Subscriu-te

Juan Diego Flórez debuta en el paper d’Edgardo (‘Lucia de Lammermoor’) al Liceu

 

Imatge d’aquesta producció de Lucia di Lammermoor. © Suzanne Schwiertz
Imatge d’aquesta producció de Lucia di Lammermoor. © Suzanne Schwiertz

Lucia serà una de les produccions que arribarà als cinemes de 13 països de tot el món.

El tenor peruà Juan Diego Flórez debutarà en el rol d’Edgardo de Lucia di Lammermoor el proper divendres, 4 de desembre, al Gran Teatre del Liceu, en un muntatge signat per Damiano Michieletto, que proposa un ambient que ell mateix defineix com “despullat d’excessos, dominat només pel vidre tallant i fred d’una torre, que és alhora lloc de festa i de mort”. L’Edgardo del segon repartiment, l’interpretarà Ismael Jordi, que va debutar el 2007 a Amsterdam i que ja ha interpretat a Zuric i Nàpols, entre altres ciutats europees. El paper de Lucia, un dels gran reptes del repertori operístic, tant en l’àmbit vocal com en l’escènic, serà interpretat per la soprano Elena Mosuc, i per María José Moreno en el segon repartiment; aquest paper és força conegut per un dels seus punts àlgids, quan el personatge s’enfonsa en la bogeria.

Basada en la novel·la de Walter Scott The Bride of Lammermoor, la Lucia di Lammermoor de Gateano Donizzeti tindrà un total de catorze funcions fins al dia 29 de desembre. Marco Armiliato és l’encarregat de la direcció musical d’aquesta òpera en tres actes amb llibret de Salvatore Cammarano i en la qual participen l’Orquestra i el Cor del Gran Teatre. Lucia di Lammermoor, que es va estrenar el 1835 al Teatro San Carlo de Nàpols i que es va representar per última vegada al Liceu el 2006, és un dels paradigmes de l’òpera romàntica i de l’època final del bel canto, que combina magistralment el virtuosisme vocal amb l’empenta dramàtica. Situada a Escòcia, Lucia di Lammemoor expressa l’amor romàntic que perdura més enllà de la mentida, la incomprensió, la follia i la mort. La rivalitat entre dos clans enemics és l’escenari que veu néixer l’amor entre Lucia i Edgardo, que es juren en secret vot de matrimoni. Enrico, germà de Lucia, s’interposa en el jurament d’amor i provoca que l’òpera acabi en tragèdia.

Juan Diego Flórez
Juan Diego Flórez

Juan Diego Flórez explica que per a ell el rol d’Edgardo “és un paper molt especial, ja que pertany a una de les òperes més estimades del públic i de les més representades de Donizetti”. “Cantar Lucia és molt important, tant per a una soprano com per a un tenor”, afegeix Flórez, “perquè entres en la tradició de grans cantants que han fet aquests papers”. El tenor recorda que la primera òpera que va veure fora del seu país (Perú) va ser precisament Lucia al Metropolitan de Nova York amb Alfredo Kraus en el paper d’Edgardo. “Aquest paper necessita un centre de la veu més desenvolupat i més ample i ara em sento preparat per cantar-lo. Quedarà en el meu record el debut d’aquest paper al Liceu.”

Elena Mosuc
Elena Mosuc

Per la seva banda, la soprano romanesa Elena Mosuc qualifica el paper de Lucia com el màxim exponent del bel canto; va debutar en el rol fa 23 anys i recorda una producció amb Alfredo Kraus un any abans de la seva mort. Sobre la posada en escena de la producció, aquesta inclou una torre inclinada de vuit metres i mig destruïda –que simbolitza una societat que es distorsiona–, que pot arribar a dificultar alguns moviments escènics. Mosuc explica que en el seu cas té llibertat de moviments, “perquè cantar i interpretar la bogeria de Lucia, que és difícil a nivell vocal, dalt de la torre ho dificulta encara més”. Per a la soprano María José Moreno, que va debutar en el rol de Lucia fa catorze anys al Teatro Real de Madrid, cantar aquest paper “és un somni”. Moreno també assenyala la dificultat de cantar l’escena de la follia dalt la torre, “però realment és molt impactant”.

El Liceu torna als cinemes amb Lucia di Lammermoor, que es retransmetrà en directe i es podrà veure a 13 països i, a través del Canal Mezzo, a 39, tot consolidant el projecte audiovisual que es va recuperar la temporada passada amb Norma, de foment de la cultura accessible per continuar enfortint el Liceu de tots. Lucia es podrà veure el 23 de desembre a cinemes de Badalona, Barcelona, Mataró, Palamós, Ribes de Freser, Ripollet, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Valls. I Capuleti e i Montecchi serà la segona òpera que arribarà a la gran pantalla, el proper 1 de juny de 2016.

D’altra banda, l’activitat “L’Artista Respon”, una nova iniciativa que ja s’ha consolidat després de l’experiència amb Nabucco i Benvenuto Cellini, se centrarà en Lucia di Lammermoor el proper dimecres 16 de desembre al Foyer del Teatre (19 h) amb Juan Diego Flórez, Elena Mosuc i el director musical Marco Armiliato. Durant aquestes conferències, el públic podrà preguntar directament a l’artista i intercanviar-hi experiències. L’accés quedarà restringit a les persones que hagin adquirit l’entrada per veure la funció o a aquells abonats que tinguin l’espectacle en el seu abonament. La gestió s’ha de fer a través del web del Gran Teatre del Liceu.