L’Orquestra de Cambra del Reial Cercle Artístic de Barcelona (ORCA), fundada el 1992 pel seu concertino, Javier Mateos, inicia el 9 de novembre la nova temporada estable de concerts 2016-17, que constarà de quatre programes. L’entitat que acull la formació, el Reial Cercle Artístic de Barcelona, manté l’aposta pels joves talents amb una sòlida trajectòria professional donant protagonisme a la música entre la seva oferta artística, tradicionalment pictòrica; i també ofereix a Barcelona un espai musical de primera qualitat, amb una orquestra de cambra estable, cohesionada i amb un repertori atractiu.
En aquesta temporada de l’ORCA, hi participaran solistes destacats, com la flautista Patrícia de No i el violinista Kai Gleusteen, concertino de l’Orquestra del Liceu, així com la pianista Catherine Ordoneaux, a més donar oportunitat i projecció a joves solistes i cantants que han estat seleccionats mitjançant un concurs de cant convocat en l’entorn acadèmic.
Els concerts oferiran programes amb obres de gran atractiu musical per al públic i que donen fe de l’ampli repertori que conrea l’orquestra. Amb aquesta nova temporada, l’ORCA vol consolidar l’estabilitat de la seva programació i la creació d’un públic fidel. “Estem molt contents dels resultats de la temporada passada i de la marxa del projecte de l’ORCA, recuperat de l’orquestra original”, diu el president del Reial Cercle Artístic de Barcelona, Josep Fèlix Bentz. La temporada passada 2.235 persones van gaudir dels concerts de l’ORCA, alhora que es va aconseguir “un grup musical més consolidat”, així com “donar-hi, des del Cercle, suport més efectiu respecte de la seva promoció i pel que fa a suports institucional i empresarial” i, d’altra banda, “incrementar la referència europea del Cercle com a centre d’art”.
La temporada començarà demà dimecres, 9 de novembre, al santuari de Santa Maria de Montserrat de Pedralbes (carrer de Miret i Sans, 36, Barcelona, 18.30 h) amb la producció “Mozart, vida i ritual”, que inclou el Requiem de Mozart, en un format original que intercalarà a la missa els números musicals del Requiem, i amb una conferència introductòria sobre Mozart i la maçoneria, a càrrec de Jerónimo Saavedra. Hi participaran el cor Contrapunto Vocale i els quatre solistes escollits al concurs abans esmentat: la soprano Alícia Martínez Bonfill, la contralt Beverley Green, el tenor Joan Francesc Folqué i el baix Gerard Farreras.
Javier Mateos explica que la idea del concurs de cant “sorgeix amb la voluntat de buscar gent jove” per al concert. Mateos diu que es van trobar “amb un nivell molt alt, espectacular”, per la qual cosa “va ser difícil escollir”. Finalment, “vam fer un assaig amb vuit finalistes”, per poder escollir el quartet solista del Requiem de Mozart. “El concurs ha estat una gran oportunitat per a mi”, explica Alícia Martínez Bonfill, ja que es tracta d’una obra “molt especial i que m’emociona molt”. Tant per a la soprano com per a Beverley Green, aquesta serà la primera vegada que actuaran com a solistes. El Requiem mozartià, que es podrà tornar a sentir el 13 de novembre a l’església de Sant Ildefons (carrer de Madrazo, 92, Barcelona), serà dirigit per Josep Miquel Mindán, titular del cor Contrapunto Vocale.
El 28 de desembre, ja a la Sala dels Atlants del Reial Cercle Artístic de Barcelona (carrer dels Arcs, 5, al final de l’avinguda del Portal de l’Àngel), seu de l’orquestra, l’ORCA comptarà per al Concert de Nadal amb els solistes convidats Kai Gleusteen i la pianista Catherine Ordoneaux, que interpretaran el Concert per a piano i orquestra, KV 271, “Jeune Homme” de Mozart. El programa es completarà amb obres de Bach i una selecció de polques i valsos. En el tercer programa, corresponent al Concert de Sant Jordi (20 d’abril), Patrícia de No serà la flautista solista dels Concerts per a aquest instrument de Vivaldi i Quantz; completaran el programa, obres de Pergolesi i Corelli. La intèrpret diu que va escollir aquests dos Concerts perquè “coincideixen amb el desenvolupament de la flauta com a instrument”. De No explica que el Concert de Quantz “és molt virtuós i m’agrada particularment perquè és fresc, brillant i vibrant”, mentre que el de Vivaldi “explora tots els recursos de la flauta, és fresquíssim i agrada molt al públic”.
Finalment, el darrer programa, el Concert de Sant Joan (21 de juny), proposarà experiència i talent amb el jove violoncel·lista solista convidat, Àlex Olmedo, per al Concert per a violoncel i orquestra de Haydn; el programa es completarà amb la Simfonia de cordes núm. 6 de Mendelssohn, l’Scherzo (a Mendelssohn) de Jordi Cervelló i la Suite Saint Paul de Holst. Es tracta d’un programa amb obres de joventut d’aquests quatre compositors.
La primera orquestra del Cercle data de l’any 1900 i fou dirigida pel compositor i pianista Enric Granados, que va organitzar i protagonitzar diferents concerts de cambra al costat dels primers socis fundacionals. El 1992, coincidint amb una etapa de renovació dels objectius fundacionals del Reial Cercle Artístic, el violinista Javier Mateos, membre fundador i concertino de l’Orquestra Simfònica del Vallès, entre altres formacions, refundà l’orquestra amb la finalitat de crear una formació estable i professional dedicada a la música de cambra, tot facilitant oportunitats als instrumentistes, solistes i compositors catalans; l’orquestra cessà les seves activitats el 2004. El repertori de l’ORCA comprèn des del període barroc fins al contemporani i ha estrenat obres d’Albert Guinovart, Xavier Pagès i Toni Villasante, entre altres compositors. El Cercle completa la seva oferta musical amb altres concerts al llarg de tot l’any i col·labora amb altres entitats amb aquesta finalitat.