Subscriu-te
,

Tercer cicle de música antiga i xocolata Maldà 1700

La soprano María Hinojosa clourà el cicle els dies 28 i 29 de novembre
La soprano María Hinojosa clourà el cicle els dies 28 i 29 de novembre

El Círcol Maldà, entitat artística i espai escènic situat al carrer del Pi, 5 (Palau Maldà), a Barcelona, i que ofereix espectacles de teatre, dansa, cabaret i música de petit format i de cambra de diferents gèneres, entre altres manifestacions artístiques, reprèn el cicle de concerts de música antiga Maldà 1700 (amb música de cambra i xocolata desfeta), que vol homenatjar el baró de Maldà i la Barcelona del 1700.

Després de dues edicions difonent el llegat musical de l’època del baró de Maldà, en aquesta ocasió el Maldà 1700 centra la programació en la capacitat descriptiva de la música dels segles XVII al XVIII. Com en les darreres edicions, la programació del cicle recull amb major amplitud els estils, compositors i temàtiques de la música barroca a diferents països europeus, sempre amb interpretacions en directe i instruments originals o rèpliques de l’època. A més, aquesta edició vol fer reflexionar el públic sobre com la música trasllada idees, imatges, escenes i estats d’ànim, ja sigui amb la música instrumental o vocal. Els concerts tenen lloc els dissabtes i diumenges (12.30 h) del 7 al 29 de novembre. El cicle va començar el cap de setmana passat amb l’actuació del fagotista Josep Borràs, que va oferir un programa especial i inèdit, i de l’ensemble Atrium, liderat per Benjamin Scherer Quesada, amb Les quatre estacions de Vivaldi.

Aquest cap de setmana serà el torn del trio de violes format per Sergi Casademunt, Anna Casademunt i Xavier Puertas, amb un repertori d’obres de compositors dels segles XVI i XVII (dia 14), i del duo Fantasiant, format per Anna Casademunt i Marc de la Linde, violes de gamba –amb la col·laboració d’Ariadna Cabiró al clave i d’Igor Davidovics a la tiorba–, que oferirà un programa dedicat a la música per a dues violes de gamba fent un petit recorregut musical de l’Europa dels segles XVI al XVIII, amb autors com Marais, Brudieu i Locke (dia 15).

La setmana vinent el grup La Ferlandina oferirà el programa “Ariadna i el laberint”, que acostarà al públic el repertori dels segles XVII i XVIII tot revivint el mite d’Ariadna (dia 21). Per la seva banda, l’investigador i musicòleg Emilio Moreno i la Banda de Violins d’Antiga de l’Esmuc presentaran un programa amb grans concerts barrocs de Bach, Telemann i Vivaldi (dia 22). Finalment, la soprano María Hinojosa i el clavicembalista Esteban Mazer, guiats per la mà de Lluïsa Cunillé, faran un viatge a través del temps, l’amor i el desamor en les seves més variades manifestacions, amb un repertori que va de Monteverdi a Mozart, de Lambert a Kurt Weill, passant per melodies del repertori tradicional espanyol (dies 28 i 29).

També tots els diumenges del cicle s’ofereix al públic assistent la possibilitat de conèixer la realitat musical de la Barcelona del baró de Maldà, tot passejant pel Barri Gòtic, gràcies a Musicològics. Amb una durada de 70 minuts, els concerts tenen un preu de 14 euros a taquilla i 10 euros pel web www.elmalda.cat; també s’ofereixen abonaments amb descompte.

El Palau Maldà, segons que està documentat, ja va ser un focus cultural rellevant a la Barcelona del segle XVIII i començament del XIX. Així ho fa constar el conegut baró de Maldà (Rafael d’Amat i de Cortada, 1746-1819) en el seu dietari Calaix de sastre. Segons el que hi retrata, assistia amb assiduïtat als concerts de la ciutat i després en feia la crònica, i també organitzava sessions musicals a casa. Seu va ser el primer pianoforte que va arribar a Barcelona i gaudia especialment d’alguns dels nous instruments de vent que començaven a arribar a la ciutat, com el clarinet o la trompa. Així doncs, amb l’activitat del Círcol Maldà actual –la programació musical es completa amb els cicles de jazz i cançó d’autor– es vol recuperar aquest fil històric i donar difusió a la realitat cultural de la Barcelona del 1700 i alhora permetre experimentar allò que els seus ciutadans (de la petita noblesa) podien gaudir en aquells dies amb petits concerts de cambra de música antiga acompanyats de la popular –en aquell moment– xocolatada.