Subscriu-te

Monogràfic Casablancas

Imatge retrospectiva de Benet Casablancas. © May/Zircus (foto d’arxiu)
Imatge retrospectiva de Benet Casablancas. © May/Zircus (foto d’arxiu)

SAMPLER SERIES. BCN216. Dir.: Francesc Prat. Obres de Benet Casablancas. L’AUDITORI (SALA ORIOL MARTORELL). 21 DE MAIG DE 2015.

Per Xavier Chavarria

Benet Casablancas, el compositor català més rellevant del panorama actual, ha culminat la seva residència de dos anys a l’Auditori de Barcelona amb un concert monogràfic del cicle Sampler Series, a càrrec del conjunt BCN216, dirigit per Francesc Prat, en el qual han sonat sis obres de cambra per a conjunt instrumental, algunes d’inèdites a casa nostra. Al llarg d’aquesta residència, la música de Casablancas ha estat present en catorze concerts, se n’han interpretat una vintena d’obres diferents, set de les quals simfòniques (interpretades per l’OBC) i una estrena absoluta. Al voltant de la seva figura i de la seva obra també s’han organitzat xerrades i converses, un seminari a l’ESMUC, una sessió Carta Blanca a la Filmoteca de Catalunya, i tot plegat s’arrodonirà amb la publicació que farà l’SGAE d’un volum monogràfic sobre la seva obra, i amb una edició discogràfica (en CD i amb DVD inclòs) d’algunes de les seves obres recents. Al juliol el segell Naxos traurà al mercat un nou disc, el quart que dedica a Benet Casablancas, i els propers mesos la seva música sonarà en concert als Estats Units, el Japó, Veneçuela, Àustria, Argentina i Portugal.

I cal destacar i celebrar aquest desplegament inusual, inaudit en el món de la música contemporània, i més encara entre els autors del nostre país; perquè mai abans cap altre compositor català no havia rebut una atenció tan intensa i extensa en el temps: dos anys amb una gran presència als mitjans, als escenaris, en àmbits molt diversos… S’ho ha guanyat a pols, perquè precisament parlem d’un autor molt prolífic, que ha rebut els màxims guardons i reconeixements institucionals (Premi Nacional de Música a Catalunya i a Espanya) i que treballa tant en la seva creació com ho fa en la seva difusió. Celebrem, doncs, aquesta residència de Benet Casablancas que ha tingut bona resposta i tant de ressò mediàtic, i que ha culminat amb aquest concert de BCN216 en el qual van sonar obres emblemàtiques de la seva producció cambrística, com els Epigrames per a sextet (de 1990), les Sis glosses sobre textos de Cees Nooteboom, l’homenatge a Picasso Dove of peace; Dance, song and celebration, en homenatge a Xavier Montsalvatge (una obra que mai no s’havia escoltat al nostre país), i l’estrena absoluta dels Set haikus, compostos enguany i que ens van permetre veure l’evolució estètica i formal que està experimentant la música de Benet Casablancas, cada cop més alliberada dels paràmetres de l’Escola de Viena i enfocada cap a una concisió i una essencialitat riquíssima en contrastos i jocs tímbrics, en el marc d’una llibertat tonal absoluta. Una obra amb segell molt personal, com la resta de repertori, i magníficament interpretada pels integrants del conjunt BCN216, els quals, liderats per Francesc Prat, s’han convertit –per la seva qualitat interpretativa i per la implicació i compromís amb els creadors actuals– en autèntics apòstols de la música contemporània del país.