L’historiador de l’art, docent, crític musical i comunicador barceloní Jaume Radigales s’ha imposat entre la desena de candidats amb la proposta L’òpera catalana: una aproximació històrica en la primera edició del premi d’assaig musical impulsat per Joventuts Musical de Catalunya i l’editorial Ficta.
El jurat, presidit per la musicòloga Tess Knighton i integrat per Benet Casablancas, Mònica Pagès, Raül Garrigasait i Joan Magrané, n’ha valorat “la identificació d’un espai buit dins l’assagística musical catalana, a més de la seva ambició i abast. Tot i l’existència d’aportacions molt valuoses entorn d’aquesta temàtica, s’entén que encara manca una monografia de caràcter integral feta des d’una perspectiva global que, com és el cas, abasti des dels inicis del segle XVIII fins al dia d’avui. En aquest sentit s’aprecia el bon equilibri entre context històric i la música en si mateixa, i la claredat en la consideració del que és òpera catalana –molt més que una distinció lingüística. Així mateix es considera que la proposta està ben estructurada, amb un estil comunicatiu i ben informat, però que defuig de l’expressió massa especialitzada i en facilita una àmplia recepció pública”.
Ara Radigales té, doncs, el termini d’un any per redactar l’assaig sobre el tema, remunerat amb 3.000 euros. L’autor pretén establir les bases metodològiques a partir de la definició de què és òpera catalana i recórrer històricament 280 anys d’òpera catalana. El llibre L’òpera catalana: una aproximació històrica es publicarà el darrer trimestre del 2022 per l’editorial Ficta.
Per la seva banda, la «Revista Musical Catalana», com col·laboració al premi, publicarà al llarg del proper any un o diversos dels altres quatre articles finalistes que, segons el jurat, mostren “qualitat i una gran diversitat en les seves temàtiques, moltes de les quals mostren una bona potencialitat de desenvolupament. D’altra banda, es constata un predomini de treballs de descripció històrica, com també algun de pensament o especulació filosòfica, en detriment de les opcions d’anàlisi musical”.
A més del guanyador, els altres finalistes han estat Oriol Padró –amb la proposta Carles Riera: la curiositat infinita–, Bàrbara Duran –Dones, música i treball–, Pepe Reche –Entre les illes Medes i Ariel– i Xavier Chavarria –Associació Música da Camera, l’estendard musical del Noucentisme.
El Premi JM Catalunya-Ficta d’assaig musical català, nascut enguany, es convocarà cada dos anys i té un deliberat caràcter de beca per a la redacció d’un assaig en què l’autor o la temàtica siguin catalans. Poden optar a aquest premi els projectes d’assaig musical escrits des de qualsevol perspectiva, disciplina o àmbit científic. L’autor del projecte guanyador té un any per redactar l’assaig i està dotat amb 3.000 euros i la publicació de l’assaig.