Subscriu-te

Quatre títols de repertori omplen d’òpera Catalunya

La soprano Saioa Hernández (en aquesta imatge en el paper de Floria Tosca) serà Lucia a Lucia di Lammermoor, títol que inaugura la temporada 14-15 dels Amics de l’Òpera de Sabadell. © Amics de l’Òpera de Sabadell
La soprano Saioa Hernández (en aquesta imatge en el paper de Floria Tosca) serà Lucia a Lucia di Lammermoor, títol que inaugura la temporada 14-15 dels Amics de l’Òpera de Sabadell. © Amics de l’Òpera de Sabadell

Un any més, i ja en van 32, Amics de l’Òpera de Sabadell ha presentat la seva temporada operística, que enguany presenta quatre títols operístics, un dels quals en concert. Enguany la temporada d’òpera 2014-15 oferirà tres títols de compositors italians: Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, L’italiana in Algeri de Gioacchino Rossini i Turandot de Giacomo Puccini, a més de l’òpera italiana del compositor alemany Christoph W. Gluck Orfeo ed Euridice, aquesta en versió de concert.

Mirna Lacambra, presidenta de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell i alma mater de l’entitat, que fa una important tasca de difusió del gènere operístic arreu del territori català gràcies al circuit Òpera a Catalunya, va presentar una temporada que té com a al·licients principals la programació de títols del repertori operístic coneguts i estimats pel públic i el suport als joves intèrprets del país o estudiants a Catalunya.

A més, enguany les ciutats que s’adhereixen al circuit d’Òpera a Catalunya són Reus, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Manresa, Tarragona, Lleida, Girona, Viladecans i Vic, les mateixes que el curs passat.

La temporada 2014-15 donarà el tret de sortida el dimecres 29 d’octubre al teatre La Faràndula de Sabadell amb la represa de l’òpera de Donizetti Lucia di Lammermoor, títol que ha servit també per a la posada en marxa un any més del Curs de Professionalització per a Joves Cantants d’Òpera, els quals interpretaran una de les funcions d’aquest títol, concretament l’endemà de l’estrena, el 30 d’octubre. Lucia di Lammermoor donarà l’oportunitat de sentir novament les veus de Saioa Hernández (Lucia), Albert Casals (Edgardo), Ismael Pons (Enrico), Marc Sala (Arturo), Mercedes Gancedo (Alisa) en els papers principals. L’escola d’òpera –la selecció de candidats es va fer el juny de 2014– comptarà amb les veus del valencià Manuel Mas (Enrico), la mallorquina Marga Cloquell (Lucia) –guanyadora del 7è Concurs Internacional de Cant Líric Germans Pla Ciutat de Balaguer–, el mexicà Jorge Jaso (Edgardo), el tenor Samuel Peláez (Arturo), el baix Xavier Aguilà (Raimondo) i Félix Merino (Normanno). Amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i la direcció de Daniel Gil de Tejada i l’escènica de Pau Monterde –que centra l’anàlisi de l’acció en la narració d’un cas de violència de gènere–, aquesta òpera visitarà al llarg del mes de novembre fins a set poblacions de la geografia catalana.

La temporada seguirà amb la programació d’Orfeo ed Euridice de Christoph W. Gluck, en commemoració del tricentenari del naixement del compositor, nascut el 1714. Una nova ocasió de sentir tres veus femenines forjades en l’àmbit de l’associació i amb carreres ascendents, com és el cas de la mezzosoprano Laura Vila (Orfeo), la soprano Eugènia Montenegro (Euridice) i Rocío Martínez (Amore). Novament la Simfònica del Vallès, sota la direcció del seu titular, Rubén Gimeno, n’oferirà dues funcions en versió de concert al teatre La Faràndula de Sabadell el 28 i 30 de novembre.

Entrats a l’any 2015 i ja a mitjan febrer, Amics de l’Òpera de Sabadell programa l’exigent òpera de Rossini L’italiana in Algeri. Una comèdia d’embolics amb tema oriental que farà les delícies del públic. Laura Vila tornarà a Sabadell en el rol protagonista, i estarà acompanyada dels barítons Toni Marsol i Carles Daza, el tenor Joan Ribalta i la soprano Ximena Agurto. Santiago Serrate en serà el director musical, que comptarà amb direcció escènica de Carles Ortiz i se’n faran sis funcions: a Sabadell, Reus, Manresa i Sant Cugat del Vallès entre el 18 de febrer i el 6 de març.

La soprano Maribel Ortega (en aquesta imatge a l’opera Macbeth) protagonitzarà Turandot, títol que clourà la temporada. © Amics de l’Òpera de Sabadell
La soprano Maribel Ortega (en aquesta imatge a l’opera Macbeth) protagonitzarà Turandot, títol que clourà la temporada. © Amics de l’Òpera de Sabadell

La temporada finalitzarà amb una producció estrella, Turandot de Giacomo Puccini, que tot i la seva complexitat ha estat el títol escollit per les ciutats que integren el cicle Òpera a Catalunya, fet pel qual serà l’òpera més representada, amb un total de dotze representacions entre el 22 d’abril i el 17 de maig. Aquesta òpera, que exigeix la presència de veus de gran cos, estarà protagonitzada per la soprano Maribel Ortega, que va néixer artísticament a l’associació i està duent a terme una carrera internacional amb actuacions al Brasil, Colòmbia, Croàcia, Ucraïna i Espanya, entre altres països. Ortega compartirà calendari amb la soprano Eugenia Bethencourt, que ja ha interpretat aquest rol en altres teatres. El rol de Calaf, l’interpretaran els tenors Andrés Veramendi i Eduardo Sandoval, mentre que el de Liù l’assumiran Montserrat Martí i Eugènia Montenegro. Dalmau González, Elia Todisco, Carles Daza, Marc Sala, Juan Carlos Esteve i Bartomeu Guiscafré completen l’elenc. Daniel Gil de Tejada dirigirà les representacions en una producció amb direcció escènica de Carles Ortiz.

Un any més l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell compta amb el suport d’institucions públiques i privades, que aporten fins a un 37% del cost global, que se situa en 1.140.000 euros, sense comptar els costos d’Òpera a Catalunya. La Generalitat de Catalunya hi aporta el 21% del pressupost, mentre que l’INAEM hi aporta 35.000 euros i el Banc de Sabadell 135.000. L’Ajuntament de Sabadell, per la seva banda, hi aporta el lloguer de les instal·lacions necessàries per a la preparació i posada en marxa del cicle, tant locals d’assaig, d’emmagatzematge de les produccions i el mateix teatre La Faràndula.

Al seu torn, el cicle Òpera a Catalunya és a càrrec del pressupost de cada teatre vinculat. Les xifres de l’any passat, 2013, indiquen l’èxit de la proposta, amb un total de 27 representacions, les mateixes que les programades el 2014, i una mitjana d’un 90,4% d’ocupació segons les dades del 2013. Dades que, un cop més, demostren la necessitat i el valor d’una proposta singular i carregada de sentit.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *