Subscriu-te

‘Le Grand Macabre’ arriba al Liceu en la seva estrena espanyola

 

© Bernd Uhlig

 

El Gran Teatre del Liceu acull dissabte 19 de novembre l’estrena a l’Estat espanyol de l’òpera de György Ligeti Le Grand Macabre, estrenada mundialment a Estocolm l’any 1978. L’òpera de Ligeti, basada en una obra de Michel de Ghelderode arriba al Liceu en l’aclamada producció de La Fura dels Baus que es va programar en coproducció entre el teatre d’òpera català, el Théâtre Royal de la Monnaie (Brussel·les), l’Opera di Roma i l’English National Opera (Londres).  

Le Grand Macabre, òpera en quatre quadres, situa l’acció al Principat de Breughelland, país imaginari el nom del qual significa país de Breughel, amb referència al gran pintor flamenc Pieter Bruegel el Vell (1525-1569), autor de l’impressionant Triomf de la mort, conservat al Museo del Prado. Basant-se en aquesta estètica que suggereix el quadre de Brueghel i els del seu contemporani, el Bosch, el grup deLa Fura dels Baus és el responsable de la producció: Àlex Ollé i Valentina Carrasco (direcció d’escena), Alfons Flores (escenografia), Franc Aleu (vídeo), Lluc Castells (vestuari) i Peter van Praet (il·luminació), han creat una producció que accentua el vessant irònic i macabre que traspua de l’obra –tant l’original de Ghelderode com la música de Ligeti– al voltant de la mort. La mort, la por a la mort, és el tema al voltant del qual se centra l’acció i que envaeix els personatges –en un ambient purament grotesc– i que, al final, es capgira en una gran broma –no exempta de tragèdia– que té inqüestionables tons de guinyol.

Per retratar aquest argument, Alfons Flores va dissenyar una gran nina gegant inspirant-se en una dona real, la cantant actriu Claudia Schneider –per fer més realista i punyent la idea física de malaltia i mort. La nina ocupa una superfície de quinze metres de diàmetre i té una alçada de sis metres, en la posició original (ajupida) que ocupa. Sobre ella es projectaran imatges creades per Franc Aleu. Precisament Aleu estrena dijous dia 17 de novembre com a director escènic l’òpera còmica El baró de Münchaussen de Wolfgang Mitterer a Viena, i divendres 18 de novembre a les 18 h a l’Espai Liceu es projectarà la pel·lícula documental Rauxa visual –un viatge a través dels diferents elements que intervenen en el procés de creació artística–, que transcorre entre Barcelona, Nova York, Brussel·les i Florència.

Le Grand Macabre, que es podrà veure a la Sala Gran del Gran Teatre del Liceu els dies 19, 22, 25 i 28 de novembre, i 1 de desembre, comptarà amb la participació de cantants de la categoria de Brian Asawa, Barbara Hanningan –en els compromesos papers de cap de policia i Venus en una de les parts més difícils per a soprano coloratura– i el tenor rossinià Chris Merritt, que debuta al teatre de les Rambles. Michael Boder dirigirà l’Orquestra i el Cor del Liceu en una de les obres en què és considerat especialista actualment. La versió que s’ha escollit per a l’ocasió, de les tres existents, és la darrera revisada per l’autor –més escurçada– en llengua anglesa.

La producció de La Fura dels Baus de Le Grand Macabre de Ligeti –una obra que cal veure per poder valorar– ha recollit molts elogis on ha estat vista –Brussel·les, Roma, Londres, Adelaide (Austràlia) i Buenos Aires– i serà retransmesa en directe el dia 28 de novembre per TV clàssica a molts països d’Europa i l’estranger (Sud-àfrica, el Japó, Taiwan, entre d’altres). A més a més, l’obra s’enregistrarà al Gran Teatre del Liceu per fer-ne una producció audiovisual que serà publicada en DVD.

Per a més informació sobre l’òpera, el número de novembre-desembre de la «Revista Musical Catalana» dedica un reportatge a l’òpera de Ligeti i una extensa entrevista a Àlex Ollé.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *