les seves estades a l’estranger fins a reunir un grup de músics d’edats i procedències diverses per oferir tres concerts dignes dels millors festivals d’Europa o del món. Però la recepta, en aquest cas, s’amplia amb ingredients distintius, i fins i tot insòlits, que obren el camp d’interès a altres disciplines, com la cal·ligrafia, la filosofia, l’escultura o la gastronomia.

El vestíbul del Museu de les Terres de l’Ebre, un espai polivalent especialment guarnit per a l’ocasió amb l’obra guanyadora del concurs d’arquitectura efímera convocat pel Festival, va ser el marc que va acollir tant la música com les presentacions prèvies dels dos directors artístics, de marcat caràcter pedagògic, i que sens dubte van afavorir l’actitud extremadament respectuosa del públic al llarg de tres programes musicals intensos i sense concessions, bastits a l’entorn de l’eix conductor de la programació d’enguany: “Exili en cos i ànima”, amb peces de compositors que van patir l’èxode en carn pròpia.

Concretament, el segon dels tres concerts –dos al vespre i un de matinal– va incloure música de Haydn, Bartók i Wagner. Músiques ben diverses, certament, però totes servides per unes interpretacions en què, com sol passar quan hi ha una bona sintonia entre els qui toquen, la música se’n contagia.

El Divertiment per a octet de vent en Fa del compositor vienès va ser un pòrtic esplèndid que va sonar alegre, transparent i encomanadís. Ben diferent de la segona obra del programa, Contrasts, tres moviments ben diferents entre si que van interpretar tres músics amb cinc instruments. I és que la peça demana dos clarinets –en dues afinacions diferents– i, en aquest cas, dos violins. La Laura i en Pau es van encarregar d’explicar la singularitat d’un dels dos instruments que va tocar el violinista suís Sebastian Böhren: pertanyia a la família dels dos cosins i directors artístics, però sonava per primer cop en aquell concert després de setanta anys i de la restauració feta per un lutier de Palestina a qui Pau Rodríguez l’havia confiat. Corprenedora i exigent, la interpretació d’aquesta música no va poder evitar un cert punt de confusió entre tres línies melòdiques tan agosarades.

Finalment, va tancar el programa el cèlebre Idil·li de Siegfried wagnerià, que sempre és un plaer escoltar, ja sigui a càrrec d’una petita orquestra o en la versió, encara més estrictament cambrística, que en van fer tretze dels músics –un per part– convidats al Festival.

De tota manera, la capacitat de l’escenari es va posar a prova per acollir en la interpretació de la propina musical els disset intèrprets que han acudit enguany a la trobada, un bis compost expressament per a l’ocasió pel rapitenc Antoni Albuquerque en què apareixen traces de melodies populars catalanes i apunts simpàtics, com un toc de gralla confiat a la flauta que anava a càrrec, en aquest cas, d’una intèrpret madrilenya.

Enguany, a més, va tenir lloc la segona edició del Concurs Internacional de Música de Cambra organitzat pel DeltaChamber Music Festival, amb un jurat format pels solistes de l’esmentat Festival, que va premiar el quartet de saxos Kebyart Ensemble. En aquesta segona edició s’hi van presentar també el Trio de Canyes Oubradous i el Trio Blanchard. Aquest Concurs vol establir un diàleg mitjançant la música de cambra entre els músics i la societat actual i fer-ne partícips especialment la gent jove. El Concurs s’emmarca en la vessant pedagògica del Festival i ofereix tallers liderats pels solistes del Festival als concursants. El Premi Internacional del DCMF va dirigit a músics que hagin finalitzat o estiguin finalitzant el grau professional, superior o màster i està dotat amb 2.500 euros com a retribució d’un concert del DeltaChamber Music Festival 2019.

En aquestes tres primeres edicions, el DeltaChamber Music Festival ha anat creixent, tant en oferta com en acceptació, a un ritme exponencial. Segurament serà difícil mantenir aquest ritme, però si tot va com ha d’anar, el certamen ha de donar encara moltes alegries a les comarques del sud de Catalunya que ara hi tenen, a més de moltes altres capitalitats, també la de la música de cambra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *