Per Ana María Dávila
Posar en valor l’obra dels compositors catalans i al mateix temps apropar la figura dels creadors al gran públic és l’objectiu que s’ha proposat l’Auditori de Barcelona amb una activitat que, segons els responsables de la institució, és pionera a l’Estat espanyol: la creació de la figura del compositor resident. Un projecte ambiciós que aspira a facilitar un vincle estable amb un creador al llarg de dos anys i que aquesta temporada estrena una de las figures més rellevants de la música catalana actual, el compositor Benet Casablancas (Sabadell, 1956).
La iniciativa preveu la interpretació d’una vintena d’obres de Casablancas al llarg de catorze concerts i més d’una desena de xerrades al voltant de la seva creació. També està previst que el músic protagonitzi una Carta Blanca a la Filmoteca de Catalunya i, com a colofó, que l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) estreni una obra que li ha estat especialment encarregada per a l’ocasió.
“Posar en valor l’obra dels compositors catalans és una de les nostres obligacions com a equipament públic. Som el primer auditori que fa una cosa així de manera sistemàtica i transversal, i per això hem escollit una figura de projecció internacional, de gran amplitud compositiva i que, a més, forma part d’un dels pools editorials més prestigiosos del món”, assenyala el director general de l’Auditori, Joaquim Garrigosa, que opina que els compositors són, avui, “una figura allunyada del món de la cultura, de la qual es parla poc i que es veu com algú tancat en un món privat”.
Per la seva banda, per a Benet Casablancas la proposta revesteix una importància que va “més enllà de la meva persona, del fet de poder mostrar la meva obra. El més important és que aquest és un projecte que neix amb voluntat de continuïtat i en un moment en què a Catalunya conviuen tres generacions de compositors en actiu. Això és un patrimoni extraordinari i aquesta pedra que ara es posa és una eina cabdal per a la normalització del nostre treball”, assenyala, amb convicció, l’autor.
L’ampli programa d’aquesta residència inclou vuit concerts la temporada 2013-14 i sis durant la 2014-15, bona part dels quals seran a càrrec de l’OBC, tot i que també hi intervindran altres formacions, com el BCN216, el Trio Kandinsky, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya o el duo del contrabaixista Christoph Rahn i el pianista Dani Espasa.
De l’oferta prevista per al curs actual, ja s’han ofert dues audicions: la primera, a càrrec de l’OBC el passat octubre, i la segona, el mes de febrer, amb el BCN216. La tercera arriba el dia 11 de març, amb el pianista Josep Colom, que interpretarà l’obra Si a Montsalvatge.
De la resta d’audicions destaquen la interpretació de Set escenes de Hamlet (BCN216, 25 d’abril), Tres epigrames per a orquestra (OBC, 30, 31 de maig i 1 de juny) i ja la temporada vinent Darkness visible (OBC, octubre de 2014), Obertura festiva (OBC, novembre de 2014) i un monogràfic que el BCN216 li dedicarà el mes de maig de 2015. Abans, però, l’OBC inclourà també una partitura de Casablancas, Entrada sobre el nom de Dalí, en el seu concert popular de les festes de la Mercè (plaça de la Catedral, 22 i 23 de setembre) i a final de gener estrenarà l’obra que li ha estat encarregada –encara en procés de composició– i que possiblement es podrà escoltar també a Lió i Tolosa de Llenguadoc si prospera la fórmula de coproducció en què treballa el gerent de l’OBC, François Bou.
“Per a una orquestra que vol ser quelcom més que un museu sonor és molt important tenir un compositor en residència”, assenyala Bou. “La seva presència és molt beneficiosa per a tothom, perquè permet als músics dialogar amb ell, aprofundir en el seu estil, i ell, alhora, pot conèixer millor els intèrprets i fer-los un vestit a mida. I també és bo per al públic, perquè li permet identificar la música contemporània amb una persona normal i assequible.”
Per al gerent de l’OBC, la figura triada per posar en marxa el projecte no ha pogut ser més encertada. “Casablancas és un mestre de la instrumentació simfònica, algú que sap utilitzar, com pocs, els colors i tot el potencial expressiu d’una gran orquestra”, assenyala en relació amb el músic, a qui defineix com “un gran artista i un gran poeta, sempre a l’escolta dels corrents estètics de la societat contemporània i capaç de transmetre tota la paleta d’emocions humanes de manera poètica i dialèctica”.
La residència, però, no només aspira a donar a conèixer la música de Casablancas. També es vol mostrar l’autor “com a persona i com a intel·lectual”. Dintre d’aquesta vessant, doncs, s’inclou la Carta Blanca que oferirà la Filmoteca de Catalunya entre el 9 i el 27 d’abril proper, i que inclourà la projecció de vuit pel·lícules seleccionades pel mateix compositor, gran cinèfil i autor de la banda sonora de dos documentals, Noteboom i Miquel Batllori, ambdós inclosos en la selecció.
La residència es completa amb un ampli ventall de xerrades i converses amb Casablancas, algunes enfocades a donar claus sobre el seu treball i d’altres per expressar les seves opinions sobre la ciència, l’estètica o la cultura en general. A més, des del punt de vista educatiu, l’ESMUC i el Conservatori del Liceu organitzaran un seminari al voltant de la seva obra.