Subscriu-te

El Liceu obre les cambres secretes amb música de cambra

El director musical del Gran Teatre del Liceu, Josep Pons, presentava molt il·lusionat fa uns dies el nou cicle de concerts Les Cambres del Liceu, que tindrà com a protagonistes grups de cambra sorgits de l’orquestra i cor titulars del teatre d’òpera. Aquest projecte forma part del pla estratègic de millora de les formacions estables del Teatre que el director català va presentar fa anys i que ha viscut diversos retards, principalment per motius pressupostaris. Josep Pons va afegir que la convocatòria de noves places per ocupar vacants a l’Orquestra Simfònica del Liceu era un altre dels plans que es presentarien els propers mesos.

Enguany, però, i coincidint amb les accions de celebració del vintè aniversari de la reobertura del Teatre, veu la llum el nou cicle estable de música de cambra, que inicialment inclou quatre concerts de proximitat, en espais fins ara privats del Teatre, no gens coneguts pel gran públic, com són la Sala del Cor, la Sala Mestres Cabanes, a més del Foyer del Liceu. L’objectiu del cicle és doble: impulsar el treball de cambra, que Pons considera essencial per a la millora qualitativa de l’orquestra i, d’altra banda, acostar el Teatre a la ciutadania ensenyant-li espais fins ara desconeguts.

Les formacions participants al cicle de música de cambra seran rotatòries i de formats oberts, en funció de la pròpia voluntat dels membres de l’orquestra que hi vulguin formar part. És a dir, són els propis músics que decideixen constituir-se en grup de cambra, en el format i amb el repertori que considerin apropiat. De moment, enguany, el programa presenta tres formacions: un quartet de corda, un ensemble de metalls i un de corda, sota la direcció d’un membre de l’orquestra, el trompa Ionut Podgoreanu. El quart concert l’oferiran la secció femenina del Cor del Teatre, ja que en les mateixes dates el cor d’homes està preparant una altra producció.

Josep Pons va explicar la importància del treball musical de cambra entre els membres de l’Orquestra del Liceu, atès que ell considera que una orquestra no és només un tutti, sinó que els conjunts de cambra són la cèl·lula base per al bon funcionament orquestral. El director va fer servir un símil futbolístic, comparant el treball cambrístic amb els “rondos” previs als partits de futbol. Pons també va posar l’exemple modèlic del quartet de corda format pels solistes de les seccions de l’Orquestra de la Gewandhaus de Leipzig, una de les més prestigioses del món, amb dos-cents anys d’història, respecte dels dos-cents cinquanta de l’orquestra.

El cicle de concerts començarà el divendres 23 de novembre (20 h) a la Sala del Cor del Teatre, amb la presentació del quartet de corda format per quatre professors de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu: Oksana Solovieva, Charles Courant, Fulgencio Sandoval i Guillaume Terrail. La formació presentarà un programa que inclou el Quartet núm. 3 en Re major, op. 18 de Beethoven i el Quartet núm. 3, en Fa major, op. 73 de Xostakóvitx.

El segon concert serà el 18 de gener de 2019 (20 h) al Foyer amb el Cor de Dones del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de Conxita Garcia, amb acompanyament al piano de Josep Buforn. Interpretaran un repertori variat que inclou cançons de Beethoven, Schumann i Fauré, però també fragments operístics de Carmen, Samson et Dalila, Macbeth, La favorite i Beatrice di Tenda.

El tercer concert s’esdevindrà el 22 de febrer de 2019 (20 h) a la Sala Mestres Cabanes i serà la presentació del Liceu Brass Ensemble, sota la direcció d’Ian Bousfield. Interpretaran obra original per a conjunt de vent metall de Malcolm Arnold, Samuel Barber, Michael Tilson Thomas, Benjamin Britten, Edward Elgar i un arranjament de la suite de West Side story de Leonard Bernstein.

Per últim, un ensemble de cordes liderat pel membre de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu Ionut Podgoreanu, interpretarà el divendres 31 de maig al Foyer l’Idil·li de Siegfried de Wagner, els Lieder eines fahrenden Gesellen (Cançons del caminant errant) de Gustav Mahler en versió de Schönberg per a orquestra de cordes i el “Lied der Waldtaube” dels Gurrelieder de Schönberg. La mezzosoprano Gemma Coma-Alabert hi serà la cantant solista.

Les entrades individuals tenen un preu de 28 euros i hi ha un abonament al cicle de quatre concerts per 60 euros. Més informació en aquest enllaç.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *