Subscriu-te

El Club Wagner de Barcelona ja és una realitat

Barcelona acull des de fa uns mesos el Club Wagner, un espai d’iniciativa privada dedicat a revisar l’obra i el perfil d’un dels músics més polifacètics i controvertits de la història de la música, tant per la dimensió cabdal de la seva obra musical com per les seves prolífiques idees en l’àmbit artístic, social i polític.

La temporada 2018-19 acull trenta activitats, principalment centrades en xerrades i visionats de produccions internacionals d’òperes de Richard Wagner, pel·lícules i documentals relacionats. El club ja aplega una vuitantena de membres i més de 300 simpatitzants.

Dissabte, 6 d’octubre, té lloc la primera Marató Wagner del curs, amb el visionat de la lloada producció de Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner dissenyada per Barrie Kosky i estrenada el 2017 al Festival de Bayreuth.

L’industrial Manel Bertran és el creador d’aquest centre social situat al carrer de València, 209, semisoterrani 1, un espai on també es pot gaudir de l’exposició de la seva col·lecció particular d’obres d’art contemporànies inspirades en La valquíria i Tristan und Isolde que han estat exposades en institucions musicals com el Gran Teatre del Liceu i l’Auditori de Barcelona en diverses ocasions. La seva intenció és acollir el nombrós col·lectiu d’aficionats a l’obra de Richard Wagner de Barcelona i Catalunya i oferir-los un espai de trobada i diàleg on poder compartir opinions i conèixer més a bastament l’obra del gran creador alemany del Romanticisme.

La iniciativa recull el paper que al seu dia va tenir l’Associació Wagneriana de Barcelona, en el moment de la seva creació encapçalada per l’intel·lectual Joaquim Pena, que fa prop més d’un segle va vertebrar un corrent de wagnerianisme de gran importància a la societat catalana, en relació amb l’aleshores imperant Modernisme. Una època en què destaquen el paper de Jeroni Zanné i el mateix Pena traduint llibrets de Wagner al català o el de Felip Pedrell difonent-ne la música i palesant la influència wagneriana en l’estil de la seva pròpia. Més endavant Wagner també ha estat font d’inspiració per a altres personalitats, com Joaquim Marsillach, Josep de Letamendi, Anna d’Ax (Núria Sagnier), Rafael Moragas, Salvador Dalí, Antoni Tàpies o Joan Brossa, entre molts d’altres. A més, el 1913 Barcelona va ser la primera ciutat del món a interpretar Parsifal fora de Bayreuth, mentre que els Festivals de Bayreuth han visitat la ciutat en dues ocasions, el 1955 i el 2012, un fet excepcional a nivell mundial.

En complicitat amb altres col·lectius i institucions com l’Associació Franz Schubert, el Gran Teatre del Liceu, Amics del Liceu, Asociación Wagneriana de Madrid, Freunde de Bayreuth i la revista «Barcelona Clàssica», el Club Wagner ha ideat una programació d’activitats de petit format per tal d’abordar la temàtica wagneriana des de diverses i variades perspectives. Noms de rellevància intel·lectual als nostres dies com són el periodista Enric Calpena, l’historiador Josep Maria Solé i Sabaté o el mestre Josep Pons, i personalitats com Carme Portacelli, Rubén Gimeno, Joaquim Garrigosa, Jaume Radigales o Silvia Duran, formen part d’una programació que inclou visionats, conferències, debats i maratons.

El Club Wagner té entre els seus objectius situar Wagner com a compositor de referència a Barcelona; difondre la seva obra a través d’activitats de reflexió entorn de la figura de Wagner i els seus epígons, i del visionat de materials audiovisuals; desmitificar tòpics relacionats amb el compositor i el Festival de Bayreuth, punt de peregrinació dels wagnerians (per exemple: el Festival de Bayreuth és car, Wagner és complicat); crear una comunitat oberta i dinàmica i establir sinergies amb altres entitats culturals i educatives.

Les activitats del Club Wagner comencen amb la primera Marató Wagner aquest dissabte, 6 d’octubre, que es centra en el visionat de la lloada producció de Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner dissenyada per Barrie Kosky i estrenada el 2017 al Festival de Bayreuth. Dilluns 22 d’octubre tindrà lloc una xerrada al voltant de l’òpera Kàtia Kabànova de Janáček, que es podrà veure al Gran Teatre del Liceu durant el mes de novembre, a càrrec de Pol Avinyó.

Al llarg del curs hi haurà tres maratons més, en les quals es podran visionar senceres les quatre òperes que formen L’Anell del Nibelung de Richard Wagner, i es farà una lectura dramatitzada de l’òpera L’or del Rin, pròleg de la Tetralogia. També hi haurà xerrades al voltant de les temàtiques que Wagner va tractar en les seves òperes, però així mateix sobre la música posterior a Wagner a Alemanya i Àustria, com la Segona Escola de Viena, Richard Strauss, entre d’altres. Es pot conèixer la resta de la programació al web www.clubwagner.cat

El Club Wagner també vol obrir les seves portes a altres col·lectius no necessàriament afins a l’obra i el perfil de Richard Wagner, i per això ha creat un projecte que, amb el nom de Wagner Educa, vol acostar-ne l’obra als més petits mitjançant còmics i altres materials adequats a la maduresa dels més joves. D’altra banda, i d’acord amb l’Associació Concurs Maria Canals Barcelona, el projecte Wagner Inspira vol posar a disposició el piano del Club Wagner per a les activitats de l’OFF Concurs i convidar qui vulgui a tocar el piano dins les seves instal·lacions.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *