Subscriu-te

Brillant edició de la Festa de la Música Coral, amb vuit estrenes i quatre agrupacions corals

Els compositors premiats. D’esquerra a dreta: Josep Alarcón, Gerard López Boada, Carles Prat Vives, Llorenç Balsach i Bernat Giribet Sellart. © Antoni Bofill

CICLE CORAL ORFEÓ CATALÀ. FESTA DE LA MÚSICA CORAL. Orfeó Català (Simon Halsey, director; Pablo Larraz, sotsdirector). Cor de Noies de l’Orfeó Català (Buia Reixach, directora). Coral Sant Jordi (Oriol Castanyer, director). Cor Infantil L’Arc (Ester Bonal, directora). Ot Labastida, flauta. Guillem Quingles, violoncel. Laia Nieto, soprano. Bosco Fonts, tenor. Àngels Balagueró, Josep Buforn i Josep Surinyac, piano. PALAU DE LA MÚSICA. 4 DE MARÇ DE 2018.

Per Lluís Trullén

L’impuls que suposa per a compositors i per a les entitats corals la celebració de la Festa de la Música Coral adquireix una rellevància que transcendeix el mer fet musical. No només per tractar-se de la recuperació d’aquella idea original que, prenent com a model els Jocs Florals, l’Orfeó Català va promoure entre els anys 1904 i 1922, sinó pels estímuls creatius –de músics i també escriptors– i interpretatius –per part de diferents cors– que repercuteixen en l’ampliació i l’enriquiment del nostre repertori musical i cultural. Amb caràcter biennal, aquesta Festa de la Música Coral, que té com a grans impulsors la Federació Catalana d’Entitats Corals i l’Orfeó Català, va arribar diumenge passat a la segona edició celebrada en el transcurs del segle XXI.

Cor Infantil L’Arc. © Antoni Bofill

Prop de vuit-centes persones van seguir les evolucions de quatre conjunts corals de tant de prestigi com el Cor Infantil L’Arc, la Coral Sant Jordi, l’Orfeó Català i el Cor de Noies de l’Orfeó Català, amb un programa en què es van oferir vuit estrenes absolutes, cinc obres corals ja conegudes i, per acabar, El cant de la Senyera. Noranta minuts de música coral de primer ordre iniciat per les delicades veus del Cor Infantil L’Arc dirigit per Ester Bonal, que va estrenar Paó de Gerard López Boada, obra sobre versos de Pere Quart, que va rebre el premi a la millor composició coral per a cor infantil del II Concurs Internacional de Composició Coral “Festa de la Música Coral”, convocat per l’Orfeó Català el 2017. Música tonal, delicadíssima, que amb acompanyament instrumental va crear una atmosfera certament exquisida.

Coral Sant Jordi. © Antoni Bofill

Brillants com sempre les interpretacions d’un conjunt històric com és la Coral Sant Jordi dirigida per Oriol Castanyer, conjunt que va interpretar quatre estrenes absolutes: dues obres premiades als VII Premis Catalunya de Composició Coral 2017, de la FCEC: Abril de Bernat Giribet Sellart, premi a la millor composició de música coral a cappella, i El testament d’Amèlia, premi a la millor harmonització a cappella de cançons tradicionals dels territoris de parla catalana, i dues obres del jove compositor Josep Alarcón, Si anessis lluny i Quina grua el meu estel, poemes de La rosa als llavis de Joan Salvat-Papasseit, menció especial per a la millor obra sobre text català del concurs convocat per l’Orfeó Català. De Bernat Giribert Sellart, en destacaríem el refinament melòdic emprat, i d’Alarcón, un acurat tractament de les veus que congeniava amb un curós bon tractament harmònic resolt amb gran encert per la Coral Sant Jordi.

Orfeó Català. © Antoni Bofill

No cal dir que la brillantor i el subtil treball en les veus va ser una constant en la interpretació de l’Orfeó Català dirigit per a l’ocasió per Pablo Larraz. El refinadíssim Locus iste d’Anton Bruckner va precedir l’exquisida i misteriosa obra de Llorenç Balsach Llum, Premi Maria Font Bernaus, ex aequo, a la millor composició coral per a cor mixt del II Concurs Internacional de Composició Coral “Festa de la Música Coral” (2017). Cal destacar una obra plena d’originalitat, de vistoses harmonies i subtileses vocals com és She walks in beauty, amb música de Carles Prat Vives sobre un poema de Lord Byron, que va rebre el Premi Maria Font Bernaus, ex aequo, a la millor composició coral per a cor mixt, del II Concurs Internacional de Composició Coral “Festa de la Música Coral” (2017).

Cor de Noies de l’Orfeó Català. © Antoni Bofill

L’esplèndida actuació de l’Orfeó va donar pas al Cor de Noies de l’Orfeó Català, dirigides per Buia Reixach, amb una trentena de veus que van cantar admirablement el Nigra Sum de Pau Casals, prèviament a Ubi caritas d’Ola Gjeilo. El Cor de Noies va oferir l’estrena absoluta d’una obra suggestiva per la seva temàtica sobre les bruixes: Poema del bosc IV de Guerau de Liost i música de Carles Prat Vives, premi a la millor composició coral per a veus iguals del II Concurs Internacional de Composició Coral “Festa de la Música Coral” (2017).

L’acte, presentat per Albert Torrens, va tenir tots els compositors premiats damunt l’escenari, que van rebre els diplomes acreditatius, i va tenir com a cloenda, ja amb tots els cantaires, la interpretació d’El cant de la Senyera, el final de festa esperat d’un certamen que tindrà una nova edició el proper any 2020.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter