Subscriu-te

Dos pianistes del Japó i un de xinès a la final del Maria Canals

© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona
© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona

62è CONCURS MARIA CANALS. Prova semifinal. Ming Xie (la Xina). Shiori Kuwahara (el Japó). Jorge Nava (Espanya). Hiroo Sato (el Japó). Yutong Sun (la Xina) Anastasia Yasko (Rússia). PETIT PALAU. 13 DE MARÇ DE 2016.

Per Lluís Trullén

La japonesa Shiori Kuwahara, el japonès Hiroo Sato i el xinès Yutong Sun seran els finalistes de la 62è edició del Maria Canals de Barcelona.

Un jurat presidit per Carlos Cebro i integrat per Albert Guinovart, Mi Kyung Kim, Anna Malikova, Catherine Vickers, Andrzej Pikul, Fernando Rossano, Bernat Vivancos i Thomas Böckheler van seleccionar dos japonesos i una xinesa per a la prova final amb orquestra, que tindrà lloc el proper dijous al Palau.

Certament, l’altíssim nivell tècnic dels concursants cada any resulta més evident i molts d’aquests sis semifinalistes (alguns veritables col·leccionistes de premis i guardons en concursos internacionals), acompanyen les complexitats tècniques amb una musicalitat inversament proporcional a la seva joventut.

La semifinal, la va obrir el pianista xinès Ming Xie, format a la Juilliard i que va oferir-nos uns Estudis de Szymanowski i una versió de la Sonata núm. 6 de Prokófiev espectaculars. Quart classificat per nota del Concurs (amb diverses dècimes de diferència per sobre dels classificats següents), la carrera que espera a aquest jove de 21 anys format a la Juilliard School de Nova York i que ja ha actuat, entre altres escenaris, a l’Auditori Enric Granados de Lleida, és del tot prometedora. Després de la seva actuació, va actuar la japonesa Shiori Kuwahara, amb un programa de màxima demanda tècnica i musical integrat pels Tres moviments de ‘Petruixka’ i la Sonata en Si menor de Liszt. Pianista que posseeix tècnica, força, espectacularitat en la sonoritat i una seguretat admirables, amb només vint anys ja posseeix una trajectòria musical del tot remarcable.

Cal aplaudir el pianista Jorge Navas, un dels dos únics espanyols que va presentar-se al Concurs, i que ha arribat merescudament a les semifinals, per davant dels nombrosos pianistes japonesos i coreans i europeus que s’hi presentaven. Jorge Navas és un pianista que es troba segur amb les grans sonoritats, amb l’espectacularitat del so (magnífica versió la dels seus Quadres per a una exposició) i que, a més, sap copsar l’atmosfera d’obres tan complexes com Evocación o El puerto. Un pianista que caldrà seguir en el decurs de la seva carrera concertística.

La segona part de les semifinals s’obria amb l’actuació de Hiroo Sato, que va oferir un programa integrat per Schubert, per Schubert – Liszt, amb la interpretació de Quejas o la maja y el ruiseñor (que li va valer la medalla a la millor interpretació de Granados concedida per l’Acadèmia Marshall i lliurada a l’hora de fer-se públics els resultats) i una versió fascinant i enlluernadora del Vals Mephisto núm. 1 de Liszt. Hiroo Sato es va formar al Conservatori Txaikovski i ha estat guardonat en importants concursos internacionals, com el segon premi en el Concurs Internacional Ricard Viñes de Lleida (2015) i que l’ha portat a actuar recentment a l’Auditori Enric Granados. És un pianista de vint-i-cinc anys que desprèn seguretat, aplom i espectacularitat en les seves interpretacions.

Quan, amb només setze anys, Yutong Sun va guanyar el Concurs Internacional de Piano de Jaén (un dels més destacats del panorama internacional), es premiava –malgrat la seva joventut– un pianista d’una musicalitat i tècnica fora del comú. Guardonat en concursos de Sant Petersburg, en la competició de joves pianistes Vladimir Horowitz de Kíev, en concursos dels Estats Units i de Xangai, l’actuació en la prova semifinal de Yutong Sun va estar a un nivell inversemblant per a un pianista que ara té vint anys i que ja ha debutat amb la Filharmònica de Sant Petersburg. Una versió admirable d’El Corpus Christi en Sevilla, d’exhibició tècnica en l’Estudi núm. 10 de Liszt i d’una gran maduresa en la interpretació dels Quadres per a una exposició han portat justament el jove pianista xinès a la prova final del Maria Canals.

Les semifinals, les va cloure una de les pianistes que més va impactar durant el Concurs per la seva musicalitat: la russa Anastasia Yasko. Amb vint-i-quatre anys, aquesta concertista de piano posseeix tota una llista de guardons i reconeixements internacionals. El seu estil és exquisit i la versió de la Sonata op. 23 núm.3 d’Skriabin i una radiant interpretació d’Aprés une lecture de Dante així ho van deixar palès en la semifinal. Una gran pianista que ha topat per arribar a la final amb altres solistes de primer ordre en la que podem considerar una de les més destacades edicions, per la qualitat interpretativa del Maria Canals dels darrers anys.

Curiosament, el jurat va decidir, perquè en l’edició passada tots els finalistes van optar per interpretar el Concert per a piano de Txaikovski, d’excloure’l enguany del programa de la final. Molt presumiblement, però, tot fa pensar que el proper dijous escoltarem per triplicat el famosíssim Concert núm. 2 de Rachmàninov en una final que promet ser apassionant.