Subscriu-te

Jordi Casas Bayer dirigeix Vivaldi al capdavant del Cor de Cambra Femení Scherzo

El Cor de Cambra Femení Scherzo dirigit per Jordi Casas Bayer
El Cor de Cambra Femení Scherzo dirigit per Jordi Casas Bayer

El Cor de Cambra Femení Scherzo, sota la direcció del seu principal director convidat, Jordi Casas Bayer, ofereix avui, 4 de novembre, al Palau de la Música de València un concert dedicat íntegrament a Vivaldi, i el proper divendres, 7 de novembre, a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca (Tarragonès). El mateix programa l’oferiran en un concert al Teatro Auditorio de San Lorenzo de El Escorial (Comunitat de Madrid) el proper 3 d’abril de 2015.

Acompanyats de l’Orquestra Barroca Catalana, el Cor de Cambra Femení Scherzo i el seu director convidat, Jordi Casas Bayer, han confegit un programa basat en la música que s’oferia als ospedali, institucions a mig camí entre orfenat i conservatori, subvencionats pel diner de la República i on les interpretacions eren a càrrec de les seves alumnes i, per tant, els conjunts estaven formats exclusivament per dones (les figlie di choro), tant en l’apartat vocal com en l’instrumental. Un dels quatre ospedali venecians, potser el més conegut, era l’anomenat della Pietà, on, entre els anys 1703 i 1740, va estar vinculat el compositor Antonio Lucio Vivaldi com a professor de violí i maestro di choro.

També conegut com “il Prete Rosso”, Vivaldi escriví molta música per a una formació atípica a l’època. Mentre que a tota l’Església la música litúrgica era produïda per conjunts integrats totalment per elements masculins (nens, castrats, falsetistes, etc.), en aquests indrets venecians –els esmentats ospedali– les músiques sonaven en versió exclusivament femenina. Consta, en un document del 1707, el detall de la disposició del conjunt del choro de La Pietà, tot especificant que les 29 noies estaven repartides així: 5 soprani, 4 contralti, 3 tenori i 1 basso, mentre que les 16 instrumentistes eren: 5 violini, 4 altos, 2 violette, 1 contrabasso, 1 tiorba i 3 organisti.

La presència exclusiva de veus femenines en el cor feia obligat, segurament, que les veus de tenor i de baix fossin cantades una octava més alta que la que estava escrita, canvi que comportava unes petites variacions, certament curioses, en els contorns melòdics de les obres, per bé que la presència dels instruments greus en l’orquestra garantien la “correcció harmònica” del conjunt.

És amb aquest propòsit, doncs –retrobar aquest so lluminós i especial que proporciona la polifonia a veus femenines–, que el Cor de Cambra Femení Scherzo i l’Orquestra Barroca Catalana, amb instruments històrics, presenten un programa amb el lema de “Vivaldi alla Pietà”, amb obres del geni venecià que inclouen peces diverses, com Tre Salmi: In exitu Israel, RV 604; Laudate Dominum, RV 606 i Laetatus sum, RV 607; la Sonata al Santo Sepolcro, RV 130; el Kyrie en Sol menor, RV 587; el Credo en Mi menor, RV 591, i el més conegut Gloria en Re major, RV 589.

El Cor de Cambra Femení Scherzo és un conjunt de Vila-seca (Tarragonès) creat l’any 1989, integrat majoritàriament per noies formades al Conservatori Professional de Música de Vila-seca que es dediquen professionalment a la docència musical. L’acurat resultat vocal és fruit del treball específic de cadascuna de les cantaires amb professors com Enriqueta Tarrés, Mercè Obiol o Maria Teresa Garrigosa.

Ha actuat arreu de Catalunya i a diverses localitats de l’Estat, participant en produccions simfonicocorals amb orquestres com l’OBC o l’Orquestra Simfònica del Vallès. Ha enregistrat per al programa A quatre veus del Canal 33 de Televisió de Catalunya i ha editat els CD Cançó de finestra, íntegrament a cappella; Scherzo, amb obres de jazz i musicals, i Nadales Scherzo. Ha obtingut diversos premis, com ara el primer premi i medalla d’or del II Concurs Internacional de Cant Coral Orlando di Lasso a Roma, o la medalla d’or al III Concurs Internacional de Cant Coral Europa i els Seus Cants.

Regularment compta amb la col·laboració de directors de prestigi, com Salvador Brotons, Òscar Boada, Carles Josep Comalada, Josep Vila o Xavier Pastrana. El conegut i prestigiós compositor i director d’orquestra Salvador Brotons confià en el Cor Scherzo l’estrena mundial de la versió per a orquestra de la seva Missa Brevis (abril de 2014). El Cor de Cambra Femení Scherzo ha estat dirigit per Sílvia Gil-Pérez des de l’any 1989 fins al 2003, i per Alan Branch fins al 2011. Actualment, el cor és dirigit, novament, per Sílvia Gil-Pérez, i compta assíduament, com a director convidat, amb Jordi Casas Bayer.

Jordi Casas Bayer. © Rafa Martín
Jordi Casas Bayer. © Rafa Martín

Jordi Casas Bayer va fundar la Coral Càrmina i ha estat director titular del Cor de la RTVE, l’Orfeó Català i el Cor de la Comunidad de Madrid. També a Madrid va desenvolupar la seva tasca de director coral al capdavant del Coro del Teatro Real, col·laborador habitual de l’Orquesta Sinfónica de Madrid, entre els anys 2004 i 2008. El setembre de 1990 creà el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, del qual va ser director titular fins al juliol de 2011.

Ha impartit nombrosos cursos de direcció coral, tant a Espanya com a l’estranger, i ha participat com a director en els més prestigiosos festivals d’Europa (Espanya, França, Bèlgica, Suïssa, la Gran Bretanya, Alemanya, Hongria, Itàlia, Eslovènia i Àustria), i també a Israel, Mèxic, Cuba, Guatemala, els Estats Units, Argentina, el Brasil, la Xina, el Marroc i el Japó. L’estiu de 1997 va ser el director de l’European Youth Choir de l’Europa Cantat.

Actualment és artista en residència a l’Orquesta Sinfónica de Castilla y León pel que fa a la vessant coral, i col·labora assíduament com a director convidat amb el Cor de Cambra Femení Scherzo de Vila-seca.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *