El proper dilluns, 1 d’octubre (20 h), comença una nova edició del cicle El Primer Palau, la vint-i-tresena, que enguany donarà l’oportunitat de debutar a la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana a dotze joves intèrprets de música clàssica. El cicle, com és habitual, s’articula en quatre concerts: els dilluns 1, 8, 15 i 22 d’octubre, que comencen a les 20 h. La cloenda tindrà lloc el dimarts 27 de novembre (20 h), en què es repartiran els premis als guanyadors i hi actuarà la soprano Mercedes Gancedo, guanyadora del Premi El Primer Palau 2017.
Impulsat per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, per divuitè any consecutiu gaudeix del patrocini exclusiu de Mitsubishi Electric. Els participants d’El Primer Palau 2018 són: l’organista Joan Seguí Mercadal, la guitarrista Andrea González Caballero, el violoncel·lista Roger Morelló, el violinista Bernat Prat, el trompista Adrián Díaz Martínez, el Trío Ramales (Pablo Díaz, violí; Gonçalo Lelis, violoncel; Andrés Navarro, piano), el Duo Vallés Vera (Miguel Vallés, saxòfon alt; Elisabeth Vera, piano) i MazikDuo (Tolo Genestar, clarinet; Marc Sumsi, piano). Els joves músics procedeixen d’arreu de l’Estat espanyol: Andalusia, Catalunya, Madrid, Menorca i València.
Com és tradicional, hi haurà una diversitat de programes gràcies a la varietat d’instruments i formacions que hi participen. Individualment, es podrà escoltar la Fantasia i fuga sobre el coral “Ad nos, at salutarem undam” de Liszt a l’orgue, amb Joan Seguí Mercadal; repertori per a guitarra de Clerch, Albéniz, Rodrigo i Manjón, amb Andrea González Caballero; la “Dansa final” de la Suite per a violoncel sol de Cassadó i la Sonata per a violoncel i piano núm. 2 de Brahms, amb Roger Morelló, que serà acompanyat al piano per Fuko Ishii; la Partita per a violí sol núm. 2 de Bach, amb el violinista Bernat Prat; i obra per a trompa i piano de Vignery, Strauss i Bowen, interpretada per Adrián Díaz Martínez, acompanyat al piano per Ikuko Odai. D’altra banda, el Trío Ramales interpretarà obres de Pablo Díaz (membre del grup), Turina i Xostakóvitx; el Duo Vallès Vera (saxo i piano), obres de Brotons, Albright i Creston, i finalment, el MazikDuo (clarinet i piano) oferirà composicions de Weinberg, Bloch i Schoenfield.
Enguany els músics seleccionats arriben amb propostes de gran interès musical, que alhora constitueixen grans reptes individuals. Així, l’1 d’octubre el jove organista menorquí Joan Seguí Mercadal s’enfronta a la monumental Fantastia i fuga sobre el coral “Ad nos, ad salutarem undam” de Franz Liszt, una obra de grans dimensions i llarga durada, ideal des de l’orgue Walcker del Palau de la Música Catalana. També és tot un repte per al violinista de Capellades Bernat Prat la ben coneguda Partita per a violí sol núm. 2 de J. S. Bach, la “Xacona”de la qual ha tingut versions per a molts instruments al llarg de la història. El Trío Ramales, fundat a Madrid, contraposa dues obres de Turina i Xostakóvitx amb la creació del violinista membre del trio, Pablo Díaz, mentre que els membres del MazikDuo oferiran un programa inspirat en la música klezmer. La guitarrista Andrea González Caballero interpretarà un virtuosístic programa d’arrels espanyoles amb Albéniz i Rodrigo, entre d’altres, mentre que el violoncel·lista Roger Morelló interpretarà la imponent Sonata per a violoncel i piano núm. 2 de Johannes Brahms, a més d’un fragment de la Suite del català Gaspar Cassadó. Per últim, el Duo Vallès Vera pujarà a l’escenari amb partitures de Brotons, Albright i Creston per a saxo i piano, mentre que el trompa de l’NDR Elbphilharmonie Adrián Díaz Martínez oferirà un tour de force amb sengles Sonates de Vignery i Bowen i l’Andante per a trompa i piano de Richard Strauss.
Finalment, el programa que presenta la soprano Mercedes Gancedo, guanyadora de l’edició 2017 suposa un ampli ventall del seu repertori liederístic, amb cançons de Fauré, Debussy, Nakada, Strauss, Schumann, Wolf, Montsalvatge i, per últim, un homenatge a Leonard Bernstein, amb motiu del centenari del seu naixement. Un cop més, la cantant serà acompanyada al piano per Beatriz Miralles, amb qui forma duo habitual.
Sobre El Primer Palau
A més del debut a la sala modernista en condicions professionals, el cicle ofereix l’incentiu del Premi El Primer Palau, dotat amb 5.000 euros, i està previst atorgar un segon premi de 2.500 euros o dos accèssits de 1.250 euros cadascun. Uns premis que són designats pel jurat, format en aquesta ocasió pel director d’orquestra i clarinetista Alfons Reverté Casas; el compositor i director d’orquestra Xavier Pagès-Corella; el cap de programació de Catalunya Música, Raimon Colomer; el pianista i professor de l’ESMUC Vladislav Bronevetzky, i Mercedes Conde Pons, coordinadora del cicle. A aquests guardons, s’hi afegeix el Premi de la Crítica, dotat amb 1.000 euros, destinats a comprar material musical, amb un jurat format pels crítics musicals Javier Pérez Senz, Josep Barcons, Jorge de Persia, Mònica Pagès i Xavier Cester.
Addicionalment, per afavorir la projecció internacional dels guardonats, Catalunya Música atorgarà per cinquè any consecutiu un premi a un dels guanyadors, que consistirà en l’enregistrament d’una maqueta professional, amb un repertori escollit pel mateix guanyador, i en la promoció internacional a través de la xarxa de la Unió Europea de Radiodifusió. I serà el tercer any que es concedirà el Premi Joventuts Musicals de Catalunya, al millor intèrpret d’obra d’autor català, consistent en la participació al cicle Xarxa de Músiques.
El Primer Palau s’ha consolidat com una de les plataformes més sòlides que els joves músics poden trobar per gaudir de les primeres experiències de concert amb les màximes condicions de rigor i professionalitat. Alhora el cicle esdevé un aparador de l’excel·lència musical de les generacions emergents de joves intèrprets. Artistes amb trajectòries professionals tan reconegudes com Javier Perianes, Enrique Bagaría, Juan de la Rubia, Daniel Ligorio, Cuarteto Quiroga, Pau Codina o José Menor van debutar al Palau gràcies a aquest cicle i actualment són convidats habituals de la programació pròpia de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana.
Imatge destacada: l’organista Joan Seguí Mercadal