Subscriu-te

Dos violins per als viatges de Gulliver

Imatge promocional de l’espectacle. © Xènia Viñas
Imatge promocional de l’espectacle. © Xènia Viñas

ELS VIATGES DE GULLIVER. Symbiotic Duo. Adriana Alcaide, violí. Irantzu Zuasti, violí. CENTRE CÍVIC LA SAGRERA. 30 DE GENER DE 2016.

Per Lluís Trullén

Crear un espectacle musical dirigit a nens a partir de set anys d’edat comporta un cúmul de dificultats que cal superar amb un treball molt elaborat per assolir i superar el repte. Veure com molts nens (la majoria menors de set anys) acompanyats pels seus pares seguien amb mirada atenta i s’animaven a interactuar en l’espectacle presentat pel Duo Symbiotic, i a integrar-se des d’un primer moment en l’espectacle Els viatges de Gulliver, confirma el bon funcionament d’aquesta proposta. Un muntatge fresc, dinàmic, en què les violinistes Adriana Alcaide i Irantzu Zuasti fan el paper d’actrius i violinistes en una funció que musicalment gira entorn de peces breus del període barroc de Leclair, De Giardino, Vierdank, acompanyant la Suite Gulliver per a dos violins de Telemann i completades per duos de Béla Bartók. Música intercalada amb els viatges de Lemuel Gulliver pel país de Lil·liput, per l’illa de Laput, per Brobdingnag –el país habitat per gegants– i finalment per Houyhnhnms, el país on la noblesa dels cavalls se sobreposa per sobre de la naturalesa humana. La frescor de la música que Telemann va compondre per a dos violins l’any 1728 és una successió de breus motius musicals, en què des de la “Xacona”, la “Giga”, la “Loure” o la bellíssima “Intrada”, il·lustren de manera descriptiva les peripècies de Gulliver amb pirates, gegants o éssers diminuts. Les agilitats, els ornaments, els diàlegs violinístics interpretats amb criteris musicals historicistes, no van ser obstacle per a dues intèrprets que s’entenen a la perfecció i que a més d’assolir un resultat ple de musicalitat, superaven amb escreix les complexitats tècniques que s’amaguen dins la partitura. Violinistes que a més saben mantenir la frescor dels diàlegs, que dominen l’espai escènic i que tenen una interacció amb el públic absoluta. L’espectacle voreja els cinquanta minuts de durada i va obtenir una resposta entusiasta dels nens, l’elogi més sincer que poden obtenir uns artistes que fan una tasca tan necessària com apropar la música (sense cap retoc venal) als infants.