Subscriu-te

Rodríguez Valenzuela. 29

CrossingLines

Sampler Sèries, Auditori de Barcelona, 4 d’octubre, 20.00 h.

Aquest dijous, 4 d’octubre, s’alça el teló d’una nova edició del Sampler Sèries amb l’estrena completa de 29, obra que Manuel Rodríguez Valenzuela ha convertit en una trilogia a partir de tres encàrrecs: el que CrossingLines estrenà l’any 2014, el sorgit del Premi de Composició de l’INAEM el 2016 i el que enguany li ha demanat L’Auditori.

Rodríguez Valenzuela serà el compositor convidat de la temporada 2018-19 del Sampler Sèries, on, a banda de 29, podrem escoltar els seus 64 daily self-portaits/microvariations on a motive of Brahms interpretats per l’Ensemble Mosaik (7 de març de 2019) i Even night, obra orquestral que s’emmarca dins de la temporada de l’OBC (14, 15 i 16 de desembre). “És una bona notícia que puguem ajuntar cicles i esforços i que la programació tingui coherència a nivell d’equipament”, celebra Santi Barguñó, coprogramador, conjuntament amb Robert Brufau, del Sampler Sèries.

Manuel Rodríguez Valenzuela (València, 1980) és un dels compositors europeus més brillants i imaginatius de la seva generació i un dels creadors estatals amb més projecció internacional. Guanyador de prestigiosos premis, com el Tremplin Prize de l’Ensemble Intercontemporain o el Premi de Composició de l’INAEM, la seva música ha estat interpretada per alguns dels ensembles més prestigiosos del moment, com l’Ensemble Mosaik –que li dedicarà el proper desembre un concert monogràfic a Berlín–, el Klangforum Wien, l’Ensemble Intercontemporain o l’Orquestra Simfònica de la Ràdio d’Stuttgart.

29 és una obra que s’estructura en tres moviments contrastants. Santi Barguñó ens ho explica: “El primer moviment és violent i agressiu. El tercer és un joc de polirítmies, imatges i significats musicals narrativament molt interessants. I el segon és l’encàrrec que hem fet aquesta temporada. És una obra inspirada en la Balada, op. 10 núm. 4 de Brahms alentida i estirada fins al 8,8%. L’ensemble toca una instrumentació resseguint les harmonies i jugant amb el material de base de Brahms”. El resultat d’aquesta proposta és una peça estàtica i homofònica, quasi un coral, que va transformant lentament el seu contorn tonal.

“Valenzuela té una estètica molt particular en la qual treballa molt les referències a la tradició musical clàssica, és a dir que beu molt de la tradició dins del concepte de collage musical”, explica Barguñó. D’aquí sorgeix la idea de complementar el programa del concert amb la instrumentació del mateix compositor de dues obres del repertori barroc per a la plantilla de CrossingLines “i veure com sona avui en dia aquesta música amb el so d’un ensemble que no té criteris històrics. Tot això forma part de l’experiència de filtrar l’escolta, d’escoltar a través del Manuel aquesta música amb un major o menor grau de transformació”.

Passat i present es donaran la mà de manera explícita a través de les obres, dels músics i dels seus instruments i establiran processos de reelaboració mútua on els conceptes de tradició, llegat, expectativa i modernitat, entre d’altres, seran posats en qüestió. Luis Codera, antic director artístic de la formació, ens proposa en les notes sobre el programa una possible solució a aquesta equació: “La pregunta, la decisió més important, és l’elecció de la distància adequada”. L’Auditori i nosaltres des d’aquesta pàgina us convidem a proposar-hi la vostra.

* * *

Una temporada més, el Sampler Sèries renova el compromís amb la creació sonora contemporània i se situa com el principal centre impulsor d’aquestes músiques al nostre entorn. A banda de la pluralitat estètica habitual de la programació, que ens apropa a la música improvisada, la música electrònica, la música escrita i la instal·lació sonora, Sampler Sèries amplia enguany la vessant pedagògica amb col·laboracions amb la JONC i l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC, el Curs Internacional de Composició, la celebració del concert familiar “Històries elèctriques” i el projecte “Els compositors a l’aula”, que apropa la música contemporània als alumnes de primària per mitjà dels seus creadors. A més a més, Sampler Sèries s’obre a altres espais de la ciutat, com la Fabra i Coats, el CCCB i la Fundació Antoni Tàpies, i col·labora amb cicles i festivals, com l’OUT.SIDE amb un concert dedicat a tres referents internacionals dels sintetitzadors analògics, i el Festival Mixtur, amb un doble concert a l’entorn de la figura de Helmut Lachenmann amb Neus Estarellas i el Quatuor Diotima.

Programa del concert:

Jean-Féry Rebel

Le Cahos ** (1737)

Johann Sebastian Bach

Ària “Ächzen und erbärmlich Weinen” de la Cantata Meine Seufzer, Meine Tränen, BWV 13 ** (1726)

Manuel Rodríguez Valenzuela

29 * (2013-2018)

 * Estrena absoluta, encàrrec de Sampler Sèries

** Arranjaments de Manuel Rodríguez Valenzuela

CrossingLines. Lorenzo Ferrándiz, director.

Més informació:

Notes sobre el programa de Luis Codera Puzo

Compra d’entrades

29 – 1a part

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *