Subscriu-te

Nova temporada 2015-16 del Teatro Real de Madrid

El Real programa el Rigoletto de David McVicar, amb cantants com Olga Peretiatko, Lisette Oropesa, Stephen Costello o Leo Nucci. Foto de Catherine Ashmore.
El Real programa el Rigoletto de David McVicar, amb cantants com Olga Peretiatko, Lisette Oropesa, Stephen Costello o Leo Nucci. Foto de Catherine Ashmore.

El Teatro Real de Madrid, que dirigeix artísticament Joan Matabosch, ja ha presentat la seva temporada 2015-16, en la qual es comença a veure el segell del director català, fins a la temporada passada director artístic del Gran Teatre del Liceu.

La temporada 2015-16 del Teatro Real de Madrid conté quinze títols operístics, amb cinc noves produccions, quatre produccions convidades, tres òperes en versió de concert i dues òperes de cambra, a més d’una reposició, en una temporada que destaca per la vinculació del teatre amb altres espais culturals de la ciutat, així com l’ampliació en les modalitats d’abonament (setze en total) i la diversificació i agilització del sistema de venda. El Teatro Real s’uneix, amb la seva programació, a la commemoració del quart centenari de la mort de Miguel de Cervantes i William Shakespeare.

En l’àmbit operístic, destaca l’estrena a Madrid de la versió escenificada de Moisès i Aaron d’Arnold Schönberg, en una coproducció entre el Teatro Real i l’Òpera de París, amb direcció escènica de Romeo Castellucci. En relació amb les circumstàncies històriques d’aquesta òpera, s’hi estrenarà també L’emperador de l’Atlàntida de Viktor Ullmann, deixeble de Schönberg que va veure truncada la carrera per l’ascens del nazisme i que va compondre aquesta òpera al camp de concentració de Terezín. La línia temàtica que ofereixen aquestes dues òperes tindrà una extensió pedagògica amb la programació de l’òpera per a joves Brundibár de Hans Krása, estrenada també a Terezín, a més del cicle Bailando Sobre el Volcán, que tindrà lloc a l’Auditori Sony de la Fundación Albéniz, amb quatre concerts amb referències al cabaret jueu que tanta influència va exercir sobre Schönberg i Kurt Weill.

Altres estrenes que hi tindran lloc la propera temporada seran les de l’òpera Alcina de Händel, amb direcció escènica de David Alden, i La prohibició d’estimar de Richard Wagner, que el Real i la Royal Opera House de Londres recuperen en una producció de Kasper Holten i direcció d’Ivor Bolton, director musical del Teatro. D’acord amb la programació de l’obra de Wagner, basada en el clàssic Mesura per mesura de Shakespeare, es representarà l’obra Dos delirios shakespearianos d’Alfredo Aracil, tot contribuint d’aquesta manera a la commemoració del quart centenari de la mort del dramaturg anglès. Coincidint amb l’efemèride, Miguel de Cervantes hi rebrà també justa memòria, tot programant-s’hi El retablo de Maese Pedro de Manuel de Falla i El caballero de la triste figura de Tomás Marco.

La producció de Parsifal de Claus Guth, que va visitar el Liceu l’any 2011, es veurà la propera temporada al Teatro Real de Madrid. © Antoni Bofill
La producció de Parsifal de Claus Guth, que va visitar el Liceu l’any 2011, es veurà la propera temporada al Teatro Real de Madrid. © Antoni Bofill

Es podrà veure el Parsifal de Claus Guth –que va visitar el Liceu el 2011–, debutant al Real, dirigit musicalment per Semyon Bychkov, i el Rigoletto de David McVicar, amb cantants com Olga Peretiatko, Lisette Oropesa, Stephen Costello o Leo Nucci, que també serà protagonista de Luisa Miller de Giuseppe Verdi, en versió de concert, sota la direcció de James Conlon. Plácido Domingo interpretarà I due Foscari de Giuseppe Verdi en versió de concert –proposta que veurem d’aquí a pocs mesos al Gran Teatre del Liceu–, amb Ainhoa Arteta i Michael Fabiano, sota la direcció de Pablo Heras-Casado, principal director convidat del Teatro Real. També en versió de concert es presentarà Written on Skin, que dirigirà el compositor mateix, George Benjamin.

Pablo Heras-Casado. © Javier del Real
Pablo Heras-Casado. © Javier del Real

El terreny belcantista quedarà representat per les veus de Mariella Devia, Gregory Kunde, Mariusz Kwiecien i Silvia Tro Santafé, que cantaran Roberto Devereux de Gaetano Donizetti en la inauguració de la temporada lírica, el 22 de setembre de 2015; I puritani de Vincenzo Bellini, amb les veus de Diana Damrau, Javier Camarena i Ludovic Tezier, dirigits per Evelino Pido al fossat i Emilio Sagi a l’escena. Completa el cartell operístic La flauta màgica, amb direcció musical de l’expert mozartià Ivor Bolton, i proposta escènica de Barrie Kosky, que debuta al Teatro Real.

Simon Keenlyside
Simon Keenlyside

El cicle Voces del Real acollirà les veus de Natalie Dessay, Xavier Sabata, Juan Diego Flórez, Renée Fleming, Simon Keenlyside, Susan Graham i Angela Denoke en recital i les de Bejun Mehta amb l’Akademie für Alte Musik, Peter Mattei interpretant Mahler amb l’orquestra titular del Real i direcció de Pablo Heras-Casado, i els mateixos intèrprets amb un “Concert Shakespeare” amb obres de Purcell, Händel, Grau i Benda, entre d’altres, mentre que Andreas Scholl interpretarà cantates i àries de Vivaldi, Scarlatti, Caldara i Händel amb un conjunt instrumental barroc.

En l’apartat de dansa, hi trobem Nacho Duato i la seva versió de La bella dorment amb l’Staatsballett de Berlín. Sasha Waltz i la seva companyia presentaran l’aplaudida versió de La consagració de la primavera d’Igor Stravinsky. I, finalment, José Carlos Martínez proposa un homenatge a Enric  Granados amb la Compañía Nacional de Danza en el marc del centenari de la mort del compositor, el 2016.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *