Subscriu-te
,

El Maria Canals inunda de pianos Barcelona un any més

© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona
© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona

El diumenge passat, 6 de març, es van iniciar les proves eliminatòries del 62è Concurs Maria Canals, que tindrà lloc a Barcelona fins al 17 de març, dia de la gran final al Palau de la Música Catalana. Les proves eliminatòries se succeeixen al Petit Palau del Palau de la Música Catalana fins al divendres 11. La semifinal serà el dia 13, al llarg de tot el dia, mentre que la final començarà el dijous 17 de març, a les 20.30 h, a la Sala de Concerts del Palau de la Música, en un concert acompanyat per la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), dirigida per Manuel Valdivieso. Els tres finalistes hauran d’interpretar un concert de repertori entre els escollits de les bases del Concurs.

Arribada del concursants d’enguany al Palau de la Música Catalana. © www.facebook.com/mariacanalsbarcelona
Arribada del concursants d’enguany al Palau de la Música Catalana. © www.facebook.com/mariacanalsbarcelona

Enguany el Concurs Maria Canals, el degà a Espanya, ha tingut un rècord de 163 inscrits, provinents de 42 països, un augment substancial respecte dels 140 inscrits de l’any passat, de “només” 33 països. D’aquests, un total de 81 pianistes han estat admesos a concurs, amb una mitjana d’edat entre els 23 i 25 anys. Només 2 dels seleccionats són espanyols: el català Marc Heredia i el santanderí d’origen bolivià Jorge Nava.

En aquesta edició el jurat està compost per pianistes de diverses nacionalitats, representants de diverses escoles pianístiques d’arreu del món. El perfil dels pianistes veterans encarregats de valorar el rendiment dels participants inclou pianistes de carrera internacional i pedagogs. Presidit per Carlos Cebro, pianista uruguaianofrancès, inclou els següents perfils: Thomas Böckheler (Alemanya), Andrzej Pikul (Polònia), Fernando Rossano (Itàlia), Mi-Kyung Kim (Corea, R. G.), Catherine Vickers (el Canadà), Anna Malikova (Rússia), Albert Guinovart (Catalunya; Espanya) i Bernat Vivancos (Catalunya; Espanya).

Com a novetat, enguany s’ha creat un nou premi al millor intèrpret de música de Granados, que dóna l’Acadèmia Granados-Marshall, en ocasió del centenari de la mort del compositor lleidatà. El total de premis que reparteix el Concurs Maria Canals suma prop de 40.000 euros en metàl·lic, als quals cal sumar altres premis especials i els premis en concerts, valorats en 30.000 euros, entre els quals destaquen recitals al Palau de la Música, Roma, París i altres capitals internacionals. El Premi Barcelona, primer premi oficial, està dotat amb 15.000 euros, mentre que el segon premi és de 10.000 euros i el tercer té una dotació de 6.000 euros, als quals s’han d’afegir diversos premis especials de 1.500 euros.

El pressupost global del Concurs Maria Canals, sumant-hi les activitats pròpies, així com l’Off Concurs, és de 360.000 euros: una tercera part provinent de subvencions de les quatre institucions públiques més rellevants (l’Ajuntament de Barcelona fa l’aportació més generosa, i la Diputació, la Generalitat i el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport); una tercera part de patrocini privat: Fundación Jesús Serra, Banc Sabadell, Fundació Lluís Carulla, i una tercera part d’ingressos propis: inscripcions, taquillatge, donants de premis, etc.

Molt més que un concurs

El Maria Canals és molt més que un concurs; una autèntica revolució pianística, gràcies a les activitats de l’Off Concurs, cada cop més instaurades en l’activitat cívica barcelonina gràcies a la ja popular i esperada disseminació de pianos de cua pels carrers de la ciutat, producte en gran part de la col·laboració d’entitats privades fidels a l’organització, com la Fundación Jesús Serra, la Fundació Carulla o la Fundació Banc Sabadell.

El tret de sortida de les activitats ciutadanes va tenir lloc el divendres 4 de març a la plaça Reial de Barcelona amb una marató pianística, realitzada d’acord amb l’Associació de Comerciants.

Tot un seguit d’activitats realitzades al marge del Concurs Internacional per a pianistes professionals ajuden a completar els objectius ideats ja fa anys pel Concurs Maria Canals. Aquests són la promoció i ajuda dels joves intèrprets de piano mitjançant el Concurs Maria Canals, el foment de la creació de nous públics atrets pel piano i la reivindicació de la pràctica musical des de la figura de l’amateur.

© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona
© www.facebook.com/mariacanalsbarcelona

Per això el Maria Canals té diverses activitats divulgatives i participatives que acosten el piano al gran públic. D’una banda, el projecte “Tu hi toques?”, que reivindica la pràctica musical amb enregistraments fets pels usuaris pujats a Youtube, en què han d’explicar per què els agrada tocar el piano i oferir-ne un petit tast. Això vertebra el concurs “La Galeria dels Tocats”, en què es premia la motivació que esgrimeixin els participants per tocar el piano més que no pas el seu nivell musical. El guanyador rep com a premi tocar un dia el piano de gran cua a l’escenari del Palau de la Música Catalana, sense públic.

El projecte més popular és “El Maria Canals porta cua”: 80 pianos de cua als carrers i a les institucions de Barcelona, com el Gran Teatre del Liceu, La Pedrera, el Palau Robert, el MACBA, el Born Centre Cultural, el Palau de la Música Catalana o el restaurant 7 Portes, a més de diversos pobles de Catalunya. Aquest projecte, finançat per la Fundación Jesús Serra, es realitza posteriorment a diferents ciutats espanyoles, amb el títol de “Pianos en la calle”. Després de Barcelona, els instruments aniran a Madrid, Cadis i Salamanca. Altres anys han també visitat Sevilla i Bilbao. Els pianos de cua del Maria Canals també es podran trobar als parcs i jardins de diferents districtes de Barcelona. I com a fi de festa, el 19 de juny se situaran quatre pianos de cua al Parc de la Ciutadella, on actuaran Albert Guinovart, Ignasi Terraza i Alba Ventura, entre d’altres.

En l’àmbit formatiu, el Maria Canals Educa conté més de 200 activitats amb estudiants de música i gent gran a 28 escoles privades, conservatoris i centres superiors, amb una participació de prop de 4.000 estudiants. Una feina de base essencial per promoure la pràctica pianística, tant a nivell professional com amateur. Com a projecte més innovador, recentment s’ha creat una nova branca en l’aspecte pedagògic, “Em toca!”: beques a 12 nens de 6 anys dels barris de la Verneda i Ciutat Meridiana per estudiar el piano durant dos anys.

Nou model de piano Bösendorfer (Yamaha)

L’empresa japonesa de pianos Yamaha, que va comprar la firma austríaca Bösendorfer –tot conservant-ne la infraestructura, tècnica i tallers originals–, presenta en el marc del Concurs Maria Canals el piano Bösendorfer Vienna Concert 280, que es podrà veure i escoltar en el marc de la final del Concurs Internacional Maria Canals, tocat pels tres finalistes, el dijous 17 de març, al Palau de la Música Catalana.

La presentació a Espanya del nou model de la firma austríaca ve precedida per la presentació mundial, el 29 de gener passat a Baden-Baden, a càrrec d’un concert del prestigiós Sir András Schiff, que ha escollit aquest piano per als seus concerts amb orquestra en la seva gira mundial.

El nou model Vienna Concert 280 va néixer fa cinc anys amb el repte de crear el millor piano de concert del món. Les noves tècniques de disseny digital en 3D i els 180 anys d’experiència artesana de Bösendorfer han donat lloc a un piano amb una potència tonal equilibrada i una projecció i durada del so sense precedents, a més d’un gran rang dinàmic.