Subscriu-te
,

El Concurs Viñas més internacional i nombrós de la història

D’esquerra a dreta: Miquel Lerín, Christina Scheppelmann, Francisco Araiza i Raina Kabaivanska en la presentació als mitjans de comunicació de la 52a edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas. © Antoni Bofill
D’esquerra a dreta: Miquel Lerín, Christina Scheppelmann, Francisco Araiza i Raina Kabaivanska en la presentació als mitjans de comunicació de la 52a edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas. © Antoni Bofill

Sembla mentida que després de 52 anys encara hi hagi fites per aconseguir, límits per superar, rècords que cal assolir; però en essència, això és el que promou el Concurs Viñas: l’afany de superació, de creixement personal i artístic per assolir un objectiu, que no és guanyar necessàriament un premi, sinó superar-se a un mateix. I donar-se a conèixer, perquè així és com veu Christina Scheppelmann, directora artística del Gran Teatre del Liceu i presidenta del jurat, la utilitat dels Concurs avui dia: “Els concursos tenen la seva raó de ser en el fet de ser plataformes on donar-se a conèixer davant els responsables de les temporades operístiques del món, més que no pas per l’oferta econòmica dels premis.”

I en aquest sentit, sembla que el Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas és un dels més valorats i coneguts del món –no és estrany, després de 52 anys de trajectòria–, perquè enguany hi ha hagut record d’inscrits –607 participants–, provinents de 61 països. El fet de convocar audicions preliminars a diferents teatres del món ha contribuït, sens dubte, a fer-ho possible, i enguany fins a vuit teatres –sense comptar el Liceu– s’han afegit al Concurs per facilitar-hi l’accés al màxim nombre possible de cantants. Opéra National de París, Metropolitan Opera House de Nova York, Royal Opera House Covent Garden de Londres, Teatro alla Scala de Milà, Deutsche Oper de Berlín, Los Angeles Opera, Teatro Real de Madrid i National Centre of the Performing Arts of China a Pequín –aquest darrer per primer cop participant en la ronda preliminar–, han possibilitat que 339 cantants hagin accedit al Concurs abans de les segones eliminatòries, semifinals i final, ja a Barcelona.

Val a dir, a més, que el proper any s’hi afegirà una altra seu en les rondes eliminatòries, en aquest cas a Rússia, fet que en paraules de Miguel Lerín, director del Concurs i besnét del tenor Viñas, “permetrà arribar encara més a l’enorme talent rus que existeix actualment al país, gràcies a la tradició operística russa”. Lerín va tenir paraules de record per a Elena Obraztsova, mezzosoprano russa que va guanyar el primer premi l’any 1970, traspassada recentment.

Enguany, un cop més, la xifra de participants coreans és la més nombrosa, amb 157 cantants, mentre que hi participen 63 russos i 34 espanyols, amb una minsa representació catalana. I novament les sopranos omplen la categoria més nombrosa, amb 274 representants, seguides pels tenors (133), barítons (77), mezzosopranos (64), baixos (27), baixos barítons (20), contratenors (8) i contralts (4), que opten a les nombroses categories i premis que ofereix el Concurs, que enguany repartirà premis valorats globalment en 103.000 euros, entre premis en metàl·lic, borses d’estudis i contractes amb teatres.

Una altra novetat és la programació d’una gala amb els quatre primers guanyadors al Teatro Real de Madrid i la soprano lituana Violeta Urmana –guanyadora el 1992–, uns dies després de la celebració del concert a Barcelona aquest proper diumenge, gràcies a la iniciativa de Joan Matabosch, vinculat al Concurs durant tot el període que va ser director artístic del Liceu.

En el jurat d’aquesta edició figuren, entre d’altres, la soprano búlgara Raina Kabaivanska i el tenor mexicà Francisco Araiza, que van reivindicar en la presentació la importància de defensar i transmetre la “tradició antiga” del cant, que molts cantants avui dia no coneixen bé –tal com s’evidencia en els concursos– i que està basada en el perfecte ús de la respiració diafragmàtica, sense la qual un cantant “està abocat al fracàs”. Kabaivanska i Araiza van estar d’acord a afirmar que una gran part de la culpa d’aquest desconeixement de la veritable tècnica del cant líric rau en l’absència de veritables mestres de cant que la coneguin i la transmetin correctament i en el fet que el món avui dia va massa ràpid i la gent sembla no tenir temps per aprendre les coses com cal: “Per aprendre només la tècnica de la respiració, calen com a mínim dos o tres anys de dedicació exclusiva a aquest exercici, com un atleta.”

La final de la 52a edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas tindrà lloc demà divendres a les 15 h al Gran Teatre del Liceu. Un cop finalitzada i després de la deliberació del jurat, es llegirà l’acta del veredicte al Foyer del Gran Teatre del Liceu. El concert dels guanyadors i el lliurament de premis tindrà lloc, també al Liceu, aquest diumenge, a les 18 h, amb l’actuació de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de Gueràssim Voronkov.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *