Subscriu-te

Juan de la Rubia presenta el seu nou disc ‘Cabezón’, gravat amb el claviorgue Hauslaib del Museu de la Música

Juan de la Rubia amb el claviorgue Hauslaib © Quim Roser
Juan de la Rubia amb el claviorgue Hauslaib. © Quim Roser

Aquest dimecres 31 de maig té lloc a la Sala Oriol Martorell de L’Auditori la presentació del primer disc enregistrat amb el claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona, a càrrec de Juan de la Rubia. Es tracta d’una ocasió molt especial, ja que a més de ser el primer cop que s’enregistra un disc amb un d’aquests instruments originals, és també el primer cop en què el claviorgue Hauslaib es pot escoltar en un auditori. De la vintena de claviorgues històrics que es conserven al món, el Hauslaib és l’únic exemplar que es conserva en funcionament, gràcies a un procés d’investigació i restauració dut a terme pel mateix Museu, el taller d’orgueneria Gerhard Grenzing i el constructor de clavicèmbals Joan Martí.

El disc Cabezón, de Juan de la Rubia, està dedicat a la figura d’Antonio de Cabezón (1510-1566), el músic cec que durant 40 anys va acompanyar el rei Felip II en la cort espanyola i va viatjar per tota Europa i les Illes Britàniques. El monarca, amb la música de Cabezón, mostrava el potencial d’un regne que acabava de descobrir Amèrica. Això va permetre al compositor conèixer de primera mà la música que s’hi feia, assimilar-la i incorporar-la al seu estil, que cal veure com una part indestriable de l’art produït en el primer Siglo de Oro.

El claviorgue Hauslaib conservat al Museu de la música, necessita un manxaire per funcionar © Quim Roser
El claviorgue Hauslaib, conservat al Museu de la música, necessita un manxaire per funcionar. © Quim Roser

Aquest concert a la sala Oriol Martorell permetrà escoltar i veure en directe com funciona aquest instrument, que a més de la participació d’un organista requereix l’assistència d’un manxaire que subministri contínuament aire als tubs. Aquest claviorgue va ser construït a Nuremberg al voltant de 1590 per encàrrec de Baltasar de Zúñiga, un dels homes forts de la cort espanyola, i tot i que no hi ha testimonis determinants, és probable que Hernando de Cabezón, fill d’Antonio, l’arribés a tocar en algun moment quan va succeir el seu pare com a organista del monarca.

Juan de la Rubia és un dels organistes amb més prestigi del panorama europeu actual. La seva activitat concertística és incessant i el porta a actuar habitualment als principals orgues d’Espanya, França, Alemanya, Itàlia i Regne Unit, entre d’altres països. Recentment ha impulsat el seu propi segell discogràfic, amb què ha editat el CD Bach, un enregistrament que ha recollit elogis unànimes per part de la crítica i el públic. Aquest Cabezón és el segon llançament del segell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *