Les principals institucions artístiques de Barcelona s’han unit per commemorar el centenari de John Cage, nascut el 5 de setembre de 1912. Així, el centre Arts Santa Mònica, la Fundació Tàpies, La Virreina-Centre de la Imatge, el MACBA, la Universitat de Barcelona i l’Institut d’Estudis Nord-Americans han organitzat un seguit d’accions en diverses camps artístics, totes gratuïtes, que es desenvoluparan entre els mesos de setembre i desembre. John Cage no establia una distinció nítida entre un concert, una conferència o un article i des d’aquesta perspectiva s’ha volgut enfocar aquesta nova mirada que Barcelona dedica al compositor. “Qualsevol que s’acosti a la figura de John Cage, s’adonarà que Cage és una mena de prisma, en què brilla una intel·ligència tan gran que és difícil d’abastar. Volem apropar més encara a Barcelona una figura que és més que música. No es pot oblidar aquesta figura plena d’arts plàstiques, d’intel·ligència i de creativitat, i cal viure’l sense categories”, va declarar Carmen Pardo, comissària responsable de les activitats a la Fundació Tàpies, en la presentació conjunta de les activitats del centenari.
Des de l’Arts Santa Mònica, i com a continuació del projecte ArtsSònica, s’ha creat el cicle Sons en Llibertat, que del 9 al’11 d’octubre proposa unes jornades dedicades a escoltar i reflexionar sobre la música de Cage, amb tres concerts al claustre. S’interpretaran les obres Sonatas & Interludes per a piano preparat, a càrrec de Lluïsa Espigolé, el dimarts 9; Roaratorio per a emissió radiofònica, interpretat en sistema octofònic per l’Orquestra del Caos, el dimecres 10; i Cartridge Music per a objectes i electrònica, interpretat per Alfredo Costa Monteiro, Ferran Fages, Juan Matos Capote, Lali Barrière i Nuno Rebelo, el dijous 11. A més, aquests concerts són acompanyats d’un seguit de conferències, que començaran el 8 d’octubre a l’Institut d’Estudis Nord-Americans amb “John Cage’s silent piece(s)” de James Pritchett, un dels estudiosos més importants de l’obra de Cage. Aquest projecte es completa amb una conferència de Carmen Pardo, que acompanyarà el concert del 9 d’octubre, i les propostes de la Fundació Tàpies, amb una lectura el 22 de novembre a càrrec de Tom Johnson d’extractes d’Empty Words de Cage i la conversa lliure amb Esther Ferrer el 23 de novembre.
La Fundació Tàpies també s’afegeix a aquest projecte amb el grup de lectura “Un recorregut pels escrits de John Cage” a càrrec de Carmen Pardo, en què durant quatre sessions de lectura, els dies 2 i 23 d’octubre i 6 i 20 de novembre, es tractaran des de les primeres reflexions sobre la música de Cage fins a la preocupació per l’organització social i la tecnologia. D’altra banda, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona col·labora en la commemoració creant una secció fixa dedicada a John Cage al lloc web del MACBA –www.macba.cat– i la publicació al mateix web dels textos del catàleg de l’exposició dedicada a John Cage el 2009, La anarquía del silencio. John Cage y el arte experimental, a més del treball a càrrec de Ràdio Web MACBA, que publicarà diverses entrevistes amb artistes de la col·lecció vinculats al treball de John Cage.
La commemoració va començar el 6 de setembre passat a La Virreina-Centre de la Imatge, amb la inauguració de l’exposició “Imatges del silenci” d’Emanuel Pimenta, reconegut músic i compositor, però també arquitecte, fotògraf, escriptor i artista intermedia, que va conèixer John Cage el 1985. La mostra inclou la sèrie de fotografies que Pimenta va realitzar al loft de John Cage, així com les 13 partitures de Pimenta creades en la realitat virtual, a més del film MC 4.5, que reflecteix l’amistat d’ambdós amb Merce Cunningham.
Una de les últimes activitats programades a Barcelona dins d’aquest centenari de John Cage, tot i que s’hi afegiran altres iniciatives en aquests mesos, és la participació de la Universitat de Barcelona al projecte, amb un concert el 19 de desembre dels alumnes del Màster en Art Sonor, Arts Plàstiques, Arquitectura, Música, amb la col·laboració de l’Orquestra del Caos.