Subscriu-te

Retorn exitós de la ‘Missa’de Bernstein

TEMPORADA OBC. Cor Madrigal. Cor Lieder Càmera. Veus-Cor Infantil Amics de la Unió. Cor de Teatre. William Dazeley, baríton. Mateu Ribó, nen solista. Dir.: Clark Rundell. L’AUDITORI. 26 D’OCTUBRE DE 2018.

El centenari de Bernstein ha ocupat un lloc preferent de la programació de l’OBC d’enguany. Nombroses interpretacions del West Side story, estrena d’obres d’encàrrec dedicades al compositor i director americà, el concert de Nadal que estarà centrat en els musicals de Broadway o una nova programació a la temporada de la seva controvertida Missa han atorgat un protagonisme al genial músic americà en aquest any de commemoració.

© May Zircus

L’èxit assolit el mes de maig del 2016 quan l’OBC va tancar temporada amb la interpretació de la seva Missa, obra aconfessional, contestatària i que qüestiona la fe, ha fet que novament els mateixos intèrprets, encapçalats pel director Clark Rundell, el baríton William Dazeley com a celebrant, el brillantíssim Cor de Teatre –representant el cor de carrer–, acompanyats pel Cor Madrigal, el Cor Lieder Càmera i el Veus-Cor Infantil Amics de la Unió es retrobessin a l’escenari de L’Auditori per oferir de nou aquesta monumental composició. La Missa va néixer arran del fet que Jacqueline Kennedy Onassis encarregà l’any 1971 una composició per a la inauguració del Kennedy Center de Washington. Els Estats Units vivien un moment polític confús sobradament conegut, convulsió social i problemes interns dins l’Església catòlica que van fer que un músic trencador com Bernstein plantegés una obra del tot contestatària. Afí al teatre musical, amb cantants i ballarins, l’obra posa en dubte i qüestiona els problemes de la fe, fins a arribar a la situació que el celebrant perdi els papers davant la manca de creença exposada per tots els congregats i que arribi a tirar al terra el calze en un acte de pura follia.

© May Zircus

La barreja d’estils, des de música rock, jazz, referències a la Novena de Beethoven i inclús a Mahler –el compositor que en tantes ocasions va dirigir magistralment Bernstein–, així com la declamació gregoriana al “Glòria”, configuren un quadre musical eclèctic, ple de vistositat i espectacularitat, d’una orquestració i brillantor aclaparadores. Un escenari ple a vessar, amb cantaires situats inclús als laterals, i l’encertada projecció dels textos sobre la paret del fons de l’orquestra van envoltar una versió que, com la del maig del 2016, va assolir un èxit absolut. La direcció perfecta de Clark Rundell –que d’aquí a pocs dies tornarà a dirigir l’OBC–, l’extraordinària participació de William Dazeley com a celebrant, tant en la vessant vocal com amb la mostra d’uns dots d’actor esplèndids, i les veus del Cor de Teatre –uns solistes de qualitat contrastada que vestits de carrer, amb un moviment corporal ple de ritme, atorgaven el to contestatari a la litúrgia– es convertien en protagonistes centrals de la interpretació. El gran paper d’una OBC impecable en el metall, la percussió, la corda i la gran actuació dels cors Madrigal, Lieder Càmera i Veus-Cor Infantil Amics de la Unió ajuden a explicar l’èxit assolit en aquesta nova interpretació seguida per un públic que omplia L’Auditori. La Missa de Bernstein segueix essent una obra controvertida, amb una crítica de contingut –arribant a plantejar-se la creença en Déu– en la qual finalment tot torna a la pau amb la delicada intervenció d’una veu blanca admirablement interpretada la nit de divendres pel nen Mateu Ribó.

Imatge destacada: © May Zircus

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *