Subscriu-te

L’AFMC, al servei de la música de cambra

 

Concert al Saló d’Actes de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi
Concert al Saló d’Actes de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi

Demà dimarts, 13 de desembre, el violoncel·lista Òscar Alabau actuarà al cicle Clàssica a la Reial Acadèmia. I el 20 de desembre hi actuarà el guitarrista i compositor Jaume Torrent, que també interpretarà obra seva.

L’Associació per al Foment de la Música Clàssica (AFMC), que des dels inicis té com a objectiu principal promoure la música de cambra –tant en format de grup com d’orquestra–, organitza cada dimarts, a les 20 h, el cicle de concerts Clàssica a la Reial Acadèmia, que té lloc al Saló d’Actes de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (Casa Llotja). L’AFMC ha programat des de l’any 2012 més de 180 concerts de cambra en aquest edifici emblemàtic de Barcelona.

El violoncel·lista Òscar Alabau
El violoncel·lista Òscar Alabau

El proper concert del cicle Clàssica a la Reial Acadèmia tindrà lloc demà dimarts, 13 de desembre, amb el programa “Una mà esquerra tan veloç que sovint es fa impossible copsar-ne el moviment!”, amb el violoncel·lista Òscar Alabau, que tocarà obres de J. S. Bach, Jean-Sélim Abdelmoula i Gaspar Cassadó. Seguirà, el 20 de desembre, el programa “El nostre il·lustre guitarrista i compositor barceloní”, amb la Nova Orquestra de Cambra Germans Pla, dirigida per Josep Maria Sauret, i amb els solistes Jaume Torrent (guitarra) i Anton Serra (flauta), amb obres del mateix Jaume Torrent i Gustav Holst. Ja pel gener del 2017, concretament el dia 10, s’oferirà el programa “Les monumentals sonates en Si menor, La menor, Mi menor i Mi major”, amb un trio de flauta, violoncel i clavecí que tocarà obres de J. S. Bach. Després, el dia 17, s’interpretarà el programa “Concert impossible d’etiquetar”, amb Marta Vara (oboè) i Àngel Villagrasa (piano), amb obres d’Evangelos Papathanassiou (Vangelis) i Georg Philipp Telemann. Finalment, el 24 de gener, el programa “Sintonitzant a través de la música de cambra”, un quartet de flauta, violí, viola i violoncel tocarà obres de Luigi Boccherini, Franz Joseph Haydn, Ignace Pleyel, François Borne i Geoges Bizet.

El guitarrista Jaume Torrent actuarà el 20 de desembre al cicle Clàssica a la Reial Acadèmia, al costat d’Anton Serra i la NOCPG, i s’hi interpretarà obra del mateix guitarrista i compositor. © Justo Almendros
El guitarrista Jaume Torrent actuarà el 20 de desembre al cicle Clàssica a la Reial Acadèmia, al costat d’Anton Serra i la NOCPG, i s’hi interpretarà obra del mateix guitarrista i compositor. © Justo Almendros

Des dels seus orígens com a promotora de concerts, l’AFMC ha organitzat altres cicles i festivals, que sumen més de 730 concerts en el decurs de més de 25 anys. El flautista internacional Anton Serra, director artístic de l’AFMC i impulsor d’activitats musicals des del 1990, ens explica el moment actual de l’Associació.

-Amb quina finalitat es va constituir l’Associació i quines en són les línies d’actuació?

-L’AFMC comença l’any 2005 a fi de continuar la labor iniciada el 1990, abans d’estar constituïda com a tal. La seva finalitat intrínseca és organitzar concerts arreu per potenciar la feina de compositors i intèrprets, tant d’aquí com de fora i sense les diferenciacions injustes que sovint ens trobem en el camp de la música de cambra. Voldríem trencar el tòpic que la música de cambra està destinada a una elit, tant pel que fa als músics com pel que fa al públic, però sense que per aquest motiu calgui rebaixar la qualitat i transcendència dels concerts.

-Quin tret destacaria de l’Associació?

-L’Associació s’ha concentrat enormement a trobar llocs sublims i inspiradors, tant per als músics com per al públic, a fi d’animar els uns i els altres a participar en aquest món tan poc aprofitat en què es mou la música de cambra i potenciar-lo tant com sigui possible.

-Com neix la col·laboració amb la Reial Acadèmia i la idea de fer el cicle Clàssica a la Reial Acadèmia?

-L’AFMC ha realitzat onze edicions del cicle Música als Palaus, en les quals sempre ha volgut incorporar nous palaus o espais emblemàtics. En la vuitena edició unes persones amb qui col·laboràvem ens van fer conèixer el Saló d’Actes de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona. De seguida ens va agradar molt la sala, tant per les seves característiques idònies per a la música de cambra com per la transcendent significació històrica i estatutària del lloc. Sortosament vàrem sintonitzar magníficament amb els seus directius i aviat vàrem arribar a un acord. Cal dir que la Secretaria de la Reial Acadèmia juga un paper cabdal per al bon desenvolupament del cicle.

-Com qualificaria el públic del cicle?

