Subscriu-te

‘El Messies’ Participatiu segueix viu gràcies als cantaires ‘amateurs’

Confirmat fa unes setmanes que l’Obra Social “la Caixa” havia decidit deixar d’organitzar El Messies Participatiu a Barcelona, després d’haver-ho fet durant vint-i-tres anys consecutius i malgrat que l’entitat segueix organitzant-lo a altres ciutats espanyoles, un grup de cantaires habituals dels concerts participatius han decidit associar-se per donar continuïtat al projecte.

L’experiència dels concerts participatius, que pren el model de les primeres experiències amb El Messies de Händel a Anglaterra, algunes de les quals encara perviuen, ofereix als cantants individuals que ho desitgin de compartir escenari amb intèrprets professionals de la música per tal de cantar una obra tan emblemàtica com l’oratori de Händel, que la tradició ha associat al Nadal des de fa un parell de segles, malgrat tractar-se d’una obra de temàtica més aviat pròpia de la Setmana Santa. En el cas dels concerts organitzats durant vint-i-tres anys per l’Obra Social “la Caixa” a Barcelona, els cantaires participatius han d’acreditar una mínima preparació musical i assistir als assajos preparatoris abans de sortir a l’escenari per interpretar l’obra.

L’Associació Messies Participatiu Barcelona va néixer fa uns mesos de la reunió d’un grup d’excantaires “participatius” del projecte original de “la Caixa”, que han creat la infraestructura necessària per fer possible mantenir el projecte amb les mateixes sistematologia, format i qualitat musical com s’havia fet fins ara. Inicialment l’Associació es va crear per organitzar El Messies Participatiu, però els organitzadors ja han anunciat que el projecte vol tenir continuïtat i que s’espera que el 2019 El Messies es pugui sentir amb dos concerts a Barcelona i amb altres concerts a altres localitats de Catalunya, a més de preveure la possibilitat d’organitzar altres “participatius” en altres èpoques de l’any i amb altres títols que ho permetin.

L’entusiasme de l’organització, liderada per la presidenta de l’Associació, Olga Supervía, amb Marta Izquierdo com a secretària, Manel Ros com a tresorer i Joana Uribe com a responsable de comunicació i premsa, ha fet possible que el proper 27 de desembre de 2018 El Messies Participatiu torni a sonar a Barcelona, a la Sala Pau Casals de L’Auditori. L’Associació ha superat expectatives en aconseguir reunir el màxim de cantaires possibles per gestionar correctament l’esdeveniment, 450 persones, incloent-hi una cinquantena de nous cantaires i amb una llista d’espera de cantants que s’han quedat fora per manca d’aforament. Entre els cantaires participants hi ha un gran nombre de professors, tant d’ensenyament primari com universitaris, i també un gran nombre de metges i infermeres. El més gran dels participants és un tenor de 93 anys que ha cantat 23 vegades l’oratori de Händel, mentre que la més jove és una soprano de 18 anys que es dedica a l’animació d’activitats físiques i esportives i que l’ha cantat una vegada anteriorment. Com sempre, abunden més les dones que no pas els homes, amb un total de 135 sopranos i 135 contralts per 90 tenors i 90 baixos.

Imatge d’El Messies participatiu de l’Obra Social “la Caixa”, al Palau de la Música Catalana l’any 2013

El grup de cantaires participatiu, que enguany cantarà més números de l’oratori de Händel que mai, ha comptat amb la preparació als assajos previs d’Alfred Cañamero i Daniel Mestre i els pianistes Josep Surinyac i Marta Olivé, tots quatre veterans dels participatius de “la Caixa”.

El dia del concert, El Messies comptarà amb la participació com a cor d’escenari de la Coral Cantiga, que dirigeix Josep Prats, i l’Orquestra de Cambra de Granollers, amb Corrado Bolsi com a concertino director. El Messies serà dirigit pel director d’orquestra català Edmon Colomer, figura representativa per al grup de cantaires “participatius”, ja que ell va ser el primer director de la primera edició d’El Messies Participatiu ara fa 24 anys. Els solistes vocals seran la soprano Mireia Tarragó, el contratenor Víctor Jiménez, el tenor Roger Padullés i el baríton Josep-Ramon Olivé.

El projecte té una viabilitat econòmica segura gràcies al pagament de quotes dels cantants participatius –seguint el model establert per “la Caixa”–, les aportacions públiques de l’Ajuntament de Barcelona i de la Conselleria de Cultura de la Generalitat a través del Moviment Coral Català i el patrocini de Juvé i Camps, a més dels ingressos estimats per la venda d’entrades, que a hores d’ara s’estan esgotant. El romanent que pugui quedar del tancament del projecte servirà per finançar propers projectes d’una associació que comença amb els millors auguris per mantenir el que ja és una tradició a casa nostra: cantar El Messies de Händel i el seu famós “Hallelujah!”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *