El Círcol Maldà, entitat artística i espai escènic situat al carrer del Pi, 5 (Palau Maldà) de Barcelona i que ofereix espectacles de teatre, dansa, cabaret i música de petit format i de cambra de diferents gèneres, entre altres manifestacions artístiques, organitza el cicle de concerts de música antiga Maldà 1700 (amb música de cambra i xocolata desfeta), que vol homenatjar el baró de Maldà i la Barcelona del 1700. El cicle consta de cinc concerts, que tindran lloc entre els dies 12 d’abril i 4 de maig (dissabtes a les 18 h i diumenges a les 12 h).
El Palau Maldà, segons que està documentat, ja va ser un focus cultural rellevant en la Barcelona del segle XVIII i començament del XIX. Així ho fa constar el conegut baró de Maldà (Rafael d’Amat i de Cortada, Barcelona, 1746-1819) en el seu dietari Calaix de sastre. Segons el que retrata ell mateix en el seu dietari, assistia amb assiduïtat als concerts de la ciutat i després en feia la crònica, i també organitzava sessions musicals a casa. El seu va ser el primer piano forte que va arribar a Barcelona i gaudia especialment d’alguns dels nous instruments de vent que començaven a arribar a la ciutat, com el clarinet o la trompa. Així doncs, amb l’activitat del Círcol Maldà de 2014 –la programació musical es completa amb els cicles de jazz i cançó d’autor– es vol recuperar aquest fil històric donant difusió a la realitat cultural de la Barcelona del 1700 i permetent experimentar allò que els seus ciutadans (de la petita noblesa) podien gaudir en aquells dies amb petits concerts de cambra de música antiga acompanyats de la popular, en aquell moment, xocolatada.
El cicle s’iniciarà el proper dissabte 12 d’abril amb el grup La Ferlandina (format per Ariadna Cabiró, clavecí; Stanislas Germain, llaüt; Meritxell Tiana, violí; Anna Casademunt, viola de gamba; Néstor Pindado, baríton, i Fernanda Sánchez, soprano), que oferirà “The music of a masque”, un programa de música anglesa del segle XVII amb peces musicals que s’oferien en els fragments i entreactes de les obres teatrals (masque), especialment el teatre privat, que va prosperar a l’Anglaterra de principi del segle XVII; aquestes obres teatrals no només proporcionaven un mercat per a la música, sinó que també era un espai d’intercanvi entre compositors i virtuosisme entre els intèrprets. Així, la masque és un gènere dramàtic en el qual el diàleg és interromput per cançons i balls de figures al·legòriques. Aquest concert presentarà una mostra de diferents tipus de música del teatre anglès al segle XVII, des de Dowland fins a les masques de Purcell, centrades en el tema de l’amor i el plaer.
Seguiran els concerts de Nauge Ensemble (Anais Oliveras, soprano; Kathleen Leidig, violí; Dimitri Kindynis, violoncel i viola de gamba, i Tomoko Matsuoka, clavicèmbal), amb obres de Marais, Charpentier i Lecalir, entre altres autors, el 13 d’abril; l’ensemble de violes d’Emmanuel Balssa (Emmanuel Balssa, Dimitri Kindynis, Clara Hernández i Pau Marcos), un projecte exclusivament desenvolupat per a la seva estrena al Círcol Maldà que reuneix talents de la viola de gamba de Catalunya i França, sota el lideratge del reputat músic Emmanuel Balssa, el 26 d’abril; el duo de violins format per Manfredo Kraemer i Guadalupe del Moral, amb obres de Bach, Couperin, Leclair, Pixinginha i Cuchi Leguizamón, el 3 de maig; i, finalment, el Duo Hemiòlia (Aina Martín, soprano, i Martí Beltrán, guitarra, acompanyats dels ballarins Anna Romaní i Sebastià Bober), amb un repertori basat en els boleros, coplas noucentistes i seguidilles, juntament amb la dansa popular de l’època, el 4 de maig.
Les entrades tenen un preu de 12 euros, però de 10 euros si són adquirides a través de la pàgina web del Círcol Maldà. Per a més informació: http://www.circolmalda.cat.