-El públic és molt divers, ja que a més de les persones que ens ofereixen la seva adreça per poder enviar-los regularment informació dels nostres concerts mitjançant la nostra pàgina web, també comptem amb el poder de convocatòria de cada músic que hi participa. Diverses institucions també col·laboren ocasionalment o habitualment amb nosaltres. Cal dir que tenim un públic de totes les edats i condicions, cosa que ens alegra especialment.

-Quin és l’aforament i la mitjana d’ocupació dels concerts?

-L’aforament de la sala és de 150 persones, i pot arribar a 170. No m’atreviria a dir la mitjana d’assistència, però tot i que és un dels nostres cicles més durs en aquest aspecte, últimament tenim una mitjana d’unes 40 persones per concert cada setmana. Tanmateix, en algunes ocasions, sobretot quan toca la nostra Nova Orquestra de Cambra Germans Pla, hem omplert la sala a vessar. També tenim una sèrie de persones que hi vénen regularment i fins i tot alguna que hi ve cada setmana ininterrompudament. Això últim, encara que pugui semblar pretensiós, ho recomano a tothom! És una molt bona disciplina i ens apropa directament a la música de cambra. En els nostres concerts es crea un clima de normalitat i proximitat extraordinari! Animo, per tant, tothom a sortir de casa i a venir als nostres concerts.

-Quin seria el perfil dels músics que participen en el cicle?

-Els músics que rebem són persones que tenen ganes de continuar lluitant i amb un bon nivell musical. El fet de tocar en un indret de tant de prestigi en el món de l’art imposa als músics un gran respecte i tenen molta cura d’oferir un concert rellevant. També aprofitem músics estrangers en gira per Catalunya que estan encantats de tocar per a nosaltres. A molts d’ells els coneixem d’altres festivals que organitzem i hi estem lligats per una llarga i bona amistat. La música de cambra demana intèrprets d’un gran rigor, disciplina, saviesa, flexibilitat, etc., però si no hi ha una amistat entre ells és millor plegar i cercar altres músics amb qui fer aquest tipus de música tan meravellosa. En una orquestra gran crec que, encara que recomanable, no preval tant l’amistat entre els músics com el fet de ser uns executants sòlids de qualsevol tipus de partitura.

-Quin concert a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi destacaria fins a final del 2016?

-Voldria destacar el concert que farem el 20 de desembre. El programa inclourà un concert per a flauta, guitarra i orquestra del compositor i guitarrista català Jaume Torrent i un dels seus sis concerts per a guitarra i orquestra. Tot això serà interpretat per la Nova Orquestra de Cambra Germans Pla (NOCGP, creada el 2014 sota els auspicis de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona), dirigida pel seu titular, Josep Maria Sauret, i amb Jaume Torrent i jo mateix com a solistes.

El flautista Anton Serra durant una actuació recent a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi amb la NOCPG
El flautista Anton Serra durant una actuació recent a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi amb la NOCPG

L’AFMC va néixer oficialment com a tal l’any 2005. Abans, però, sota l’impuls d’Anton Serra, i des de l’any 1990, també s’hi van organitzar diferents cicles i festivals, com les Serenates d’Estiu al Turó Park (1992-1993), el 1r Festival Internacional Germans Pla, el Festival de La Baga de Cerdanya, els cicles Clàssica als Parcs (1995-1999), Els Colors de la Música (2005-2010) o Música als Palaus (2005-2015), així com concerts al Monestir de Sant Quirze de Colera, a l’Hôtel Belvedere du Rayon Vert o a l’església neoromànica de la Mare de Déu de les Neus de la Molina. Tota aquesta activitat significa la programació de més de 730 concerts.

-Quins són els projectes més immediats?

-El mes de març del 2017 hem projectat una gira per Corea del Sud amb setze músics de la nostra NOCPG, el director Horst Sohm i jo mateix com a solista, juntament amb altres solistes coreans. D’altra banda, voldríem reprendre els cicles Música als Palaus, a Barcelona, i el Festival de La Baga de Cerdanya, que es va interrompre aquest any per motius personals relacionats amb la meva salut. Ara ja estic perfectament restablert i amb moltes ganes de tornar-hi. També esperem continuar amb l’organització de l’exitós concert al monestir de Sant Quirze de Colera, com cada 14 d’agost, ja en la seva desena edició, així com els concerts a l’Hôtel Belvedere du Rayon Vert, a la localitat costanera francesa de Cervera de la Marenda. Aquest festival d’estiu a Cervera es troba en una fase d’expansió molt interessant, fet pel qual recomano especialment d’assistir-hi, ja que és un dels millors llocs que hem trobat al llarg d’aquests 26 anys d’activitat. L’aura i situació del Belvedere, del seu teatre, el seu menjador, etc. són del tot encisadores; fins i tot hi ha la possibilitat de sopar i dormir al mateix hotel. També tenim altres projectes esperant d’arribar a un consens amb diverses entitats.

Per a més informació, venda d’entrades i reserves per als concerts, podeu fer les consultes al lloc web de l’AFMC aquí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *