Subscriu-te

Neix Sampler Series, un cicle dedicat a la nova creació contemporània

L'Ensemble CrossingLines -que lidera el compositor Luis Codera Puzo- és l'encarregat d'inaugurar el cicle Sampler Series de L'Auditori de Barcelona, i actuarà al novembre al Festival de Huddersfield.
L’Ensemble CrossingLines -que lidera el compositor Luis Codera Puzo- és l’encarregat d’inaugurar el cicle Sampler Series de L’Auditori de Barcelona, i actuarà al novembre al Festival de Huddersfield.

El cicle presenta un projecte de col·laboració amb el Huddersfield Contemporary Music Festival.

L’Auditori de Barcelona aposta per les noves músiques amb una temporada estable de concerts que té el nom de Sampler Series i que oferirà una visió completa de la música de nova creació, des de la música escrita a la improvisació lliure, dels instruments acústics als dispositius electrònics, de la música performàtica a les instal·lacions sonores i fins a la videocreació. L’equipament musical ofereix així una proposta innovadora que el connecta amb les avantguardes musicals i que vol proporcionar noves experiències sonores al públic.

El cicle comprèn setze concerts que també recalaran en altres espais de la ciutat (Fundació Antoni Tàpies, MACBA, CCCB, Museu de la Música i Fundació Joan Miró) i compta amb col·laboracions internacionals importants, en aquest cas el Huddersfield Contemporary Music Festival (HCMF), amb sis concerts entre L’Auditori, el MACBA i la Fundació Antoni Tàpies; en aquesta col·laboració amb l’HCMF també intervé l’Institut Ramon Llull i el British Council.

L’Auditori acull un total de deu concerts, el primer dels quals –adscrit a l’HCMF i que inicia el cicle– serà el proper divendres, 24 d’octubre (Sala Tete Montoliu, 20 h), a càrrec de l’ensemble CrossingLines. La formació oferirà tres estrenes mundials: de Pedro Álvarez –obra per a ensemble i guitarra elèctrica improvisada–, Luis Codera Puzo –obra amb una forta influència del free jazz i el noise; Codera Puzo és membre i director artístic de CrossingLines– i de Manuel Rodríguez Valenzuela –obra per a màquines d’escriure modificades, trombó preparat, flautí amb pedal panoràmic, contrabaix i vídeo–, i una estrena estatal d’Alistair Zaldua; el programa es completa amb una obra de Josep Sanz.

La ruta HCMF també ofereix les actuacions de Tarab Cuts, Philip Thomas, Irene Kurka, Gareth Davies + Apartament House, i la taula rodona i debat “Models de difusió de la nova música”, a càrrec de Graham McKenzie (director de l’HCMF), Luis Codera Puzo i Oliver Rappoport (director de Mixtur), moderats per Lluís Nacenta.

Un altre dels concerts destacats (16 de novembre) serà el de l’Ictus Ensemble –un dels conjunts instrumentals de referència en l’àmbit europeu–, el qual presenta un programa commemoratiu del centenari de la Primera Guerra Mundial amb l’estrena estatal de Le soldat inconnu de Georges Aperghis, obra basada en un relat de Franz Kafka, i el clàssic del segle XX d’Igor Stravinsky Història d’un soldat. I una altra de les cites destacades de la Sampler Series serà el concert monogràfic dedicat a Benet Casablancas (21 de maig de 2015) a càrrec del grup instrumental BCN216, sota la direcció de Francesc Prat i amb José Luis Estellés al clarinet solista. En aquest concert s’interpretaran les obres Epigrames, Tres haikus per a sextet (estrena mundial), Sis glosses sobre textos de Cees Nooteboom, Dave of peace. Homage to Picasso i Dance, song and celebration. Homenatge a Xavier Montsalvatge (estrena estatal).

La resta d’actuacions seran protagonitzades per The Living Room, que presenta el seu primer àlbum: Still Distant Still; Tristan Peich (instal·lació sonora); Funktion; Thomas Ankersmit; interpretacions amb els instruments electrònics Stokos (del laboratori Phonos), cintes magnètiques i reactable, amb motiu dels 40 anys de Phonos; Nadar Ensemble, que inclou l’estrena estatal de Michael Beil Exit to enter; Phill Niblock, i Lluïsa Espigolé.

Cal destacar que en gairebé tots els concerts s’han programat obres que són estrenes mundials o a l’Estat espanyol, les quals es tradueixen en més de cinquanta hores de música.

Sampler Series és un cicle programat per Santi Barguñó i patrocinat per la Fundació Banc Sabadell, en col·laboració amb el CCCB, la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Joan Miró. Per a més informació, venda d’entrades i abonaments, i detall de la programació: www.auditori.cat.

El videoartista català Carlos Casas presentarà al Festival de Huddersfield la seva obra "Avalanche".
El videoartista català Carlos Casas presentarà al Festival de Huddersfield la seva obra “Avalanche”.

Presència catalana a Huddersfield

Per segon any consecutiu la música de nova creació catalana tindrà una forta presència en la programació del Festival de Música Contemporània de Huddersfield, on l’any passat el compositor Héctor Parra va ser compositor convidat.

En la iniciativa del Festival de Huddersfield, que té com a director artístic Graham McKenzie i el suport de l’Institut Ramon Llull –que enguany aporta 40.000 euros per a la promoció de la música catalana en aquest festival capdavanter en el panorama de la nova creació–, conflueix un any més la presència destacada de diversos compositors de la generació actual. Aquesta iniciativa complementa la que l’Auditori de Barcelona presenta aquest cap de setmana en el nou cicle de concerts Sampler Series. Ambdues iniciatives tenen el suport de l’Institut Britànic (British Council).

Enguany, entre l’extensa programació del Festival de Huddersfield, del 21 al 30 de novembre vinent, algunes de les propostes d’agrupacions catalanes que es podran veure aquest cap de setmana a l’Auditori de Barcelona seran també protagonistes a la ciutat anglesa situada a West Yorkshire. La inauguració del Festival serà a càrrec del videoartista català Carlos Casas, que presenta en estrena al Regne Unit la seva pel·lícula Avalanche, amb música de Phil Niblock, que es va estrenar al Sónar 2010. Avalanche és una mediació audiovisual sobre un poble i les seves tradicions en risc de desaparèixer i servirà d’acte inaugural del Festival de Huddersfield el divendres 21 de novembre, a les 23 h. La mateixa pel·lícula servirà de clausura, el 29 de novembre, amb l’estrena d’una nova música creada per a l’ocasió, i que serà interpretada en directe per David Toop (electrònica), Camille Norment (harmònica de vidre), Orphy Robindson (vibràfon, marimba), Emi Watanabe (flautes travesseres japoneses), Pia Palme (contrabaix), Jennifer Allum (violí) i Ryoko Akama (electrònica).

L’ensemble CrossingLines visitarà Huddersfield amb el mateix programa amb què es presenta al cicle Sampler Series, que inclou obres de Pedro Álvarez (estrena mundial), Josep Sanz Quintana, Manuel Rodríguez Valenzuela (estrena mundial), Alistar Zaldua i Luis Codera Puzo, director de la formació. Joan Arnau Pàmies estrenarà dues obres per a contrabaix sol en el concert de Kathryn Schulmeister el 24 de novembre, mentre que Agustí Fernández torna al dit festival amb el trompetista Peter Evans. Hi destaca també l’estrena mundial de Filament, obra encàrrec del Festival de Huddersfield al compositor i guitarrista català Ferran Fages. Filament és una obra concebuda per ser tocada a quatre veus, en què es busca explorar els principis estètics del timbre i l’espai, construïts a partir de tons, sinusoides i soroll.

Hèctor Parra també hi torna amb la programació de L’absència, obra que interpretarà la BBC Scottish Symphony Orchestra, que igualment estrenarà una obra de l’escocès James Dillon: Physis I and II.

La iniciativa del Festival de Huddersfield de programar nova creació catalana no s’atura en aquesta edició, si bé no és probable que l’intercanvi amb Barcelona es perpetuï en el temps. L’Auditori de Barcelona, amb la creació de Sampler Series té la intenció d’ampliar la presència internacional a Barcelona i la projecció de la creació catalana al panorama internacional d’altres festivals de música contemporània i nova creació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *