Dilluns vinent, 25 de març (Sala de Concerts, 20 h), el Palau de la Música acollirà un dels concerts tradicionalment imprescindibles de les dates properes a la Setmana Santa, la Passió segons sant Mateu de Johann Sebastian Bach.
Es tracta d’una de les obres més importants del compositor alemany, que a l’Estat espanyol precisament fou estrenada per l’Orfeó Català a la sala modernista l’any 1921. En aquesta ocasió el Palau ha convidat Christoph Pregárdien, reconegut tenor i director alemany especialitzat en l’obra de Bach i, en concret, en les seves Passions, a dirigir aquesta producció. El concert del proper dia 25 al Palau, s’haurà escoltat el dia abans, 24 de març, a l’Auditorio Nacional de Madrid.
La proposta que el Palau de la Música ha ideat per a aquesta Passió segons sant Mateu té com a objectiu donar l’oportunitat a formacions, cantants i músics catalans o formats a Catalunya d’interpretar-la amb un dels directors de més prestigi internacional en aquest repertori com és Christoph Prégardien. Així, al concert del proper dilluns actuaran el Cor de Cambra del Palau i el Cor Infantil de l’Orfeó Català. Serà la primera vegada que totes dues formacions actuaran sota la direcció de Prégardien i que cantaran junts a l’escenari una Passió. Per al conjunt de músics, aquesta producció és un repte a molts nivells, per això tots els implicats han estat treballant l’obra intensament durant uns mesos.
La rellevància d’aquest projecte rau en la vocació pedagògica, amb tot el procés d’aprenentatge previ, sota el mestratge de Christoph Prégardien, que s’ha implicat de manera directa en la preparació dels solistes amb sessions de coaching vocal a Colònia, on és professor. El Palau ha volgut produir una Passió especial per introduir tota una generació de joves cantants en el repertori magne de Bach i així permetre’ls l’aprofundiment en la interpretació. Una tasca a mida de l’experiència i trajectòria de Christoph Prégardien, per a qui l’ensenyament és una part important de la seva activitat musical; després de molts anys a la Hochschule für Musik und Theater de Zúric, des del 2004 imparteix classes magistrals per a joves cantants d’arreu del món i és professor a l’Acadèmia de Música de Colònia.
L’elenc de solistes que hi participaran va ser escollit amb audició prèvia al Palau de la Música fa un any pel mateix Prégardien. Tots ells debuten en la interpretació solista de la Passió segons sant Mateu. Com per exemple, Mireia Tarragó, soprano habitual del Cor de Cambra de Palau, premiada a El Primer Palau, que interpretarà algunes de les àries de soprano. També el baix Pau Armengol, que farà el paper de Jesús i que va rebre la Beca Bach-Fundació Salvat l’any 2020. I Guillem Batllori, baríton que actuarà cantant les àries i que va iniciar la seva experiència com a cantant al Cor Jove de l’Orfeó Català. Així mateix, la mezzosoprano Mercè Bruguera, premiada a El Primer Palau, i la soprano Mercedes Gancedo, Premi El Primer Palau i Salvat Beca Bach, interpretaran àries solistes, junt amb les contralts Tànit Bono i Lara Morger i el tenor Matthew Thomson. Completarà el grup de solistes el tenor David Fischer, alumne destacat de Christoph Prégardien, que assumirà la part d’Evangelista. En aquest projecte, com en d’altres, des del Palau de la Música s’aposta pels joves talents amb la voluntat de contribuir a l’impuls de la seva carrera professional.
Per la vessant orquestral, el protagonisme serà per a Vespres d’Arnadí, formació barroca creada l’any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa que es caracteritza per l’ús d’instruments i criteris històrics en els seus concerts, i que és una formació habitual al Palau de la Música.
Monument universal i intemporal, la Passió segons sant Mateu va sonar per primera vegada l’11 d’abril de 1727, un Divendres Sant, a l’església de Sant Tomàs de Leipzig, on Bach era Kantor des del 1723. La fama, però, li va arribar cent anys més tard quan Felix Mendelssohn la va redescobrir i tornar a popularitzar. Des de llavors ha esdevingut una de les obres més destacades del compositor alemany i una de les Passions més interpretades a les sales de concerts d’arreu d’Europa.