Els Amics de les Misses Polifòniques tornen a convocar aquesta temporada 2013-14 un nou cicle de misses cantades a diferents esglésies de la ciutat de Barcelona. Recuperant una tradició que es remunta a l’edat mitjana i que denota la forta vinculació existent entre música i litúrgia fins a la primera meitat del segle XX –essent la primera un motor d’accentuació de la segona–, un grup d’intel·lectuals catalans liderats per músics com Josep Pons i Mireia Barrera, juntament amb Mn. Armand Puig –degà de la Facultat de Teologia de Barcelona i rector de l’església dels Sants Just i Pastor–, Santiago Bueno i el pare Jordi-Agustí Piqué OSB, monjo de Montserrat, van posar en marxa un cicle de misses polifòniques l’any passat amb la premissa imprescindible de la qualitat.
Així, l’any passat es van poder sentir misses emblemàtiques de Claudio Monteverdi, Francisco Guerrero, Tomás Luis de Victoria, Giovanni Pierluigi da Palestrina i Johann Sebastian Bach, mentre que enguany seran de Johannes Ockeghem, Orlando di Lasso, Joan Cererols i, novament, Victoria i Bach.
El cicle comença aquest diumenge, 17 de novembre, a les 12 h al monestir de Santa Maria de Pedralbes, amb la Missa “Mi-Mi” (Missa Quarti Toni) de Johannes Ockeghem i motets de Josquin des Prés i del mateix Ockeghem, ambdós compositors anteriors a la Reforma. L’obra està caracteritzada per l’ús d’un estil agosarat i lliure, propi de l’època, semblantment com es feia amb la música profana, en què la dissonància i la consonància eren quelcom habitual. El grup Barcelona Ars Nova, creat expressament per a aquest cicle, dirigit per Mireia Barrera, serà l’intèrpret de la missa, que s’integra en la litúrgia habitual de l’ofici de diumenge.
La propera “missa polifònica” tindrà lloc el diumenge 15 de desembre a la basílica dels Sants Just i Pastor, en la qual s’interpretarà la Missa O magnum Mysterium de Tomás Luis de Victoria (1548-1611), que se situa, al costat de Palestrina, com un dels compositors més importants de la segona meitat de segle XVI, malgrat que l’obra del primer és més humanitzada, junt amb Orlando di Lasso (1532-1594), als Països Baixos. Precisament d’aquest últim s’interpretarà la Missa Tous les Regretz el 16 de març de 2014 al monestir de Pedralbes.
L’11 de maig de 2014 serà el torn del compositor català Joan Cererols (Martorell, 1618), que va ser monjo de Montserrat i un dels compositors més destacats que ha donat la tradició musical del monestir; d’ell es recupera la Missa en primer to a 4 veus.
Finalment, el cicle de Misses Polifòniques finalitza amb la Missa Brevis en Fa major, BWV 233 de Johann Sebastian Bach, que s’interpretarà el 15 de juny de 2014 al monestir de Pedralbes. Una obra que, malgrat respondre a la litúrgia luterana, és una mostra de l’esperit ecumènic del cicle, ja que, més enllà del seu caràcter litúrgic, busca per sobre de tot recuperar un hàbit tan enriquidor a nivell espiritual com cultural.