Subscriu-te

Temporada 2016-17 del Palau de la Música: propostes singulars i de primera línia internacional

Gustavo Dudamel. © Mark Hanauer
Gustavo Dudamel. © Mark Hanauer

El Palau de la Música Catalana ha presentat la seva temporada 2016-17, amb nombroses novetats i gran quantitat de propostes atractives, amb un segell de qualitat i singularitat que el confirmen en la lliga dels principals auditoris de referència a nivell internacional.

La presentació de Simon Halsey com a nou director artístic dels cors de l’Orfeó Català i assessor artístic del Palau de la Música Catalana és una de les apostes del Palau de la Música Catalana per refermar la voluntat d’internacionalització dels cors de l’Orfeó Català i fer d’aquest un dels projectes centrals de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, al costat de la vocació social de l’entitat i la programació d’una temporada plena de propostes musicals innovadores, de qualitat i singulars. Aquesta estratègia vol projectar Barcelona com a centre cultural i atreure nou públic, tant local com estranger, i alhora divulgar encara més la imatge internacional del Palau.

L’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau enceten nova etapa

Simon Halsey
Simon Halsey

En la presentació que va tenir lloc la setmana passada, el director britànic Simon Halsey va compartir l’entusiasme per aquesta nova etapa al capdavant de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música, tot recordant el seu primer contacte amb l’Orfeó, arran de la preparació del Requiem de Fauré per al concert amb la Filharmònica de Berlín que va dirigir Simon Rattle. Halsey va elogiar l’estructura de l’Orfeó Català, que ja compta amb una Escola Coral, un equip de directors i un programa social, elements que per a ell són imprescindibles en una família coral i que sempre ha hagut d’impulsar on ha treballat fins ara, com per exemple a Birmingham.

Halsey va anunciar que amb l’Orfeó Català, d’estructura amateur, s’hi sent “com a casa”, per la seva vinculació amb aquest tipus de formacions des de fa prop de quaranta anys, i així mateix va presentar el nou cicle de concerts del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, amb set concerts sota la direcció de diversos directors de categoria internacional, com Nicolas Fink, Simon Carrington i els catalans Xavier Puig i Mireia Barrera, a més de Josep Vila i Casañas, fins aquesta temporada director de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra, que continuarà vinculat a aquest darrer cor i al qual Halsey va agrair públicament la feina al llarg de divuit anys al capdavant de l’Orfeó Català i des de fa cinc anys del Cor de Cambra del Palau.

Simon Halsey va presentar noves idees per desenvolupar en l’etapa que iniciarà a partir de setembre, entre les quals hi ha la creació d’una escola de directors corals i una sèrie d’iniciatives per atreure nous cantaires, com són assajos oberts per conèixer l’Orfeó Català des de dins.

De Monteverdi a Brotons passant per Beethoven

Salvador Brotons. © Paul Quackenbush
Salvador Brotons. © Paul Quackenbush

La temporada 2016-17 compta amb el compositor i director català Salvador Brotons com a compositor convidat, del qual s’oferirà un ampli ventall representatiu de la seva obra, tant de cambra com simfònica i per a banda. En destacaran dues estrenes corals, una per l’Orfeó Català que dirigirà Simon Halsey al novembre; l’altra, la Cantata de Randa, inspirada en Ramon Llull, que dirigirà el mateix compositor, al capdavant novament de l’Orfeó Català.

John Eliot Gardiner. © Sim Canetty Clarke
John Eliot Gardiner. © Sim Canetty Clarke

Enguany el Palau de la Música Catalana focalitza part de la programació en dos compositors: Claudio Monteverdi i Ludwig van Beethoven. Del primer s’interpretarà Selva morale e spirituale amb Pablo Heras-Casado i el Balthasar Neumann Chor, i s’interpretarà la primera audició completa a Barcelona d’Il ritorno d’Ulisse in patria amb John Eliot Gardiner i els seus English Baroque Soloists.

Del segon, Ludwig van Beethoven, se’n farà un recorregut exhaustiu per la seva obra, amb la interpretació de la integral de Sonates per a violí i piano, amb Leonidas Kavakos com a violinista; la integral dels Trios per a piano a càrrec del Trio Ludwig, i, com a colofó, la interpretació de les nou Simfonies, per ordre cronològic, en cinc concerts maratonians entre el 12 i el 15 de març, a càrrec de l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Veneçuela, sota la direcció del carismàtic Gustavo Dudamel, que és el proper convidat a dirigir el tradicional Concert d’Any Nou de la Filharmònica de Viena. Aquest projecte visitarà molt poques ciutats al món, entre les quals cal comptar Hong Kong, Nova York, Viena, París o Londres, i Barcelona. Una fita històrica que s’emmarcarà en els annals del Palau de la Música Catalana. El projecte Beethoven es completa amb l’estrena d’un nou espectacle educatiu, que porta el suggeridor títol de Big Band Beethoven.

Projectes musicals de llarg recorregut

Thomas Dunford
Thomas Dunford

Entre els projectes de llarg recorregut, continuen alguns dels iniciats en temporades anteriors, com el del pianista András Schiff, d’interpretar les darreres simfonies dels grans músics de tradició vienesa, com són Mozart, Haydn, Beethoven i Schubert; o el de William Christie i Les Arts Florissants, d’interpretar tres grans oratoris sacres. Si enguany Christie dirigirà el proper 16 de juny la Missa en Si menor de Bach, la propera temporada serà el torn d’El Messies de Händel en un projecte que finalitzarà amb La Creació de Haydn. El projecte de René Jacobs d’interpretar les tres òperes de la Trilogia Mozart-Da Ponte es clourà la propera temporada amb Così fan tutte, mentre que Mark Padmore culminarà la interpretació dels tres principals cicles de Schubert amb Winterreise. Seguiran alguns projectes, com el de la interpretació de la integral de les cantates de Bach al llarg de les properes temporades o la interpretació de l’obra completa per a teclat de J. S. Bach amb Benjamin Alard al clave, que enguany dóna pas a L’art de la fuga; però també en comencen alguns de nous. És el cas de la ja esmentada vinculació de Leonidas Kavakos amb les Sonates per a violí de Beethoven juntament amb Enrico Pace al piano, o el del Trio Ludwig. Un dels projectes més singulars és el del llaütista Thomas Dunford, que oferirà en quatre anys l’obra per a llaüt de Johann Sebastian Bach.

Cites ineludibles

Gianandrea Noseda. © Sussie Ahlburg
Gianandrea Noseda. © Sussie Ahlburg

Concerts rellevants seran per exemple el d’inauguració de la temporada, el 12 de setembre de 2016 amb el Requiem de Verdi, l’Orfeó Català i el Cor Jove de l’Orfeó Català amb la London Symphony Orchestra, sota la direcció del seu principal director convidat, Gianandrea Noseda. La presència de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu al cicle Palau 100, sota la direcció del seu titular, Josep Pons, ve avalada per una important estrena, la de la darrera simfonia de Joan Guinjoan: Fiat Lux, acompanyada del famós Concert per a trompa d’Strauss i fragments simfònics d’El capvespre dels déus de Richard Wagner. L’Orquesta Sinfónica Teresa Carreño de Veneçuela –segona orquestra en importància del país– interpretarà la Segona Simfonia de Mahler, en la qual intervindran el Cor Jove de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau. També destaca el concert de Halloween, l’1 de novembre, en què l’organista Juan de la Rubia oferirà la seva versió en la improvisació del Faust de W. Murnau o l’actuació de Cameron Carpenter acompanyant l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau en la interpretació dels Chichester psalms de Bernstein.

Zhu Xiao-Mei
Zhu Xiao-Mei

Altres noms importants són els de Philippe Jaroussky interpretant Cantates de Bach, Jean-Guihen Queyras interpretant Sonates de Vivaldi i la presència de la pianista xinesa Zhu Xiao-Mei, molt reconeguda internacionalment, que debuta al Palau amb les Variacions Goldberg de Bach. Després de l’ajornament del seu recital d’aquesta temporada fins al 21 de juny, Grigory Sokolov tornarà al Palau la propera temporada, i també ho farà Juan Diego Flórez, el tenor peruà, que estableix una relació a llarg termini amb el Palau suplint la seva absència de l’escenari liceista. Altres noms del firmament operístic i vocal que tindran presència destacada en la temporada del Palau seran el tenor polonès Piotr Beczala o el contratenor nord-americà Bejun Mehta, als quals cal sumar el retorn de la mezzo italiana Cecilia Bartoli. Pinchas Zukerman, Yuja Wang, Javier Perianes, el Quartet Hagen, Kristian Bezuidenhout, Mark Padmore, Kazushi Ono amb l’OBC i Yuri Temirkanov amb la Filharmònica de Sant Petersburg seran noms destacats en aquesta temporada, que inclou també fins a dotze concerts de Raimon, la veu de Xàtiva, que enguany celebra 75 anys.

Segell català

Josep Maria Colom
Josep Maria Colom

La presència d’artistes i formacions catalanes en la programació del Palau és destacada, i al marge dels cicles que se celebren al Palau, com els de l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’ONCA, l’Orquestra Camera Musicae, Ibercamera i BCNClàssics, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música convida noms destacats del panorama musical català, entre els quals cal esmentar Jordi Savall, que dirigirà per primer cop les tres darreres simfonies de W. A. Mozart, el Nexus Piano Duo, els pianistes Josep Maria Colom, Albert Guinovart (amb la seva òpera Alba eterna), Sira Hernández, Katia Michel, Àlex Alguacil i Daniel Blanch, el Quartet Gerhard, el Trio Fortuny, la flautista Patricia de No, el guitarrista i compositor Eduard Iniesta, el tenor David Alegret, la Cobla Marinada, la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona, la Banda Municipal de Barcelona i els Cors Lieder Càmera, Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida i Voxalba.

Reconquerir el paradís perdut

Kiki Smith
Kiki Smith

En el marc del diàleg amb les arts plàstiques que enguany té Jaume Plensa com a protagonista, el Palau proposa per a la temporada 2016-17 una reflexió al voltant del Palau com a espai de descoberta, amb la música com a pretext. A partir de Kiki Smith i Pandemònia, artistes convidades de la temporada 2016-17, el Palau vol empènyer l’espectador a reforçar la vivència emocional del concert. Kiki Smith ens mostrarà a través d’una exposició el poder curatiu de l’art, mentre que amb l’acció de Pandemònia –prèvia al recital de Cecilia Bartoli–, els oients experimentaran la reacció davant dels canvis en entorns molt codificats.

Xifres i coproduccions

La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música oferirà un total de 112 concerts la propera temporada. A aquestes xifres, s’hi han d’afegir els concerts familiars i escolars i altres projectes puntuals. A més, cal destacar que d’aquest total, 33 concerts són coproduccions: amb l’Orquestra Simfònica del Vallès en el cicle Simfònics al Palau, amb l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra en el cicle ONCA al Palau, i així mateix amb POEMA SL en el cicle Mestres de la Guitarra al Palau; amb l’Auditori de Barcelona en l’ECHO Rising Stars i el cicle Integral de Cantates de Bach, entre altres projectes.

Abonaments

Amb la voluntat de facilitar l’accés al públic, es manté l’Abonament Jove, que amplia fins als 35 anys l’edat dels beneficiaris (tant en venda d’entrades com en abonaments), amb descomptes del 40% en abonaments. Amb l’èxit de la iniciativa de la temporada 2015-16 com a base, continua la fórmula flexible de l’Abonament a Mida, en què el públic pot escollir el seu propi itinerari de concerts dels diversos cicles, amb descomptes des del 10% fins al 20%. També s’ofereix als abonats el servei de Butaca Lliure: si un abonat no pot assistir a algun dels seus concerts, l’entrada es posa a la venda, tot recuperant-ne un 75% de l’import. Els abonats també gaudeixen de descomptes en entrades addicionals i segons abonaments.

Una altra novetat de la temporada s’implanta en el cicle Rising Stars; es tracta de la taquilla inversa, en què el públic abona l’import de l’entrada al final del concert en funció del seu grau de satisfacció. També es creen una versió bàsica i ampliada dels abonaments als cicles Palau 100 i Simfònics al Palau, tenint en compte els concerts extraordinaris, i s’ofereix un nou abonament per a la sèrie de la integral de les simfonies de Beethoven. També es crea la nova Tarifa Comparteix, per a grups de quatre persones, amb un 10% de descompte (excepte a Palau 100 i Grans Veus), amb l’objectiu de fomentar l’assistència en grup als concerts. Una altra novetat és la implantació del tiquet electrònic (e-ticket), amb l’entrada disponible al dispositiu mòbil.

La renovació d’abonaments (i la compra d’entrades addicionals per a abonats de la temporada 2015-16) comença el dia 6 d’abril (fins al dia 22), mentre que la venda per a nous abonats s’inicia el 27 d’abril. La venda d’entrades i Abonaments a Mida per al públic en general arrenca el 31 de maig.