Fidelitzar un model i fer-lo únic i inimitable porta el seu temps. Els organitzadors d’aquest singular festival –de nom també original, Bachcelona– a l’entorn de la figura de Johann Sebastian Bach, ho han aconseguit en només cinc anys, en rebre fins i tot els comentaris positius d’institucions tan nostrades com la Bach Society d’Holanda, que aplaudeixen la “frescor” del model català de festival.
Daniel Tarrida i Pau Jorquera han aconseguit en poc temps vehicular un corrent de seguidors bachians que tant se sumen a les interpretacions participatives de les Cantates de J. S. Bach al llarg de l’any, en el cicle Bach Zum Mitsingen, com són oients fidels d’aquestes interpretacions i del festival d’estiu a Barcelona i, en molts casos, en són també patrons, una de les principals claus de l’èxit d’aquest festival que compta amb el patrocini de la Fundació Banc Sabadell, Laboratorios Salvat, el conjunt de patrons d’honor de la Fundació BZM i el suport institucional de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, a més de la col·laboració d’institucions culturals com la Filmoteca, Ateneu Barcelonès, Museu Marès, Museu de la Música, Palau de la Música Catalana, Palau Güell, Recinte Modernista de Sant Pau i Jamboree.
En aquesta cinquena edició es consolida un model de sis dies d’activitats seguides a la ciutat de Barcelona, després d’haver estudiat diverses fórmules –inicialment només tres dies de concerts i una proposta estesa en el temps, no tan ben acollida– i haver comprovat la millor acceptació d’aquesta proposta. Així, el Bachcelona també es consolida en el tipus de propostes musicals i activitats concebudes de forma original per al festival Bach de Barcelona. Enguany tindrà lloc entre el 19 i el 25 de juliol a Barcelona, amb una programació fonamentalment eclèctica però tenint sempre com a referent la música de Johann Sebastian Bach. El que proposa el Bachcelona és anar més enllà del format concert, per potenciar la vivència, la interacció, la divulgació i els aspectes més inesperats i lúdics de la música de J. S. Bach.
En aquest sentit, figures de renom internacional com el director, organista i clavecinista holandès Ton Koopman, que ja ha participat en les darreres edicions del Festival Bachcelona com a intèrpret inaugural, enguany participarà en el seu vessant formatiu oferint un programa enfocat als més joves. Bach per a nens és un espectacle familiar ideat per descobrir Bach de bracet d’un dels seus intèrprets més reconeguts, i amb la col·laboració d’un ballarí (Jonas Furrer) i una actriu (Marieke Koopman). L’espectacle es veurà al Recinte Modernista de Sant Pau el divendres 21 de juliol en dues sessions, a les 16 i 18 h. L’endemà, dissabte 22 de juliol, Ton Koopman oferirà unes masterclasses als joves solistes de la Beca BACH (Carine Tinney, Maria Chiara Gallo, Matthew Thompson i Oriol Mallart) a l’Ateneu Barcelonès, obertes al públic.
Enguany, el festival, l’inauguren el Cor i l’Ensemble Bach Zum Mitsingen el dimecres 19 de juliol al Petit Palau (Palau de la Música Catalana) amb un original programa que, dividit en dues parts (la segona part tindrà lloc l’endemà, dijous 20 de juliol), presentarà la Missa en Si menor a partir de les cantates originals que la van inspirar. Així doncs, el primer dia l’ocuparan les Cantates BWV 191 “Gloria in excelsis Deo” (Gloria), BWV 29 “Wir danken Gott, wir danken dir” (Gratias agimus tibi) i BWV 46 “Schauet doch und sehet, ob irgendein Schmerz sei”, mentre que el segon dia serà el torn de la BWV 171 “Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm”, la BWV 12 “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (Crucifixus) i la BWV 120 “Gott, man lobet dich in der Stille”. Els solistes seran els quatre cantants que gaudeixen de la Beca Bach, junt amb el Cor i l’Ensemble BZM, Daniel Tarrida a l’orgue, amb direcció musical de Pau Jorquera.
Una de les propostes més originals del Bachcelona és el Bach domèstic, que permet escoltar concerts de cambra amb música de Bach en la intimitat d’una casa singular de Barcelona. Enguany, i amb el subtítol “Diàlegs amb la modernitat”, el festival dóna l’oportunitat d’escoltar la música de Bach en relació amb música d’altres compositors rellevants de la història de la música que tenen alguna relació o s’han inspirat en l’obra del Kantor de Leipzig. Així doncs, el primer Bach domèstic serà el dijous 20 de juliol, a les 17 h, amb la interpretació d’obres de Bach i Xostakóvitx a càrrec del pianista Josep Garcia. Les altres propostes seran totes dues el dilluns 24 de juliol, la primera a les 17 h, amb la violoncel·lista Clara Pouvreau interpretant obres per a cello sol de Bach i Britten; l’altra a les 21 h, amb la violinista Lina Tur interpretant Bach i Honegger per a violí sol. Els espais es comuniquen en el moment d’adquirir l’entrada.
En la línia de l’eclecticisme que caracteritza el Bachcelona, cal esmentar propostes singulars com el Marimbach (20 de juliol), en què els intèrprets de marimba Miyoune Kim i Koen Plaetnik oferiran les Variacions Goldberg per a dues marimbes, en un concert en què, per primer cop, col·labora el Museu de la Música de Barcelona, espai on tindrà lloc. Igualment interessant serà la proposta Bach en Moviment, en què la ballarina Lorena Nogel ballarà en consonància amb la interpretació al violoncel sol d’Amparo Lacruz, en un espectacle el dissabte 22 de juliol a la Fàbrica Moritz. L’espectacle Cubach! permetrà escoltar la música de J. S. Bach en fusió amb la música cubana en una proposta liderada per Roberto Fonseca al piano i teclats, juntament amb el baix Yandy Martínez i el bateria Ramses Rodríguez, a la Sala Jamboree el diumenge 23 de juliol.
Propostes consolidades com el Bachmosferes, que propicia la trobada entre artistes i públic amb un tast de vins al final dels concerts al Pati del Museu Marès; el Gaudint Bach, en què és el públic el que escull el repertori que ha d’interpretar l’intèrpret, en aquesta ocasió l’organista Paolo Oreni a l’orgue del Palau Güell, o el Bach en Imatges, que, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, permet visualitzar films relacionats amb la figura de J. S. Bach són altres propostes destacades d’aquest festival. Enguany, la Filmoteca ha programat tres pel·lícules documentals sobre artistes especialistes en l’obra de J. S. Bach. La primera és un assaig de la Missa en Si menor, en què apareix Stephan Macleod, baríton que a més a més oferirà un recital de cambra al Bachcelona, acompanyat de violí i clavecí. La segona pel·lícula és el projecte All of Bach de la Netherlands Bach Society, organització liderada per Jan van den Bossche (exdirector del desaparegut Festival de Música Antiga de Barcelona), que presentarà el documental prèviament a la visualització. La tercera pel·lícula és The wind de Victor Sjöström (1928), peça clau del cinema mut, en què es comptarà amb l’acompanyament musical de D. J. Sebastian, Gerard Erruz, un gran amant de la música de Bach.
Les entrades, amb preus entre 8 i 25 euros, es poden adquirir al web del festival www.bachcelona.com.