Subscriu-te

Luke Jones, Alexey Sychev i Evgeny Konnov, a la final del Maria Canals

El pianistes finalistes Luke Jones, Alexey Sychev i Evgeny Konnov

SEMIFINAL 64è CONCURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MARIA CANALS. PETIT PALAU. 18 DE MARÇ DE 2018.

Per Lluís Trullén

El 64è Concurs Internacional de Música Maria Canals de Barcelona ja té finalistes: el pianista de Regne Unit Luke Jones, el pianista Alexey Sychev nascut a la ciutat russa de Lipetsk i el rus Evgeny Konnov han passat a la final després d’haver ofert una brillant semifinal assolida per sis grans pianistes. Una semifinal a la qual no va accedir cap pianista oriental ni cap representant femenina i en què obres tan freqüents com els Quadres d’una exposició o la Sonata en Si menor de Liszt van deixar pas als Études Tableaux de Rachmàninov, els Estudis transcendentals de Liszt o La valse i Gaspard de la nuit de Ravel.

La jornada matinal va incloure la presència al Petit Palau de Luke Jones –de vint-i-dos anys–, un pianista que va oferir el seu primer recital amb només deu anys d’edat. Ha actuat per tot el Regne Unit, Itàlia i Eslovènia, i a Salzburg i Viena, i que acapara nombrosos primers premis a concursos internacionals de piano. Classes amb figures del pianisme com Leslie Howard, Peter Donohoe o Stephen Hough han influenciat un pianista de tècnica consolidada. El seu programa va oferir Tres variacions de Mompou i una intensa versió de vuit dels complexíssims Études Tableaux de Rachmàninov (que ja ha ofert en diverses ocasions en concert), tot mostrant un domini tècnic i una qualitat interpretativa de gran intensitat.

En el decurs de la tarda van actuar els dos darrers finalistes. Alexey Sychev va presentar un programa d’altíssim risc tècnic i, a més, apurant el màxim de la durada permesa de cinquanta minuts: El pelele de Granados, la Rapsòdia hongaresa núm. 12 de Liszt, la Sonata núm. 7 de Prokófiev (amb la seva temuda “Tocata”) i, per acabar, tota la voluptuositat de La valse de Ravel. Programa eclèctic i de vertigen que aquest pianista nascut a Lipetsk l’any 1988 i format els primers anys al Conservatori Txaikovski de Moscou va superar amb total solvència. Entre els anys 2001 i 2008 va estudiar al Mozarteum de Salzburg per acabar els estudis a la Universitat de Música i Arts Interpretatives de Viena. Guardonat en nombrosos concursos internacionals (Itàlia, França, Grècia, Suïssa), cal destacar el segon premi al Concurs Jaén del 2015 o el fet d’haver-se proclamat guanyador del VIII Franz Liszt International Piano Competition (de Weimar-Bayreuth). Concerts pels Estats Units, Amèrica del Sud, a sales com el Concertgebouw o festivals com el Beethovenfest de Bonn avalen la seva experiència. Un públic que pràcticament omplia a la sessió de tarda el Petit Palau va admirar els focs d’artifici virtuosístic, l’aprofundiment assolit en el pas per la Sonata núm. 7 de Prokófiev i l’atmosfera creada en una interpretació plena de sensualitat i efectisme de La valse de Ravel.

Amb vint-i-cinc anys, el pianista rus Evgeny Konnov va obrir el recital amb Púlsar, una obra contemporània de Juan Manuel Ruiz en què la tècnica i la màxima exploració sonora dels registres del teclat de l’instrument ja donaven mostra del seu talent. Un pianista brillant, consolidat, que mostra aplom i seguretat tècnica i que va submergir-se en tota l’atmosfera del Gaspard de la nuit (amb una suggestiva interpretació del temible “Scarbo”) i una execució atrevida pel tempo i la potència de sonoritat de quatre dels Estudis transcendentals de Liszt, especialment el més cèlebre com és el quart de la sèrie: “Mazeppa”. Guanyador el novembre passat del primer gran premi del Concurs Internacional de Piano de Las Rozas, en què va oferir a la final –acompanyat per l’Orquesta de la RTVE– el Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski, Konnov atresora nombrosos premis en concursos internacionals de piano i actuacions per tot Europa. Nascut a Taixhkent (Uzbekistan), va estudiar al Conservatori Txaikovski de Moscou fins al 2011, estudis que continuà a la Robert Schumann Hochschule de Düsseldorf i posteriorment a la Universitat d’Ausburg.

Tot, doncs, preparat per a la gran final de dijous, en la qual, acompanyats per la JONC, tindran l’oportunitat d’actuar a la gran Sala de Concerts del Palau i demostrar un talent avalat per anys d’intensa i incondicional dedicació al piano.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *