Subscriu-te

Yulianna Avdeeva

Obres de Chopin, Mozart i Liszt. Yulianna Avdeeva, piano. Mirare, 2016

És poc freqüent trobar un disc protagonitzat per un jove solista –especialment quan es tracta d’un pianista– en què el programa no s’articuli al voltant d’un eix, autor o tema (que estructura i guia de principi a fi l’escolta, o simplement permet que l’enregistrament es presenti més atractiu al melòman i/o potencial comprador). És el cas de la present gravació, que amb tota naturalitat evidencia les millors arts de la pianista russa Yulianna Avdeeva: claredat en la digitació, polifonia atrevida però sense extravagàncies i, en definitiva, un so rodó que fonamentalment busca el lluïment de les peces, abans que la glòria de la pròpia intèrpret. Això no vol dir que les obres no siguin virtuoses, o la tècnica de la implicada, excel·lent: ben al contrari, l’enregistrament s’inicia amb la Fantasia en Fa menor, op. 49 de Frédéric Chopin, i finalitza amb versions per a piano que Franz Liszt realitzà de l’Aida de Verdi, que són atacades amb decisió i empenta, però sense forçar els tempi o provocar l’amuntegament de notes com a símptoma de virtuosisme (en contra d’una certa tendència, en l’actualitat). La divisa de Yulianna Avdeeva és que tot el que està escrit en partitura soni; cosa que semblaria raonable en els intèrprets de primer nivell però que no sempre s’esdevé. Una Sonata de Mozart –peça de joventut, una de les més vistoses– ofereix la clau del pianisme lluminós d’Avdeeva, assossegada fins i tot quan aborda els registres més foscos, per exemple a la Fantasia quasi sonata de Liszt, subtitulada “Després d’una lectura de Dante”. La passió hi flueix, inequívoca, però de forma controlada, defugint els efectismes.