Subscriu-te

Vida y obra de Leonard Bernstein

Autor: Paul R. Laird. 170 pàgines. Turner Música. Madrid, 2018.

L’editorial Turner ha publicat els darrers anys un dels catàlegs sobre música més interessants que es poden trobar al mercat bibliogràfic en castellà. Volums com els dedicats a Monteverdi, Schönberg, Glenn Gould o Haydn són referències imprescindibles per als melòmans interessats a aprofundir en determinats i variats aspectes de la història de la música. Probablement només el catàleg d’Alianza Música està a l’altura de les aportacions d’aquesta editorial que es caracteritza pel seu rigor i la qualitat del producte.

Ara, tot coincidint amb el centenari del naixement de Leonard Bernstein (1918-1990), Turner proposa Vida y obra de Leonard Bernstein de Paul R. Laird, publicat recentment en la versió original en anglès per Reaktion Books. Un llibre que, en unes escasses 170 pàgines, pretén resumir la trajectòria d’un músic i un personatge indiscutiblement polièdric: extraordinari director d’orquestra, brillant pianista, divulgador majúscul, conferenciant, teòric i també showman, així com animal mediàtic amb un interessant i complex component polític i religiós. Una personalitat i una trajectòria, la de Bernstein, per tant, difícil de resumir en unes poques pàgines.

Precisament això és el que intenta Laird en aquest llibret, estructurat cronològicament, que suposa un repàs pels fets biogràfics més importants de la vida d’aquest seductor personatge, així com de la seva obra, des de la infantesa a Massachusetts fins a la seva mort, l’any 1990, a la seva estimada Nova York. Cadascun dels vuit capítols del llibre es centra en una determinada època i moment vital de Bernstein: els anys de formació a Harvard i al Curtis Institute, l’eclosió com a wunderkind de la música americana amb el seu primer èxit a Broadway (On the town) i l’espectacular debut amb la New York Philharmonic Orchestra, l’èxit clamorós que suposa West Side story i la seva trajectòria com a estrella de la direcció fins als darrers anys, en què trobem un Bernstein trist i desencantat. El tractament de Laird inclou tant el vessant de director, amb un repàs exhaustiu de les seves aparicions més significatives al podi, com el del compositor, efervescent els primers anys i crepuscular al darrer període.

Laird, actualment professor de musicologia a la Universitat de Kansas, especialitzat en la música americana del segle XX i la música barroca, va conèixer Bernstein l’any 1982, quan encara era un estudiant. Va ser amb motiu d’una interessant entrevista que li va concedir el músic al Watergate Hotel de Washington, que es pot llegir, en part, a Leonard Bernstein, a research and guide, editat en anglès per Routlege Music Bibliographies. En aquella entrevista, Lenny aprofundia, i en certa manera justificava amb exemples històrics, alguns dels aspectes clau de la seva estètica musical, especialment el seu eclecticisme. Es tracta d’un diàleg molt interessant en què el músic exposa la seva defensa de la música tonal –aquelles old fashioned notes– respecte de les avantguardes serials, que segons ell havien trencat la comunicació entre el compositor i l’oient.

Evidentment, aquesta trobada plana sobre aquest llibre que, si bé suposa una de les poques biografies de Bernstein en castellà –l’anterior, editada per Espasa, de Peter Grandewitz, està excessivament centrada en la vinculació de Bernstein amb el nou Estat d’Israel–, però la intenció de Liar no és tant una anàlisi musical de la producció del compositor sinó un repàs dels elements més significatius de la seva vida. Una concepció que, finalment, fa la sensació de quedar-se curta si tenim en compte les dimensions de la figura de Bernstein.

Resumint, Bernstein, vida y obra, editat amb la qualitat habitual per Turner i en una traducció millorable de José Adrián Vitier, esdevé una guia senzilla i pràctica per a aquells que vulguin tenir una primera presa de contacte amb un músic que, mitjançant la seva obra, va reflectir moltes de les tendències, estils i tècniques musicals del segle XX.