Subscriu-te
,

Una estrena d’Enric Palomar per celebrar el 10è aniversari de l’Staatskapelle de Halle

Enric Palomar. © Nora Grosse
Enric Palomar. © Nora Grosse

Doble presència catalana a Halle avui amb l’estrena del Concert per a orquestra d’Enric Palomar, encàrrec de l’Staatskapelle de Halle, de la qual és titular el director català Josep Caballé-Domènech. Amb aquesta estrena, que va tenir lloc ahir 19 de juny i que es repetirà avui a les 19.30 h a la Georg Friedrich Händel-Halle, l’Staatskapelle de Halle tancarà temporada, precisament coincidint amb el desè aniversari de l’orquestra.

Es tracta d’un gran concert per a orquestra, de 25 minuts, amb el qual el col·lectiu tanca una “gran temporada” –oberta també amb una obra d’encàrrec, en aquell cas a un compositor local–, en paraules del director titular de l’Staatskapelle, Josep Caballé-Domènech. El director barceloní, titular de la formació alemanya des de la temporada 2013-14, va ser premiat recentment, junt amb la seva orquestra, pel jurat de l’Associació Alemanya d’Editors de Música (DMV) amb el premi a la millor programació de concerts de la temporada 2015-16. Caballé-Domènech és també director musical i artístic de la Colorado Spring Philharmonic Orchestra (EUA).

Caballé-Domènech afirma que la música del seu compatriota Enric Palomar és “rítmica, amb caràcter espanyol i ritmes espanyols”, i afegeix: “Per a mi és el referent d’un pas més de Falla. És el que hauria fet Falla si estigués avui dia aquí, amb una instrumentació molt polida, molt bonica i, evidentment, amb llenguatge espanyol i amb melodies espanyoles”.

L’Staatskapelle de Halle, una vella coneguda ja de Palomar –el compositor va estrenar la seva òpera Juana amb aquest col·lectiu el 2005–, va abordar aquest gran concert “com totes les orquestres, primer amb cert escepticisme”, va explicar el director. Un escepticisme que de seguida, en veure que “està molt ben escrita, que se’n pot tocar tot, que no hi ha res intocable o res que no tingui sentit”, l’orquestra es va il·lusionar i els assajos van permetre que el col·lectiu hi entrés “en l’aspecte rítmic, en les danses, en els pals flamencs”, en paraules seves.

Entre les obres de Palomar, nascut a Badalona el 1964, destaquen les òperes Ruleta, amb llibret d’Anna Maria Moix i Rafael Sénder, estrenada al Mercat de les Flors (1998), i Juana, basada en la vida de Joana I de Castella, amb llibret de Rebecca Simpson, que es va estrenar a Halle. Palomar, actualment director artístic del Taller de Músics de Barcelona, ​​va debutar el 2009 al Gran Teatre del Liceu amb una obra per encàrrec, La cabeza del Bautista, basada en l’obra homònima de Valle-Inclán.

Les seves composicions abasten des del jazz fins a la música popular, amb un especial accent en el flamenc, que ha treballat com a compositor, arranjador i director musical.

Entre altres obres per encàrrec que ha fet, en destaquen el ballet simfònic Negro Goya –basat en l’última etapa del pintor–, per al Ballet Nacional d’Espanya (2011), i la cantata Beceroles –amb lletra de Màrius Serra–, així com el seu primer Concert per a piano –amb Iván Martín– per a l’Auditori de Barcelona (2011).