Subscriu-te

‘Nabucco’ inaugura la temporada d’òpera 2015-16 del Liceu

Diferents imatges d’aquest muntatge de Nabucco
Diferents imatges d’aquest muntatge de Nabucco

El proper dimecres, 7 d’octubre, el Liceu inaugurarà la seva temporada 2015-16 amb l’òpera Nabucco de Verdi, un intens drama d’ambició i poder en què comptarà amb la direcció musical de Daniel Oren i la direcció escènica de Daniele Abbado. L’espectacle, que es podrà veure fins al 22 d’octubre, proposa un repartiment amb grans veus, entre les quals destaquen els barítons Ambrogio Maestri –que va cantar el rol d’Scarpia en Tosca la temporada 2013-14– i Luca Salsi en el rol de Nabucco, rei dels babilonis. Completen el repartiment les sopranos Martina Serafin i Tatiana Melnychenko com a Abigaille; Vitalij Kowaljow i Enrico Lori com a Zaccaria; Roberto de Biasio i Alejandro Roy com a Ismaele, mentre que Marianna Pizzolato és Fenena. La directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, va qualificar Nabucco com una “obra magistral i important”, una de les vint òperes més representades del repertori operístic, interpretat al Liceu amb un doble repartiment de cantants “de gran categoria internacional”.

Nabucco és un drama líric en quatre parts amb llibret de Temistocle Solera, basat en l’Antic Testament i l’obra Nabucodonsor de Francis Cornue i Anicet-Bourgeois. L’espectacle ja s’ha pogut veure al Teatro alla Scala –on es va estrenar el febrer de 2013– i a la Royal Opera House Covent Garden, teatres coproductors, conjuntament amb el Gran Teatre del Liceu i la Lyric Opera de Chicago, on es veurà pròximament. L’Orquestra del Gran Teatre i el seu Cor assumeixen un paper clau en aquesta producció; “Va, pensiero”, el cor dels hebreus, és una de les peces més representatives de l’òpera i un dels seus símbols universals.

Liceu_Nabucco_01

L’opressió i la manca de llibertat del poble hebreu és el tema central, un dels primers èxits de Verdi. El protagonista, Nabucodonsor, conquereix Judea, mentre que la seva filla Fenena, enamorada d’un hebreu, intenta alliberar el poble oprimit enfrontant-se a la seva germana Abigaille. En aquesta versió, Daniele Abbado –fill del desaparegut director Claudio Abbado, i que debuta al Liceu amb aquest muntatge– reinterpreta l’opressió babilònica dels hebreus situant la trama al segle XX, durant els anys de l’Holocaust i el genocidi jueu. “Nabucco és una òpera molt particular i també molt moderna”, explica Abbado. “Parla de la identitat d’un poble, de la recerca de la identitat a través de la humiliació, el sofriment, el risc i l’exili”.

El regista hi presenta una estètica minimalista i moderna, i situa l’acció en un cementiri, com a lloc sagrat, i en un desert, com a lloc d’exili i de veritat. Prescindint dels elements teatrals de l’obra (tot i estar ambientada durant l’època del genocidi jueu no hi ha cap element militar ni cap arma), aquesta “economia expressiva” busca “impactar” i no respon pas a criteris pressupostaris, sinó al fet que “el teatre naturalista i descriptiu no estan de moda”, afirma el director d’escena. Abbado parteix “d’un concepte molt important, el sentiment de culpa dels hebreus perquè han pecat. És una història de víctimes”, continua Abbado: “Hi ha un recorregut victimari, ja que el paper de víctima va passant d’un personatge a un altre.”

El baríton Ambrogio Maestri
El baríton Ambrogio Maestri

El cantant Ambrogio Maestri va destacar en roda de premsa que el rol de Nabucco “és el primer paper protagonista de baríton que escriu Verdi, cosa inesperada i increïble; per això el paper compta amb una gran dificultat en el transcurs del cant”. Per la seva banda, la soprano Martina Serafin va afirmar que està “molt contenta de cantar aquest paper [Abigaille] tan difícil però meravellós, una dona forta, decidida i traïda”. Serafin, tot i les “grans dificultats tècniques del paper”, va qualificar aquest personatge com “un regal de Verdi”.

Liceu_Nabucco_03

El Teatro alla Scala va acollir l’estrena d’aquesta òpera el 9 de març de 1842. Al Liceu no va arribar fins al 1851 i des de llavors s’hi ha representat 64 vegades. L’última ocasió en què es va veure al Liceu va ser la temporada 2005-06 en versió de concert; en versió escenificada feia més de trenta anys que no es representava al coliseu de La Rambla.

Catalunya Música retransmetrà Nabucco en directe el dimecres 14 d’octubre; l’emissió començarà a les 20 h.

L’Artista Respon

Per fer l’òpera més accessible, el Liceu posa en marxa aquesta temporada la iniciativa L’Artista Respon, una sèrie de trobades dels abonats i aficionats amb els principals protagonistes de les òperes, els quals respondran qualsevol de les inquietuds formulades. Christina Scheppelmann, directora artística del Liceu, guiarà aquestes trobades que s’inicien amb Nabucco el proper dimarts 13, a les 19 h, al Foyer.

El baríton Ambrogio Maestri i la soprano Marina Serafin, protagonistes de l’òpera verdiana, seran els primers convidats d’aquesta iniciativa que espera de perllongar al llarg de tota la temporada amb les diverses produccions programades. Durant aquestes conferències, el públic podrà preguntar directament a l’artista i intercanviar-hi experiències. L’accés quedarà restringit a les persones que hagin adquirit l’entrada per veure la funció o aquells abonats que tinguin l’espectacle en el seu abonament.

Creix l’ocupació i millora dels resultats econòmics

El director general del Gran Teatre del Liceu, Roger Guasch, va iniciar la roda de premsa presentant diverses dades. L’ocupació global del Teatre la temporada passada 2014-15 en les funcions d’òpera va ser del 87,2%, fet que contrasta amb l’ocupació del 79,9% de la temporada anterior. Al llarg del curs passat hi va haver un total de 23 funcions d’òpera amb sold out, dada que suposa el 26% del total de funcions (19 funcions la temporada anterior). El trasllat de les taquilles del carrer de Sant Pau a La Rambla mateix també ha tingut efectes positius. El 2014 el nombre d’entrades venudes presencialment va ser de 101 per setmana. I el 2015, 169 per setmana, és a dir, un increment del 67%.

Pel que fa als abonats, la previsió és tancar aquesta temporada 2015-16 amb un total de 16.255 abonaments, dada que representa un increment del 0,66% respecte de la temporada 2014-15. En total, s’han produït 1.825 altes, respecte de 1.719 baixes. Del total de nous abonaments, el 35% correspon a la nova modalitat d’abonaments flexibles.

D’altra banda, el Liceu va tancar la temporada 2014-15 amb un dèficit de 272.000 euros, tot contrastant amb les pèrdues de 4,3 milions la 2012-13 i el resultat negatiu de 3,9 milions la 2013-14.

El Teatre avança en el camí de la recuperació econòmica d’acord amb els objectius marcats en el Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017 (PEV). El repte immediat és la renegociació dels crèdits bancaris, qüestió en la qual ja s’està treballant amb les administracions públiques i els patrons del Teatre. En aquest sentit, la solució, ja prevista en el PEV, passa per la recuperació de les aportacions públiques al nivell d’abans de la crisi, un cop el Teatre ja ha aplicat la reorganització i reestructuració, i així donar per acabada aquesta etapa.