L’Orfeó Català actuarà al costat de la Berliner Philharmoniker aquesta primavera en una gira amb un total de quatre concerts a Berlín (Berliner Philharmonie, 27 i 28 d’abril), la Sagrada Família (1 de maig) i l’Auditorio Nacional de Madrid (3 de maig) amb la interpretació de la Missa de la Coronació de W. A. Mozart, sota la direcció de Kirill Petrenko.
La gira suposa un repte històric per a l’Orfeó, en el marc d’una relació que es remunta al 1908, quan la formació alemanya va actuar per primera vegada al Palau. Es tracta d’un fruit més de l’esforç d’internacionalització dels cors i del treball de Simon Halsey, ambaixador dels cors del Palau, per tal d’establir lligams amb les més destacades formacions i directors internacionals.
Aquesta serà la segona ocasió en què l’Orfeó actuï amb la formació berlinesa (la primera vegada va ser l’any 2013 al Palau de la Música, sota la direcció de Simon Rattle). A més, els concerts suposaran el debut del cor sota les ordres de Petrenko, titular de l’orquestra. Als concerts de la Sagrada Família i de l’Auditorio Nacional, l’Orfeó també interpretarà al costat de la formació alemanya l’ Ave verum corpus de Mozart. A més, el programa de la Sagrada Família inclourà també Gebet für die Ukraine (“Pregària per Ucraïna”) de Valentin Silvestrov.
Quant a la Missa de la Coronació, va ser escrita a Salzburg, per a la celebració de la Pasqua de l’any 1779. És una peça plena de moments remarcables i de gran bellesa. És tracta d’una obra inclosa en el repertori de la formació catalana i que es podrà sentir també al Palau de la Música el 16 d’abril amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i sota la direcció de Simon Halsey.
Cal destacar que la vinculació de l’Orfeó i el Palau amb l’orquestra berlinesa es remunta al 1908 quan, tres mesos després de la inauguració de l’edifici, la formació alemanya va ser convidada a actuar al Palau amb tres concerts, dirigida en aquella ocasió per Richard Strauss, en la que va ser una autèntica festa simfònica.
Un nou repte internacional
Aquesta nova gira és la primera sortida internacional del cor aquest 2023, després de la que la formació catalana va protagonitzar el passat mes de maig al costat de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno a Palau 100, al Théâtre des Champs Elysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg amb la Messa di Gloria de Puccini.
Els darrers anys el cor ha debutat a la Konzerthaus de Viena i a la Sala Gulbenkian de Lisboa, ha protagonitzat una gira per Itàlia amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Daniele Gatti, i ha actuat a Londres en tres ocasions, el 2015 al Royal Festival Hall i el 2017 i el 2019 al Royal Albert Hall als Proms. El 2018 va protagonitzar una gira per la Xina i l’estiu del 2019 va fer una gira amb Gustavo Dudamel i la Filharmònica de Munic, al costat del Cor de Cambra del Palau, actuant al Palau de la Música, Madrid, Palma de Mallorca i Munic amb la Segona Simfonia de Mahler.
Els vincles amb la Berliner Philharmoniker
Quant a la Berliner Philharmoniker, és una de les orquestres més emblemàtiques del món. La relació amb el Palau de la Música es remunta a l’any 1908. Després d’aquella ocasió la formació va tornar a la sala modernista dirigida per Karl Böhm l’abril de 1941, amb dos concerts organitzats per Conciertos Pro-Arte. El maig del 1968 el Patronat Pro-Música clausurava la seva desena temporada de concerts al Palau convidant l’orquestra alemanya dirigida per Herbert von Karajan amb dos programes. I el 7 de juny de 1975, novament el Patronat Pro-Música convidava l’orquestra amb seu titular, von Karajan.
Vint-i-dos anys després, l’octubre de 1997, la formació tornava a l’escenari modernista en un concert dirigit per Claudio Abbado. Més tard, el 8 de maig 2003 el cicle Palau 100 la va convidar, aquesta vegada sota la direcció Mariss Jansons. Deu anys després, l’1 de juliol de 2013 i novament en el cicle Palau 100, la formació alemanya va actuar sota la direcció de Simon Rattle i per primera vegada al costat l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau per a la interpretació del Requiem de Fauré. Cinc anys després, el juny de 2018 la Berliner feia la seva darrera actuació a la sala modernista de la mà de Barcelona Clàssics i sota la direcció, una vegada més, de Rattle.
Imatge destacada: (c) Toni Bofill.