Subscriu-te

Una tarda a l’òpera amb Jaume Radigales

Llibre_Unatardaalopera_Radigales

Una tarda a l’òpera

Jaume Radigales

“La Sonata de Vinteuil”. Huygens Editorial. 1.196 pàgines.

Barcelona, 2015.

Fruit dels milers d’hores de programa Una tarda a l’òpera que l’autor, Jaume Radigales, porta fent a Catalunya Música des del 2002, neix aquesta “guia operística feta amb la voluntat d’apropar el teatre musical a possibles oients o espectadors d’aquest art global i totalitzador que és l’òpera”. Efectivament, aquest llibre és un vehicle ideal per endinsar-se a poc a poc en l’immens univers operístic que té a la seva esquena més de 400 anys d’història i un catàleg inabastable de títols, creixent any rere any per molt que alguns s’afanyin a dir que l’òpera està acabada.

I ho és perquè aquest llibre constitueix una selecció acurada i selecta –encara que no ho sembli per un pes i volum considerables (són 1.196 pàgines!)– dels millors títols que s’han estrenat al llarg de la història i que aquí es troben reunits en un total de 225 títols d’autors diversos, ordenats cronològicament i per temàtica, des del segle XVII fins a final del XX. Des de l’Euridice (1600) de Jacopo Peri al Wintermärchen (1999) de Philippe Boesmans, en una classificació que recull fitxa tècnica, data i lloc d’estrena, una breu introducció i posada en context de l’obra, l’argument i una discografia i DVDgrafia recomanades de cadascun dels títols seleccionats. Essent com és aquest un volum nascut entrat ja el segle XXI, s’hi troba a faltar no haver inclòs en aquest grup òperes estrenades després del 2000, com per exemple, Written on skin de George Benjamin, que es podrà veure al Liceu la propera temporada.

El volum, editat en català, inclou ressenyes particulars de títols de compositors catalans com Isaac Albéniz, Josep Soler o Eduard Toldrà i d’espanyols com Tomás Bretón, Emilio Arrieta o Manuel de Falla, mentre que només hi surten esmentats altres compositors destacats catalans, com Domènec Terradellas, Enric Morera, Jaume Pahissa, Enric Granados (Maria del Carmen, Goyescas), Xavier Benguerel (Dalí), Joan Guinjoan (Gaudí) i Alberto Garcia Demestres (Il secuestro, WOW, L’eclipsi), tot ometent alguns compositors catalans que potser haurien merescut esment, com per exemple Lleonard Balada, Josep Maria Mestres Quadreny, Agustí Charles, Enric Palomar o Hèctor Parra, o la valenciana Matilde Salvador i el madrileny José Luis Turina. En qualsevol cas, com el mateix autor manifesta, es tracta d’una visió extensa, tot i que parcial, i amb el seu criteri personal, d’aquelles òperes que per algun motiu tenen un protagonisme específic en la història del gènere operístic, tot contribuint a la seva evolució i actualització.

El llibre compleix a la perfecció l’objectiu pel qual ha estat editat: apropar l’òpera a qui vulgui familiaritzar-s’hi o bé afavorir consultes concretes d’autors, títols diversos, o fins i tot accedir a una discografia i/o DVDgrafia més o menys actual en el mercat, ja sigui als recentment iniciats en aquest gènere com als melòmans empedreïts que vulguin tenir una guia accessible i de consulta fàcil. En aquest sentit, és una magnífica decisió editorial proporcionar una classificació afegida de les òperes, dividint-les en: indispensables, aptes per a tots els públics, injustament oblidades o ideals per a la iniciació. Un element que sens dubte dota el volum d’un valor afegit i únic, sumat als indispensables índex onomàstic, índex d’obres i índex general per ordre cronològic.

En resum, aquest és un volum valuós i de magnífica factura editorial que inaugura la col·lecció “La Sonata de Vinteuil” –tot evocant la novel·la de Proust A la recerca del temps perdut– de Huygens Editorial que dirigeix Mariana Sarrias i que compta amb la col·laboració imprescindible de l’emissora de ràdio que va donar llum al programa ara transformat en llibre, Catalunya Música, i del Gran Teatre del Liceu, que promociona el llibre en la commemoració del 15è aniversari de la seva reinauguració després de l’incendi. Mercedes Conde Pons.