Subscriu-te

Peralada revisita els mites d’Otel·lo i Carmen en la seva 29 edició

3 danses pour Tony del Béjart Ballet Lausanne. © Ilia Chkolnik
3 danses pour Tony del Béjart Ballet Lausanne. © Ilia Chkolnik

El Festival Castell de Peralada aposta més que mai –en la seva 29 edició– per la dansa i la lírica, tot refermant les arrels d’un festival d’estiu abocat des de l’origen a aquestes dues disciplines artístiques i amb una llarga història. Sense oblidar el passat, Peralada aposta també pel present i el futur creatiu, amb estrenes absolutes i encàrrecs en una edició que donarà el tret de sortida el 10 de juliol i que durarà fins al 15 d’agost.

La dansa dóna el tret de sortida a la 29a edició

La dansa tindrà un paper cabdal en la inauguració del Festival els dies 10 i 11 de juliol, a càrrec del Béjart Ballet Lausanne. L’Auditori del Parc del Castell acollirà la prestigiosa companyia amb un programa mixt que variarà d’un dia a l’altre i que inclou alguns clàssics de Béjart –traspassat fa vuit anys–, com el Bolero amb protagonista masculí o les Set danses gregues, que es combinaran amb altres números més nous, com Kyôdaï de Gil Roman, el director artístic actual. La proposta inclou també un homenatge al ballarí i coreògraf Tony Fabre, que va ser director de la Compañía Nacional de Danza juvenil i primer ballarí en obres de Nacho Duato, mort als 49 anys l’any 2013, recuperant la seva coreografia per a Histoire d’Eux i les 3 danses pour Tony de Gil Roman.

Divendres 24 de juliol tindrà lloc un altre esdeveniment important per a la història del Festival Castell de Peralada. La ballarina Sylvie Guillem s’acomiada dels escenaris després de 35 anys ballant, tant clàssic com contemporani, d’ençà que va ingressar al Ballet de l’Òpera de París, on va ser primera ballarina del 1984 al 1989; després va ser la primera ballarina al Royal Ballet de Londres fins al 2013 i artista principal convidada del Ballet de Tòquio. Sylvie Guillem realitza la seva gira de comiat aquest 2015 amb el seu darrer espectacle com a ballarina: Life in progress, que tindrà a Peralada l’única actuació a l’Estat espanyol i que inclou coreografies d’artistes de renom com William Forsythe, Mats Ek o Akram Khan.

Yo, Carmen, de la companyia de María Pagés
Yo, Carmen, de la companyia de María Pagés

El retorn de la companyia de María Pagés amb l’espectacle Yo, Carmen arrodoneix la programació de dansa del Festival amb la seva proposta basada en l’essència del flamenc, que analitza profundament el personatge de Carmen dibuixat per Mérimée i en deixa de banda tots els arquetips limitadors, per arribar a concloure que “Carmen està en totes les dones i que totes les dones som Carmen”.

Otello i Carmen, eixos de l’oferta lírica

Gregory Kunde
Gregory Kunde

Com ja es va anunciar fa uns mesos, Otello de Giuseppe Verdi és el títol escollit per omplir l’escenari de l’Auditori Parc del Castell en una nova producció del Festival que tindrà Paco Azorín com a director d’escena i l’experta batuta de Marco Armiliato al capdavant de l’Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu. Les veus de Gregory Kunde –el podrem veure fent l’Otello de Rossini al Liceu la propera temporada–, Carlos Álvarez com a Jago i Eva-Maria Westbroek com a Desdemona prometen una versió d’alt voltatge dramàtic. També serà d’alt voltatge el retorn del tenor peruà Juan Diego Flórez, aquest cop amb àries d’òperes franceses que recentment ha publicat en un cedé imprescindible: L’amour. Acompanyat de l’Orquestra de Cadaqués i sota la direcció d’Espartaco Lavalle, Flórez interpretarà àries d’òperes de Gounod i Massenet, entre d’altres.

Amb motiu del centenari de l’estrena de L’amor brujo de Manuel de Falla, La Fura dels Baus i Carlus Padrissa presenten una reinvenció del clàssic de Falla amb una proposta escènica que combina també fragments d’altres obres del gadità, com Noches en los jardines de España, El sombrero de tres picos o La vida breve. Serà amb l’Orquesta Joven de Andalucía sota la direcció de Josep Vicent.

Diana Damrau
Diana Damrau

L’església del Carme serà escenari ideal per escoltar les veus del tenor Klaus Florian Vogt en un recital d’òpera i cançó alemanya amb acompanyament de piano; de la soprano Diana Damrau, que oferirà un recital de lied acompanyada al piano per Helmut Deutsch, i de Max Emanuel Cencic, el qual, acompanyat pel grup Vespres d’Arnadí i amb direcció musical de Daniel Espasa, oferirà àries d’òperes barroques.

En l’aposta per la nova creació, el Festival Castell de Peralada estrenarà 4Carmen, una coproducció amb l’Òpera de Butxaca i Nova Creació, en què s’ha convidat quatre llibretistes i quatre compositors joves a crear la seva pròpia i personal lectura del mite de Carmen. Els binomis proposats (en música i llibret, respectivament) són: Mischa Tangian i Helena Tornero; Carles Pedragosa i Jordi Oriol; Clara Peya i Marc Angelet, i Lucas Peire i Marc Artigau. Marc Rosich serà el director d’escena de les quatre breus òperes i Francesc Prat en serà el director musical, amb la participació de les veus de Marta García Cadena, Néstor Pindado i Toni Viñals.

Activitats paral·leles

Si Carmen ocupa un lloc destacat en la programació del Festival de Peralada, amb dues propostes artístiques de característiques molt diferents, la programació de l’òpera de Verdi sobre el clàssic de Shakespeare es veurà complementada per la lectura dramatitzada del text, en traducció al català, amb les veus d’actors reconeguts com Francesc Garrido, Josep Julien, Marta Marco, Joan Carreras i Sergio Caballero.

La Biblioteca del Carme serà l’escenari de la recuperació de la proposta artística que l’estiu passat va caure de cartell. Josep Maria Flotats interpretarà textos extrets de Pleurnichard i de Mon père. Inventaire de Jean-Claude Grumberg, en què l’autor parla dels “records d’infància durant l’ocupació a París, d’adolescència i, per què amagar-ho, també de la tercera edat”. L’espectacle combina la lectura dramatitzada amb la interpretació de músiques de Bach, Britten, Bruch i Xostakóvitx, entre d’altres, a càrrec del violoncel·lista Lluís Claret.

El Festival de Peralada se suma a la celebració de l’Any Muntaner amb la programació d’un concert a càrrec del grup Trença, especialista en música medieval, que oferirà un concert d’Ars Nova italiana. El cronista medieval Ramon Muntaner –que va glossar la vida i els fets del rei Jaume I– va néixer a la vila de Peralada fa 750 anys. Amb motiu d’aquest aniversari, el Museu Castell de Peralada acull una exposició que recull la memòria de l’època que va viure Muntaner –entre la concepció de Jaume I el Conqueridor i la coronació d’Alfons IV d’Aragó– al servei de la Corona d’Aragó, amb objectes, il·lustracions i documents i llibres de l’època.

Fidel al seu compromís amb la lírica, el Festival acollirà també una trobada a la Biblioteca del Carme amb Teresa Berganza per parlar de la soprano Victoria de los Ángeles, que ens va deixar fa deu anys. Organitzat en col·laboració amb la Fundació que porta el seu nom, la mezzosoprano madrilenya recordarà la figura de la insigne soprano catalana, que tingué una presència destacada els primers anys del Festival. A més, després del seu recorregut per Barcelona, Girona i Roses, l’exposició “Els millors tenors del món” del fotògraf Johannes Ifkovits es podrà veure al Jardí del Castell mentre duri el Festival. Roberto Alagna, Jaume Aragall, Piotr Beczala, Javier Camarena, Plácido Domingo, Juan Diego Flórez, Jonas Kaufmann, Rolando Villazón i Klaus Florian Vogt són alguns dels tenors recollits en aquesta exposició, les imatges de la qual estan extretes del llibre World’s Best Tenors.

Estiu musical

Joan Manuel Serrat
Joan Manuel Serrat

Joan Manuel Serrat –l’artista que més vegades ha actuat al Festival de Peralada, Tom Jones, Al McKay i la seva banda Earth, Wind & Fire, Luz Casal, Roger Hodgson (Supertramp), Gregory Porter i els grups The Excitements, The Sey Sisters i The Limboos seran els convidats en l’àmbit de la música moderna popular en aquesta vint-i-novena edició, que a l’escenari del Parc del Castell portarà l’exitós musical basat en El petit príncep de Saint-Exupéry amb música de Manu Guix.

Com altres anys, el pressupost és de 3,6 milions d’euros, un 42% dels quals és aportat pel Grup Peralada, un 36% són ingressos de taquilla, un 14% són aportacions dels patrocinadors i la resta provenen de les aportacions públiques (Generalitat, INAEM i la Diputació de Girona).

Les entrades oscil·len entre els 190 euros la més cara (Otello de Verdi) i els 15 euros la més barata (Black Night). Es poden adquirir al web del Festival www.festivalperalada.com o bé a Ticket Master www.ticketmaster.es i a les taquilles del Palau de la Virreina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *