Subscriu-te

L’olor de començar de nou

DA CAPO. Direcció: Asun Noales. Coreografia: Asun Noales, Gustavo Ramírez Sansano. Intèrprets: Asun Noales, Saray Huertas, Diana Huertas, Carmela García, Sebastián Rowinsky, Alexander Espinoza, Rosanna Freda. Producció: OtraDanza. Residència CCC: L’Escorxador d’Elx. MERCAT DE LES FLORS. 18 DE GENER DE 2019.

Dansa que arriba a la mirada i a l’oïda a través de l’olfacte. La coreografia Da capo interpretada per la companyia OtraDanza al Mercat de les Flors la setmana passada va endinsar el públic en una experiència sensorial exquisida: set ballarins deixant rastres de talc sobre l’escenari infinit de la Sala MAC. Començar de nou. Això és el que van fer Asun Noales (Elx, 1972), que va fundar la companyia OtraDanza el 2007, i el coreògraf Gustavo Ramírez Sansano (Alacant, 1978) quan es van retrobar el 2014 per crear una peça de nou plegats. El 2004 varen coreografiar junts Dícese/Sacra, espectacle pel qual van rebre el premi al millor espectacle de dansa i direcció de la Generalitat Valenciana. Així doncs, Da capo és una coreografia composta a quatre mans, interpretada per set ballarins damunt un terra polsegós.

© Germán Antón (foto d’arxiu)

Com si es tractés d’un retaule d’escenes, la dramatúrgia i la coreografia segueixen un collage musical de versions de partitures clàssiques i barroques. De solos a duets, passant per passos de tres a moments corals a Da capo, sota un tamís de calma i delicadesa Noales i Ramírez teixeixen un intricat trencaclosques de registres i situacions. Cada encontre, cada combinació de ballarins revela noves sensacions que esbossen comèdia, melodrama o tragèdia. Ara bé, el que capta ferventment la mirada de l’espectador és la pols (les pólvores de talc) que cobreix els ballarins. S’espolsen i, en fer-ho, van deixant el traç de tots aquests encontres pel terra de l’escenari. De manera volguda o no, l’olor que desprèn el talc s’apodera de l’olfacte, un efecte que de retruc et trasllada a la infància més tendra.

Da capo és, en la seva serenor, un espectacle immersiu. La coreografia raja amb fluïdesa, sempre creant imatges belles i harmonioses; una combinació intel·ligent de base clàssica amb tècniques de dansa contemporània. De fet, un dels trets distintius del llenguatge corporal de Noales i, per extensió dels ballarins d’OtraDanza, és la plasticitat de les cames, la manera d’aixecar-les i empassar-se l’espai. L’elenc format per Saray Huertas, Diana Huertas, Carmela García, Sebastian Rowinsky, Alexander Espinoza i Rosanna Freda i la mateixa Asun Noales es desplacen i ballen els uns amb els altres dúctils, porosos a la música i al llenç empolsinat en què converteixen l’escenari. Da capo t’impregna del seu traç, de la seva pols, de la seva olor dolça. L’olor de començar de nou.

Imatge destacada: © Germán Antón (foto d’arxiu)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *