La tradicional firma de pianos vienesa, que des de fa uns anys és distribuïda per Yamaha, ha presentat a Barcelona el seu nou model de piano per a concerts, el Bösendorfer Vienna Concert 280, en el marc del Concurs Maria Canals.
La seu de Corrales Pianos de Barcelona acull aquests dies i fins a final de maig un exemplar del nou model de piano de concert Vienna Concert 280 de la firma austríaca Bösendorfer, exemplar que els finalistes del Concurs Maria Canals van fer servir en la final realitzada al Palau de la Música Catalana el 17 de març de 2016.
La presentació oficial a Espanya va tenir lloc el divendres 18 de març passat a la seu de Corrales Pianos, situada al carrer de Còrsega, 460, en una jornada de portes obertes per a professionals i concertistes, per la qual van passar importants pianistes com Iván Martín, Ariadna Castellanos, Enrique Bagaría, Ignasi Cambra, Ignasi Terraza, Marc Heredia, Jorge Nava, Ramon Coll, Sira Hernández i Ambrosio Valero, entre d’altres. Tots ells van tenir l’oportunitat de tocar l’instrument i avaluar-ne la sonoritat i versatilitat. A l’acte, també hi va assistir la recent nova directora de Bösendorfer, Sabine Grussmuler, vinguda expressament d’Àustria per a l’ocasió.
El nou model Vienna Concert 280 va ser presentat mundialment el 29 de gener passat a Baden-Baden per Sir András Schiff, el qual l’ha escollit com a piano oficial per als concerts amb orquestra durant la seva gira mundial.
El projecte Vienna Concert 280 va néixer fa cinc anys amb el repte de crear el millor piano de concerts del món. Per arribar a aquesta fita, es van incorporar noves tècniques revolucionàries de disseny 3D a l’experiència artesana que durant 180 anys ha anat cultivant Bösendorfer en la creació dels seus pianos. Un exemple d’aquesta simbiosi està en la preservació del principi de la caixa de ressonància com a element característic de la marca vienesa i l’aplicació al mateix temps del disseny digital i de l’R+D+I a la taula harmònica. El resultat ha estat una potència tonal vigorosa i equilibrada, una projecció i durada sonores sense precedents i un enorme rang dinàmic que no requereix esforç en l’ús.
Les impressions recollides durant la jornada van permetre copsar la impressió causada pel so del nou piano entre els pianistes que el van provar. Iván Martín va qualificar de “salt qualitatiu” el canvi de direcció que ha emprès Bösendorfer en el disseny d’aquest nou model de piano i va destacar-ne el tractament del so, que permet abordar nou repertori fins ara no prou adient per ser interpretat en un piano d’aquesta firma, com és Chopin, per exemple. Martín va recordar que el piano és l’instrument que amb els anys més evolució ha viscut i que encara viu, fet que té a veure amb la no existència “del piano perfecte”, atès precisament l’important factor tecnològic que comporta. En aquesta línia, Martín va lloar les possibilitats que aquest nou model proposa, així com l’obertura de portes que aquesta nova direcció de la companyia permet de cara al futur.
Al seu torn, el pianista català Ignasi Cambra, que semblava fascinat pel nou model, ja que va estar tocant una estona llarga amb diferents obres del repertori tradicional, va reconèixer la seva debilitat per aquesta firma, de la qual ja té un piano d’estudi a casa. Cambra va destacar que el nou model de Bösendorfer ofereix el millor d’un Yamaha CFX –a nivell mecànic– i el millor d’un Bösendorfer tradicional, pel que fa a la sonoritat, ja que permet jugar amb colors amb molta més facilitat que altres cases de piano. Cambra va expressar la seva voluntat d’esdevenir artista Bösendorfer, com ja ho són altres pianistes, com ara Paul Badura-Skoda, Valentina Lisitsa i Gabriela Montero, entre molts d’altres, fet que sembla que està en vies de formalització, segons que va comentar David Robledano, responsable de màrqueting de Yamaha.
La pianista Hisako Hiseki, formada en interpretació de música espanyola a l’Acadèmia Marshall amb Alícia de Larrocha, va elogiar la pulsació del nou model Bösendorfer, que permet interpretar amb facilitat un ampli repertori que abasta des de Mozart i Beethoven a música espanyola, francesa i japonesa. La pianista, que va reconèixer treballar sovint amb altres pianos de concert, com els Steinway –presents sovint a les sales de tot el món–, va comentar sentir-se molt a gust amb tots dos models, si bé li agradaria molt tenir a casa aquest.
La marca Bösendorfer, fundada a Viena el 1828, és un dels fabricants més antics de pianos que existeixen actualment. El seu prestigi es fonamenta en la manufactura artesanal, fet que li va atorgar en el seu moment el privilegi d’esdevenir proveïdora reial de l’Imperi austrohongarès. Actualment i des del 2008 Bösendorfer forma part de la corporació Yamaha, casa amb la qual ha presentat nombrosos models dins la gamma de pianos de luxe.