Subscriu-te

Inauguració majestuosa del nou orgue de la basílica de la Mercè

Festival inaugural del nou orgue de la basílica de la Mare de Déu de la Mercè de Barcelona. Thomas Ospital, orgue. Obres de J. S. Bach, Liszt, Bartók, Duruflé, Ospital. BASÍLICA DE LA MERCÈ. 21 DE SETEMBRE DE 2019.

El monumental orgue de la basílica de la Mercè va quedar inaugurat divendres passat amb un concert a càrrec del jove intèrpret francès Thomas Ospital. Una llarga història plena de vicissituds ens ha portat fins avui: des que Jean Pierre Cavaillé es va desplaçar a Barcelona el 1767 per construir el primer orgue de la basílica, fins al dia 9 de novembre de 2016, quan es signà un contracte amb el mestre orguener Gerhard Grenzing amb el compromís que l’any 2018 –800 aniversari de la fundació de l’Orde de la Mercè– quedés enllestit aquest instrument. Amb els seus tres manuals i pedaler, una quarantena de registres i uns tres mil tubs, Grenzing ha construït un instrument d’una sonoritat bellíssima, amb greus profunds i majestuosos quan sonen els registres de l’orgue major i de càlida sonoritat quan els registres propis de les fustes es posen en funcionament amb l’ús de l’expressiu. Des de melodies antigues, música barroca de Bach, romàntica de Liszt, del segle XX pertanyent a Bartók i Duruflé, fins a acabar amb una improvisació sobre els Goigs de la Mercè, Thomas Ospital –titular del gran orgue de l’església de Saint-Eustache de París– va confegir un programa per poder admirar i escoltar totes les possibilitats de l’instrument.

Una pantalla situada a l’altar major permetia al públic que omplia la basílica veure les evolucions de l’organista, les seves agilitats, i apreciar una musicalitat majestuosa ja des de la Tocata, adagio i fuga, BWV 564 de Bach amb la qual s’iniciava el concert. L’amplitud de la nau central i el transsepte amb cúpula sobre el creuer propicien unes condicions acústiques per fer erigir encara més la majestuositat de l’instrument. La nitidesa amb què s’apreciava el complexíssim virtuosisme que Liszt demana en una obra com el Preludi i fuga sobre B-A-C-H, o el multicolor jocs de sonoritats amb què Duruflé va impregnar el Preludi i fuga sobre el nom d’Alain ens feien gaudir d’un instrument d’una categoria sonora excepcional.

El concert inaugural –al qual va assistir com a màxima autoritat la ministra d’Administracions Públiques, Meritxell Batet, i el líder del PSC a Barcelona, Jaume Collboni– es va cloure amb unes variacions espectaculars sobre els Goigs de la Mare de Déu de la Mercè. Ospital donava el punt de sortida a la vida pública d’aquest instrument que de ben segur tindrà un pes específic del tot rellevant, tant per a les celebracions litúrgiques de la basílica com per a la vida musical de la ciutat.

Imatge destacada: © Quim Roser

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *