El compositor sabadellenc Benet Casablancas va ser convidat l’agost passat al Festival Suntory de Tòquio, organitzat per la Fundació Suntory per a les Arts, on va presentar Sis glosses sobre textos de Cees Noteboom. L’obra va ser interpretada per la Tokyo Sinfonietta, dirigida per Yasuaki Itakura, dins la secció The Producer Series. Es tracta de la primera vegada que un compositor de l’Estat espanyol figura en aquesta secció especial del Festival, creada el 2013 i que ve a ser una “carta blanca” amb la finalitat de donar a conèixer i difondre la música contemporània més atrevida, singular i exquisida. El concert va incloure obres de Boulez, Dérive 1; Messiaen, Sept Haïkaï, i Ligeti, Concerto for violin and orchestra.
Sis glosses sobre textos de Cees Noteboom, que va ser presentada a Nova York el març passat a càrrec de Max Lifchitz i The North/South Consonance Ensemble, es va estrenar el 6 de desembre de 2010 a Maastricht i va ser un encàrrec de Jos Kamp i l’Ensemble 88.
Tot i que la música de Casablancas és coneguda al continent asiàtic, aquesta estrena al Japó té un significat especial, ja que mostra la fascinació per la cultura japonesa compartida pel compositor i per l’escriptor holandès Cees Noteboom. Recordem algunes de les obres del català d’inspiració japonesa, com Haiku per a trio amb piano (2007), Tres haikus per a piano (2008), Tres haikus (segona col·lecció) (2013) i Set haikus per a sextet (2015). L’admiració mútua dels dos creadors també va portar Casablancas a compondre l’obra Mokusei Gardens. A viennese notebook (2014), dedicada a Noteboom i basada en el seu relat Mokusei, ambientat al Japó.
El número de la «Revista Musical Catalana» actual (núm. 352, agost-setembre 2016), dedica la portada a Benet Casablancas i hi publica una entrevista amb motiu del seu seixantè aniversari.