Subscriu-te

El Teatre Nacional de Catalunya aposta per la música

Imatge promocional del concert Essències, amb la soprano Ofèlia Sala. © David Ruano/TNC
Imatge promocional del concert Essències, amb la soprano Ofèlia Sala. © David Ruano/TNC

Un total de 24 espectacles donen forma a la temporada 2016-17 presentada fa uns dies per Xavier Albertí, director artístic del TNC, que el darrer any ha aconseguit un creixement del 12% en la venda d’abonaments i passar de 7.500 a 23.500 entrades venudes.

L’Aplec del Remei, considerat el primer títol del Teatre Líric Català, obra de Josep Anselm Clavé, serà l’espectacle inaugural de la temporada, que obrirà les portes el 29 de setembre, sota direcció de Wanda Pitrowska i dramatúrgia de Josep Maria Miró.

El Teatre Nacional de Catalunya ja fa uns anys que dedica atenció a la música en els diferents aspectes en què es relaciona amb el teatre i l’escena, tot omplint en molts casos el buit de programació que existeix a Barcelona pel que fa a l’òpera en català, la nova creació i l’atenció a altres gèneres, com és el teatre líric català, la sarsuela o l’opereta.

Des de la perspectiva que li atorga ser el teatre nacional (públic) de Catalunya, el seu director, Xavier Albertí, ha dedicat cada temporada algun dels espectacles al vessant més musical del teatre.

Imatge promocional de L’Aplec del Remei de Josep Anselm Clavé. © David Ruano/TNC
Imatge promocional de L’Aplec del Remei de Josep Anselm Clavé. © David Ruano/TNC

Enguany, reprenent la idea d’altres temporades de començar amb un espectacle diferent, original i de producció pròpia, el Teatre Nacional de Catalunya donarà el tret de sortida a la seva programació 2016-17 amb la recuperació històrica de L’Aplec del Remei, primera sarsuela en català (per a alguns) o també primera representació del Teatre Líric Català (per a d’altres), obra de Josep Anselm Clavé. La figura del músic català, impulsor dels coneguts Cors de Clavé, primera manifestació coral de segell català i base del moviment coral català, havia estat considerat més aviat un músic mediocre, al marge de la seva important tasca social. La recent troballa de la partitura original d’aquesta obra fins ara considerada perduda permetrà la restauració del Clavé músic. Aquesta recuperació ha estat possible gràcies a la tasca de catalogació que el Departament de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona està fent de l’arxiu de la Societat de Propietaris del Gran Teatre del Liceu des de fa uns anys.

La proposta de Xavier Albertí compta amb dramatúrgia de Josep Maria Miró i direcció de Wanda Pitrowska, en una coproducció amb l’Escola Superior de Música de Catalunya, que hi facilitarà la seva orquestra simfònica, a més del Cor de les Glòries Catalanes, format també per estudiants de l’ESMUC. Amb ells, hi actuaran com a solistes Miquel Cobos, Antoni Comas, Marta Fiol, Oriol Genís, María Hinojosa i Josep-Ramon Olivé. Aquest serà l’espectacle inaugural de la temporada, que obrirà les portes del TNC el 29 de setembre i que es representarà fins al 2 d’octubre.

Imatge promocional de La fortuna de Sílvia de Josep Maria de Segarra, amb l’actriu Laura Conejero. © David Ruano/TNC
Imatge promocional de La fortuna de Sílvia de Josep Maria de Segarra, amb l’actriu Laura Conejero. © David Ruano/TNC

La temporada del TNC ofereix diversos títols al llarg de la temporada, entre els quals cal destacar El coratge per matar de Lars Norén, En la solitud dels camps de cotó de Bernard-Marie Koltès i la producció estrangera Letter to a man de Robert Wilson i Mikhaïl Baryshnikov. També són ressenyables la visita del Teatro de la Abadía i la Compañía Nacional de Teatro Clásico, amb la seva producció de La Celestina de Fernando de Rojas, així com les catalanes La fortuna de Sílvia de Josep Maria de Sagarra que dirigirà Jordi Prat i La senyora Florentina i el seu amor Homer de Mercè Rodoreda, que dirigirà Sergi Belbel, en el seu retorn com a director al TNC. Altres produccions originals seran l’encàrrec del TNC a Marc Rosich d’un “sainet contemporani entorn de la caiguda de Jordi Pujol”, titulat A tots els que heu vingut, i Actes obscens en espai públic (maneres amenes d’esperar l’adveniment del messies) de l’italià fincat a Barcelona Davide Carnevall. Es tornarà a programar l’espectacle experimental Cosas que no se olvidan fácilmente de Xavier Bobés, que va rebre el Premi de la Crítica a noves tendències 2016 i que admet només cinc espectadors per sessió.

Coincidint amb l’Any Shakespeare, la producció estrella del TNC serà Ricard III, que tindrà Lluís Homar com a protagonista en una obra dirigida per Xavier Albertí i en què actuaran, entre d’altres, Antoni Comas, Joel Juan o la veterana Julieta Serrano. També es reposarà, després de l’èxit obtingut enguany, Molt soroll per no res, amb direcció d’Àngel Llàcer.

Imatge promocional d’El somni de Gulliver de Roland Olbeter. © David Ruano/TNC
Imatge promocional d’El somni de Gulliver de Roland Olbeter. © David Ruano/TNC

En l’àmbit musical hi haurà altres espectacles originals, com el concert Essències, en què es presentarà l’Orquestra Simfònica Victòria dels Àngels, vint anys després que la gran soprano barcelonina s’acomiadés dels escenaris precisament al TNC. En aquest concert tindrà lloc l’estrena absoluta de l’obra Essència, composta per Pedro Pardo, i el programa inclourà els Chants d’Auvergne de Canteloube i les Canciones amatorias d’Enric Granados, interpretades per la soprano valenciana Ofèlia Sala.

En l’aspecte musical, cal afegir-hi la programació de l’òpera interactiva El somni de Gulliver de Roland Olbeter, que amb l’adaptació de la representació a càrrec d’autòmats compta amb la música gravada i les veus dels catalans Antoni Comas, Antoni Fajardo, Joan Martín-Royo, Néstor Pindado, Claudia Schneider i Oriol Rosés i que s’estrenarà aquest estiu en la programació del Festival Grec 2016.