El Palau de la Música Catalana acull aquest vespre, dins el cicle Palau 100, el retorn del mestre suís Charles Dutoit al capdavant de la Royal Philharmonic Orchestra, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, per interpretar un programa compromès, format per dues grans obres de la primera meitat del segle XX: el Gloria de Francis Poulenc i el ballet Daphnis et Chloé de Maurice Ravel.
Paral·lelament, abans de l’inici d’aquest concert tindrà lloc una projecció artística d’Eulàlia Valldosera, convidada pel Palau de la Música Catalana en el programa de diàleg amb les arts plàstiques, enguany amb el lema “Cartografia de la intimitat” i que el mes passat acollí també una exposició de diverses obres de Louise Bourgeois.
I en l’àmbit de noves propostes artístiques, el Palau de la Música Catalana i L’Auditori han presentat el magne projecte comú d’interpretar entre els anys 2015 i el 2030 la totalitat de les Cantates de Johann Sebastian Bach (unes 200), a càrrec de formacions instrumentals, vocals i solistes catalans.
En la presentació de l’actuació d’aquest vespre, Charles Dutoit va mostrar-se molt satisfet per la qualitat dels cors participants en el concert que tindrà lloc avui al Palau de la Música Catalana corresponent al cicle Palau 100 i demà a l’Auditorio Nacional de Madrid, en el cicle Ibermúsica. Dutoit, que avui es presenta amb la Royal Philharmonic Orchestra, ha dirigit nombroses vegades el ballet Daphnis et Chloé de Ravel, del qual, a més, va fer el primer enregistrament en format digital l’any 1981, essent aquest el quart enregistrament expressament realitzat per a aquest format. Dutoit va recordar com aquesta obra, atesa la dificultat acústica que requereix la partitura, serví per demostrar les immenses qualitats d’aquell nou format, ara amb més de 30 anys a l’esquena. El ballet Daphnis et Chloé va ser encarregat per Diaghilev a Maurice Ravel per entrar a formar part del catàleg d’estrenes dels Ballets Russos i s’estrenà el 1912, un any abans que ho fes La consagració de la primavera d’Stravinsky; fet que demostra l’extraordinari moment creatiu de l’època. El cor que apareix en Daphnis et Chloé té una presència fonamental i de gran dificultat, ja que fa les funcions d’un instrument més de l’orquestra, sense text, i té el repte de fusionar-se musicalment a la perfecció en la instrumentació de la partitura, de gran subtilitat, com és propi de la música francesa de l’època. En la primera part del concert, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, tots dos preparats per a aquest concert pel seu director titular, Josep Vila i Casañas, interpretaran el Gloria de Francis Poulenc, una obra de característiques ben diferents de la de Ravel, en què el cor té un protagonisme cabdal, i en què també rebran la col·laboració de la reputada soprano Nicole Cabell.
Prèviament a l’inici del concert, i durant l’acomodació del públic, es projectarà l’obra Dependència mútua d’Eulàlia Valldosera, artista plàstica convidada de la temporada 2013-14. Es tracta d’una peça que recrea l’acció d’una dona de la neteja que es troba precisament netejant l’estàtua d’un emperador romà al Museu Arqueològic de Nàpols. L’obra tracta d’un tema recurrent en Valldosera, la neteja, que l’artista eleva a categoria de ritual, amb moviments que s’acostumen a amagar o relegar a l’esfera privada: gestos que desprenen un cert pudor moral i que solen ser desplaçats a l’esfera de la subalteritat.
L’obra es projectarà també abans del concert del cicle Palau 100 del proper 9 d’abril, que protagonitzarà l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Baviera dirigida pel veneçolà Gustavo Dudamel i en què interpretaran un altre dels ballets encarregats per Diaghilev, el ja esmentat La consagració de la primavera d’Stravinsky, al costat de la també primaveral Simfonia Pastoral de Beethoven. Un concert que ja té totes les entrades venudes.
A més de la projecció d’Eulàlia Valldosera, al Foyer del Palau de la Música Catalana i obert al públic es pot interactuar amb altres obres exposades de l’artista catalana, Premi Nacional d’Arts Plàstiques el 2003 atorgat per la Generalitat celebrant l’acollida de la seva exposició a la Fundació Tàpies. L’art de Valldosera destaca per interpel·lar el públic a transformar-se ells mateixos en actors i protagonistes de les seves obres plàstiques, en demanar la seva acció i participació, com demostra l’exposició “Ampolles interactives” que es troba al Foyer i que requereix la intervenció del públic per poder gaudir-ne. Aquesta exposició estarà a disposició dels visitants de forma gratuïta fins al proper 13 d’abril.
El Palau i L’Auditori presenten el projecte d’interpretar la integral de les Cantates de Bach per primera vegada a Barcelona
A més, el Palau de la Música Catalana –que el proper dimecres 9 d’abril presentarà la seva temporada 2014-15– i l’Auditori de Barcelona acaben de fer públic el projecte conjunt de gran abast que permetrà conèixer l’obra completa conservada de les cantates del gran compositor alemany Johann Sebastian Bach, entre els anys 2015 i 2030. Una iniciativa que comptarà amb la complicitat i participació de les diverses formacions estables i especialitzades en la música d’aquesta època del nostre país, així com també dels solistes, cors i directors catalans.
El catàleg de Cantates que Bach va compondre al llarg de la seva vida es calcula que comprèn un total aproximat de 300 cantates, de les quals han arribat prop de 200 als nostres dies. El projecte inclou programar les cantates coincidint amb el moment litúrgic per al qual van ser escrites, amb una mitjana de tres o quatre cantates per concert i en diferents escenaris històrics de la ciutat.
L’any 2015 s’iniciarà el cicle amb la programació de tres sessions a l’església de Sant Felip Neri amb conjunts catalans especialitzats en la interpretació amb criteris històrics, amb els quals també s’han pactat actuacions futures. Obrirà la integral el Cor de Cambra del Palau i l’Acadèmia 1750, sota la direcció de Josep Vila i Casañas, el 18 d’abril de 2015 amb algunes de les cantates per l’Ascensió: BWV 43, 37 i 11. El 31 de maig de 2015 el Cor Madrigal amb les Vespres d’Arnadí i la direcció de Mireia Barrera oferiran cantates per la Santíssima Trinitat: BWV 165, 176 i 194. Mentre que el 22 de novembre de 2015 el Cor Lieder Càmera amb l’Orquestra Barroca Catalana, dirigits per Hiro Kurosaki, interpretaran cantates esperant l’Advent: BWV 46, 69a i 179. El projecte, a més de ser un repte interpretatiu, suposa una oportunitat per a la ciutat de situar-se entre les capitals europees que han acollit projectes d’aquestes característiques.