Subscriu-te
,

Torna el cicle Sampler Sèries de L’Auditori amb la seva aposta per les músiques de nova creació

Simon Steen-Andersen. © Christian Vium
Simon Steen-Andersen. © Christian Vium

Per Mila Rodríguez Medina

El cicle Sampler Sèries recull un any més l’aposta de L’Auditori per la nova creació sonora per mitjà d’un recorregut per espectacles produïts en l’actualitat que incorporen elements d’R+D en l’àmbit de la música. La seva inauguració, avui dijous 15, comptarà amb la presentació a Espanya d’un artista i creador sonor reconegut a tot Europa, el danès Simon Steen-Andersen i el seu espectacle Nit escenificada, el qual anirà precedit de la videoinstal·lació de Josep Sanz IRR Study#2 al Foyer de la Sala Oriol Marotell, on l’artista construeix un contrapunt d’imatges i sons a partir de mostres gravades del quintet vocal Neue Vocalsolisten d’Stuttgart. En paraules de Robert Brufau, responsable de programació de L’Auditori, “amb aquest cicle volem oferir una visió àmplia de la producció d’avui dia: de la música escrita a la improvisació lliure, dels instruments acústics als dispositius electrònics, de la música performàtica a la instal·lació sonora o la videocreació”.

Sampler Sèries, com assegura Santi Bargunyó, programador del cicle, té vocació de “projecte de ciutat i, per tant, en tot el cicle és molt important l’element col·laboratiu en la construcció”. Així, l’estrena de Nit escenificada s’emmarca en la col·laboració amb el Festival Ultima d’Oslo, seguint la línia estratègica d’aliances internacionals del Sampler Sèries. La proposta acull durant la temporada encara dues produccions més que reflecteixen el caràcter plural i innovador del festival noruec: una sessió d’improvisació lliure amb plats, guitarra elèctrica i bateria a càrrec del multiinstrumentista japonès Otomo Yoshihide amb el percussionista noruec Paal Nilssen-Love; i el concert del prestigiós conjunt instrumental Oslo Sinfonietta. A més, el festival Sónar i L’Auditori reprenen la col·laboració que havien mantingut des del 2003 fins al 2011 amb una producció internacional que donarà el tret de sortida de l’edició següent del festival. L’Auditori oferirà l’estrena a Europa de la peça Become Ocean, del compositor nord-americà John Luther Adams, guanyadora del Premi Pulitzer l’any 2014 i el Grammy el 2015 a la millor obra contemporània. La peça serà interpretada per l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, dirigida per Brad Lubman. Aquestes col·laboracions representen a nivell internacional aquest projecte de ciutat que articula la temporada Sampler Sèries, la qual conté produccions en col·laboració amb les principals institucions dedicades a la creació contemporània a la ciutat, com són el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el Mercat de les Flors, el Festival Mixtur o la Fundació Miró.

Una altra novetat d’aquesta temporada és la residència a L’Auditori del compositor Hèctor Parra, que pel que fa al Sampler Sèries es concretarà en tres propostes. La primera, un concert del BCN216 interpretant algunes de les obres per a orquestra de cambra més representatives de Parra. El segon concert de la temporada del Sampler és una col·laboració entre Parra i el pianista i improvisador Agustí Fernández, titulada Frec 2, i la presència de Parra en el cicle es completarà amb el concert de l’Ensemble Recherche, un dels grans ensembles contemporanis actualment. A més, la jove Raquel García-Tomás serà la compositora convidada al cicle Sampler Sèries al llarg de tota la temporada, amb la seva obra interpretada per l’Oslo Sinfonietta, el concert a la Fundació Miró del clarinetista Víctor de la Rosa amb peces de García-Tomás i la instal·lació audiovisual Líquid: Speeches.